John Smith skrev:
I vilken värld lever du ... minst 5000 kr på en bil med vagnskadegaranti ... så svar JA det finns skäl att göra upp privat, men då ska man uppträda trevligt och korrekt :)
Kanske ska kolla upp din egna värld? 1000 kr är normal standard på självrisk för skada du själv orsakar på andra trafikanter. Sen är det upp till dig om du vill nyttja din försäkring för att reparera ditt egna fordon och får då givetvis betala en högre självrisk.
 
Fairlane
John Smith skrev:
I vilken värld lever du ... minst 5000 kr på en bil med vagnskadegaranti ... så svar JA det finns skäl att göra upp privat, men då ska man uppträda trevligt och korrekt :)
5000 kr?
För många år sen backade jag klantigt in i en annan bil och sabbade hans kofångare med min dragkrok. Det kostade .igen inte en krona. Ingen självrisk och ingen höjd premie.
Alldeles oavsett, vilka lackjobb blir billigare än 5000 kr?
Man vill åtgärda det på nyare bilar då det påverkar värdet av bilen.
 
John Smith skrev:
I vilken värld lever du ... minst 5000 kr på en bil med vagnskadegaranti ... så svar JA det finns skäl att göra upp privat, men då ska man uppträda trevligt och korrekt :)
Nej,

Självrisken på vagnskadegarantin är 5000 eller mer. Men det handlar då om skadan på den egna bilen, när man själv är vållande.

På trafikförsäkringen, som täcker skador som din bil orsakar på andra bilar/saker/människor, är det oftast ingen självrisk alls. Alternativt, om man valt att ha självrisk även på trafikförsäkringen så är den aldrig lika hög som på vagnskadegarantin/försäkringen.
 
Idag hade jag inte gjort upp i godo då även mindre skador kan bli kostsamma då många bilar har lackerade kofångare i plast som ibland inte går att reparera utan man beställer en ny kofångare, lackar den och monterar.

För några år sedan hade jag en liten "skitbil" som jag använde när jag skulle handla lokalt och köra inom stan, den var lite matt i lacken och hade begynnande rost i skärmkanterna men gick som ett skott, gick snålt som en skotte och klarade besiktningen utan anmärkningar.

En kväll ringer ett äldre par på dörren och förklarar att frun råkat backa på min bil då hon inte såg att den stod där och ber så hemst mycket om ursäkt. Jag går ut för att titta och ser att vänster framskärm fått sig en törn, inte värre än att fortfarande går att köra med bilen.

Mannen frågar då om vi kan göra upp utan att blanda in försäkringsbolaget då frun tidigare råkat göra samma misstag vilket nu skulle höja premien då detta nog var tredje gången gillt som hon backade på någon.

Nu kände jag medlidande med dem och då bilen var just en "skitbil" så tänkte jag "Okej, kan ju alltid dra ut skärmen och spackla lite eller se om jag kan hitta en bättre begagnad på skroten" så jag sa att det kan vi säkert komma överens om.

Fick därefter tretusen i handen och mannen tackade så mycket och frun bad än en gång om ursäkt innan de sakta körde iväg. Drog ut skärmen så vecket nästan försvann och gick in igen.

Dagen efter var jag lite nyfiken på vad det skulle kosta att fixa så jag körde in till verkstaden för att få ett kostnadsförslag och höll på att sätta kaffet de bjöd på i halsen - Demontering, ny skärm, lackering, diverse delar som "behövdes" och till sist montering skulle gå på nästan 13.000....
 
Jag vill påpeka att det finns aldrig någon anledning att göra upp utan att blanda in förs. bolag. Även om man tycker synd om motparten.

Försäkringsbolaget ger normalt sin försäkringstagare en möjlighet att själv betala kostnaden, utan att nyttja försäkringen. Men då har den drabbade alltså fått sin skada hanterad, och bedömd av försäkringsbolaget, betalningen sker via försäkringsbolaget osv.

Bolaget ger alltså sin förs. tagare en möjlighet att lösa det vid sidan.

De gånger jag fått ett sådant erbjudande har det iofs. gällt vandaliserings-skador, fick min bil repad av 3 ggr på ett år. Jag har aldrig varit vållande i en olycka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Uppdatering av TS efterfrågas. Hur har det gått?

