Någon som kan hjälpa en stackars flicka med att förså vad alla dessa prylar egentligen är för något? ;D

Med andra ord, om jag ska bygga nytt hus (stommonterat) - vad behöver jag? ???

VillaVarm levererar ett ventilationssystem (VillaVent Essvex) - vad det nu är. Men hör många tala om varmvattenberedare och frånluftsvärmepumpar. När behöver man vad? Vill bara att blivande huset ska vara varmt och mysigt! ::)
 
Men har inte byggfirma någon förslag ang. värmesystem till det nya huset?
 
Hej!
I dagens hus är det krav på ett visst antal liter luftombyte i huset per timme. Hos mig är det 80 liter i sekunden, så visst blir det ett antal kubik i timmen.
Jag förstår att du skall ha Villa Varm som leverantör, hur stort huset är säger du inte, men med den issoleringen du har kan jag rekomendera Comfortzones frånluftsvärmepump. Det är den som ger mest effekt av frånluftspumparna i dagsläget. Nibe och IVT har inte gått in på den tekniken, för då konkurerar de med sig själva med bergvärmeanläggningar. Comfortzone ger 5 kwh. Ta en titt på deras hemsida www.comfortzone.se
 
Tack för tipset!
Ska kika på Comfortzone. Men om man har en frånluftsvärmespump, behöver man ändå en varmvattenberedare? ???

Vi har tänkt oss ett hus (2 plan) på ca 160 kvm.
 
Comfortzone i all ära, men går den (eller andra frånluftsvärmepumpar) verkligen att kombinera med FTX-ventillation? Låter som om det blir lite kaka på kaka över det hela? ???
 
Jag vet inte om den funkar med FTX, och vad fasen skall man med det till? Den drar ju ut värmen ur frånluften, ned till som max -15 grader.
Oftast behöver du nog inte en extra varmvattenberedare. I Comfortzone kan du ställa upp till 60° och tanken är på 210 liter, men som sagt det beror nog lite på hur stort badkar man har. Har man 3-400 liter så får man nog hälla upp till hälften och sedan vänta en 15-20 minuter innan man fyller mer. (Uppgiften har jag fått ifrån Bjohan)
 
Ok, och vad är FTX? :-[
 
F står för frånluft, T står för tilluft och X står för värmeväxlare. Man har alltså både utsugs- och tilluftskanaler till rummen.

Värmeväxlaren i ett FTX-system återvinner en del av frånluftens värme innan den blåses ut ur huset. Man brukar säga att ett FTX-system sparar ca 5000 kWh/år jämfört med utan värmeväxlare.

En frånluftsvärmepump drar värmen ur frånluften med en värmepump. Traditionella frånluftsvärmepumpar är på ca 2 kW och luften som lämnar huset är på ca 5 plusgrader. Besparing ca 8000 kWh/år. Comfortzone är på 5 kW och avluften är på 10-15 minusgrader. Besparing ca 14000 kWh/år.

Med frånluftsvärmepumpar brukar man ha friskluftsventiler i boningsrummen istället för tilluftskanaler.
 
Ah tänk, man lär sig något nytt varje dag härinne :D

Så m a o, ni rekommenderar att man köper ett FTX-system och en varmvattenberedare (kommer att ha hörnbadkar och är en riktig badanka!) ?

Vilka priser är det vi talar om för ett FTX-system?
 
FTX: liten investering - liten besparing
Frånluftsvärmepump: större investering - större besparing.
 
LillaSandra skrev:
Ah tänk, man lär sig något nytt varje dag härinne  :D

Så m a o, ni rekommenderar att man köper ett FTX-system och en varmvattenberedare (kommer att ha hörnbadkar och är en riktig badanka!) ?

Vilka priser är det vi talar om för ett FTX-system?
Det Villa Varm levererar (VillaVent Essvex) är ett FTX-system. Därav min undran om det var så lyckat att sätta in en frånluftsvärmepump i det huset. Jag tror inte det är så lyckat att kombinera FTX med en frånluftsvärmepump, nämligen.

Du hittar mer information på Villa Varms hemsida:

http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_varmvent.shtml

Villa Varm själva rekommenderar en enkel elpanna för uppvärmning i kombination med det FTX-system de levererar med huset. De anser att det räcker, i kombination med den tjocka isoleringen. Ta ett snack med Håkan på Villa Varm så är jag helt övertygad om att du får detta förklarat för dig. :)
 
En nackdelen med FTX är att man inte vill återvinna något på sommaren, då vill man ha så sval luft som möjligt in i huset.
 
Matarese skrev:
En nackdelen med FTX är att man inte vill återvinna något på sommaren, då vill man ha så sval luft som möjligt in i huset.
Då börbikopplar man värmeväxlaren (funktionen finns i de FTX-aggregat jag sett i.a.f.). Problemet löst. ;)
 
Såvitt jag kan se klarar inte den kravet på 80 liter/s, eller är det andra värden som gäller vid FTX?
 
Konsulten skrev:
Då börbikopplar man värmeväxlaren (funktionen finns i de FTX-aggregat jag sett i.a.f.). Problemet löst. ;)

Jo, det vet jag (sommarpacket, by-pass eller stoppa rotationen på en roterande växlare). Det jag menade var att man återvinner inget på sommartid med FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.