Om motparten är otrevlig och aggressiv skulle jag aldrig i livet gått med på något vid sidan av.
 
hempularen skrev:
Jag vill påpeka att det finns aldrig någon anledning att göra upp utan att blanda in förs. bolag. Även om man tycker synd om motparten.
Det är ett bra råd, och ett jag använt vid alla (två) "riktiga" skador. Men även jag har som NetNut gjort upp i godo en gång. För många år sedan så skulle jag starta vid ett rödljus och märkte att jag fick lite extra skjuts... :) Taxin bakom mig knuffade nämligen på mig bara lite. Vi stannade och taxi-chauffören bad lite skamset om ursäkt. Eftersom skadan inskränkte sig till att mitt kulskydd fick en buckla så fick jag hans i tjockt gummi istället (på den tiden de var lite ovanliga, läs dyra), och så fick det vara bra med det.

Så att man alltid byter drag vid krockar var nytt för mig, och inget jag mins från "den gamla goda tiden", dragen var väl starkare byggda då :). Och det var också länge sedan jag såg en taxi med fast dragkrok... :) (Men det här var på den tiden som löstagbara dragkrokar var high-tech.)

Så, jag skulle väl säga att det är 99.9% eller så sant att man alltid skall blanda in försäkringsbolaget.

Idag så är det som sagt så att ett skrap på en "plastkofångare" nästan alltid betyder utbyte med femsiffriga belopp som följd, så 1500:- i näven räcker inte långt om du skall ha jobbet gjort på verkstad.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hullefar skrev:
Uppdatering av TS efterfrågas. Hur har det gått?

Om motparten är otrevlig och aggressiv skulle jag aldrig i livet gått med på något vid sidan av.
Inte mycket tyvärr :(

Har inte hört något från försäkringsbolaget än men däremot fick jag hemskickat ett formulär från dom där jag skulle beskriva vad som hände iom att jag var vittne till det hela.

Ägaren har varit tyst nu sen han sist försökte stämma till ett möte för att titta på bilen. Vem vet om tystnaden är av godo eller av ondo :) Har en känsla av att detta kommer dra ut på tiden...
 
Tror inte du behöver oroa dig. Det brukar gå på 3 - 4 veckor.

För många år sedan drabbades jag av att föraren i bilen bredvid min blev förbannad på föraren i bilen framför. Vi stod i en stillastående bilkö. Föraren slängde upp dörren och rusade ut så att den träffade min framskärm, blev ett stort jack.

Vi fyllde i skadeanmälan på plats, men det blev ju inte så många kryss på första sidan, båda bilarna stod ju stilla.

Motparten hävdade senare att han hade stått med öppen dörr, och höll på i motorrummet med att försöka få igång bilen, när jag hade kommit körande och kört på hans öppna dörr, han hade 3 kompisar i bilen som skulle vara vittnen till detta.

Jag fick intyg från skaderegleraren att skadan på min bil omöjligen hade kunnat uppstå på det sätt som motparten påstod, men att den stämde bra med min beskrivning av händelseförloppet.

Det tog mer än en månad och upprepade påminnelser innan förs. bolaget fick in ett skriftligt vittnesmål från en av kompisarna, de övriga vägrade att vittna. Skaderegleraren bedömde direkt att vittnesmålet var falskt, och lyckades under ett telefonförhör med vittnet att få honom att erkänna att allt var påhittat, föraren hade hotat honom att vittna.

Så till slut fick jag rätt. Då frågade jag skaderegleraren om han skulle polisanmäla, eller om jag skulle göra det själv. Försäkringsmannen fattade inte vad jag menade. Jag menade att både föraren och vittnet hade ju intygat falskt, att jag var vållande till olyckan. Då säger skaderegleraren, att skadeanmälan vid olycka skriver man utan att intyga på heder och samvete att den är sann. Det är inte olagligt att ljuga i en skadeanmälan...
 
Mats-S
Dub361 skrev:
Kanske ska kolla upp din egna värld? 1000 kr är normal standard på självrisk för skada du själv orsakar på andra trafikanter. Sen är det upp till dig om du vill nyttja din försäkring för att reparera ditt egna fordon och får då givetvis betala en högre självrisk.
5400 ficka jag hosta upp i självrisk på vagnskadeförsäkringen på min nya BMW när jag gled in i bilen framför vid svår halka ... så jag har koll på min värld, har du ;-)
Vet inte vad Merca tar, har inte smällt den ännu, men det lär inte vara billigare ... så ok, inte full koll på min värld just nu :cool:
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Jag har aldrig kunnat ha något mindre än 1500kr i självrisk på någon av mina bilar oavsett bolag.
 
Fairlane
John Smith skrev:
5400 ficka jag hosta upp i självrisk på vagnskadeförsäkringen på min nya BMW när jag gled in i bilen framför vid svår halka ... så jag har koll på min värld, har du ;-)
Vet inte vad Merca tar, har inte smällt den ännu, men det lär inte vara billigare ... så ok, inte full koll på min värld just nu :cool:
Vagnskadan var ju för att fixa DIN bil. Trafikförsäkringen är för motparterns.
Dvs om du hade struntat i din egen bil och bara velat betala lagningen av bilen du gled in i så hade du kunnat pröjsa 0-1000 i självrisk och låta försäkringsbolaget lösa problemet, eller så kunde du provad att ge motparten en slant för att fixa skadan utan att involvera försäkringsbolaget. Om du betalade 5400 i självrisk för att fixa din bil så kostade reparationen av den minst 5400:-. Troligen hade inte motparten nöjt sig med en 500-ing om han hade en 2 år gammal bil.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Andy78 skrev:
Jag har aldrig kunnat ha något mindre än 1500kr i självrisk på någon av mina bilar oavsett bolag.
Aktsam har 0 kr på trafikförsäkringen och detsamma gäller IF och Trygghansa.
 
Det är några/flera som blandar mellan "äpplen & päron"!
Ni måste skilja på självrisk för trafikförsäkringen och självrisk för vagnskadegaranti/vagnskadeförsäkringen.
 
  • Gilla
WilleR och 4 till
  • Laddar…
En anledning kan ju vara att motparten inte vill betala sin vagnsskada, att hen hittar på att hens bil blivit påkörd på en parkering. Har man då redan anmält att man själv kört in i någon så kommer man ju att få bekosta vagnsskadan för att få sin bil lagad. Men har man sluppit anmäla detta så kan man eventuellt klara sig med en lägre självrisk för att få sin egen bil lagad.

Jag tycker att du ska anmäla hela händelsen till polisen som misstänkt smitning - vem som körde och hur du anser det gått till, skicka en kopia på denna anmälan till motparten samt motpartens försäkringsbolag. Då kan motparten inte gärna ljuga för sitt f-bolag utan att bli granskad. Att inte erkänna eller vilja skriva på försäkringsbolagens papper borde räknas som smitning?

Jag råkade ut för samma sak för många år sen, jag kunde tänka mig både göra upp i godo eller ta det via fb men "påköraren" ville inte göra nånting, eventuellt kunde han prata om saken om JAG infann mig på hans arbetsplats (i en annan stad mot vad jag jobbade) på arbetstid. Tillslut tröttnade jag och sade att jag skulle anmäla honom för smitning, då ringde han upp mig samma dag och sade att han satt in "göra upp i godobeloppet" på mitt bankkonto...

Min fru har blivit påkört bakifrån med samma bil efter detta, denna gång körde förövaren om i vägrenen och stack. Hon hann inte ta regnr.

Jag har själv råkat bumpa till en bil som stannade till hastigt framför mig i en kö, jag växlade alla uppgifter, den påkörda tyckte då (via en "tolk" per telefon som han ringde till, bilens ägare kunde inte svenska eller engelska) det inte var nån skada (och min bil kunde jag inte se en skråma på, det var mindre bump än man ser många göra när de fickparkerar i city) men han återkom efter ett par veckor och ville ha typ 5.000kr för bilen "var redan reparerad", då kontaktade jag mitt FB och då sa de att min självrisk var 0 kr vilket jag meddelade till motparten. Då justerade han ned beloppet till 500kr, som jag betalade då jag faktiskt hade gjort fel, dyrare för mig iofs, men jag vill göra rätt för mig på nåt sätt...
 
Redigerat:
  • Gilla
eal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.