Vad har man att vänta...
Trots att vi sagt till att vi inte vill ha en syrenhäck vid tomtgräns för att kunna komma åt och underhålla vår baksida av altan med vindskydd som stått där sedan förra ägaren så har de placerat det 15 cm från vår altan på plint.
Vi har sagt att plantera ja gärna men ni ska kunna gå på baksidan och kapa då det inte får växa över/in för vi vill inte ha det underhållet. Vi ska dock måla baksidan i år och då kommer vi kliva på dem.

Så hur beter sig syrener är min fråga? Och vad kan man säga åt grannen?
 
harry73
Var går tomtgränsen?
 
Enligt de förra ägarna bakom vår altan.
 
harry73
Det är såklart ett problem, för då kan ni inte underhålla den från er tomt
 
Nix, men vi önskar kunna underhålla, och det räcker redan med att de tog bort singlet runt våra plintar och la mot jord..Men vi vill heller inte ha syrener som spretar över, vilket vi varit tydliga med och att de ska kunna underhålla skötseln:( Detta har ju stått sedan länge och vi vill inte riva bara för att det flyttar in nya..
 
Hemmakatten
Viktigt att ni informerar er exakt var tomtgränsen är innan grannen hinner sätta syrenhäck. (En syrenhäck blir flera meter bred och hög om den inte klipps) Låter inte helt rätt att tomtgränsen skulle gå exakt vid er altan, snarare nån meter utanför.

Jag skulle be att få kopia från kommunen på bygglovet och tomtkartan. Går även att ringa Lantmäteriet och be om tomtkarta.

Är det en vanlig villatomt brukar det vara nedslagna järnrör i hörnorna. Från början var de nog 20cm över marken men med tiden så samlas det jord runt om och grästuvor växer upp. Du får leta lite.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Syrener är underbara men jag vet nog inget som skjuter rotskott så ihärdigt som syrenen.

Jag hade inte velat ha en syrenhäck mindre än en meter från altanen. Kräv att han slår/gräver ner en plåt för att hindra rotskott från att växa upp under och genom altanen.
 
När vi köpte vårt hus stod det en helt ovårdad Syrén som sträckt sig över ett en yta på minst 10-20m2. Helt omöjligt att gräva bort den då det var rötter var jag än satt i spaden. Slutade med att grannen med sin bobcat grävde ur hela skiten men nu 2 år senare ser vi att vi skulle grävt ännu djupare för på några ställen slår den igenom igen :(

Men det finns väl syrener som är "modifierade" för att inte slå ut rotskott

Bobcat grävmaskin som använts för att gräva upp ovårdad syrénbuske i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bobcat-maskin som gräver upp marken för att avlägsna övervuxna Syréner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sammy_j skrev:
När vi köpte vårt hus stod det en helt ovårdad Syrén som sträckt sig över ett en yta på minst 10-20m2. Helt omöjligt att gräva bort den då det var rötter var jag än satt i spaden. Slutade med att grannen med sin bobcat grävde ur hela skiten men nu 2 år senare ser vi att vi skulle grävt ännu djupare för på några ställen slår den igenom igen :(

Men det finns väl syrener som är "modifierade" för att inte slå ut rotskott
Det var bättre granne än TS verkar ha, den grannen skulle jag vilja ha (i alla falla om han har kvar sin bobcat ;-)
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Tack alla:) Ok rotskott är inte ok what so ever...Planterat är det redan! Men de skiter i vad man säger tydligen, bådar inte gott! Får gå över och fråga dem hur tänkte ni lösa detta med klippningen på baksidan mot oss som vi sagt att ni får underhålla då vi inte begärt att den är gemensam. Så får vi se vad de svara....
 
harry73
Om vi anta att altanen ligger väldigt nära tomtgränsen och att grannen planterade syrenen på sin tomt, är det väldigt lite man kan göra.
Grannen har rätt att plantera vad han vill, var han vill på sin tomt. Och när växter växer över tomtgräns, har han ingen skyldighet att ta bort det. Du får däremot ta bort rötter och grenar som växer över tomtgräns.
Rotskott kan ni ta bort med roundup och grenar får ni klippa.
Ser ni till att hålla efter er sida av häcken, komner den breda ut sig på grannens tomt
 
Hur långt från tomtgräns står ert vindskydd? Känns som att det är ett gemensamt problem om båda placerat sina respektive saker nära tomtgräns.
 
harry73 skrev:
Om vi anta att altanen ligger väldigt nära tomtgränsen och att grannen planterade syrenen på sin tomt, är det väldigt lite man kan göra.
Grannen har rätt att plantera vad han vill, var han vill på sin tomt. Och när växter växer över tomtgräns, har han ingen skyldighet att ta bort det. Du får däremot ta bort rötter och grenar som växer över tomtgräns.
Rotskott kan ni ta bort med roundup och grenar får ni klippa.
Ser ni till att hålla efter er sida av häcken, komner den breda ut sig på grannens tomt
Om man även får spruta roundup på inhängande lövverk så löser det kanske problemet. Roundup brukar ju ta död på det mesta, även grannsämjan tyvärr.
 
Om det är så att eran altan står precis i tomtgräns så är det ni som har problem och inte grannen. Bygger man något på sin tomt ska man även kunna underhålla det från sin egen tomt så jag skulle nog inte bråka om så är fallet.
 
Som sagt så har vissa i tråden inte läst och förstått.
Det stod där när vi köpte huset för länge sedan och vi har inget byggt!!!
Ska man då riva det för att nya grannar flyttar in och så, vi har också fått ärvt saker vid andra angränsande grannar och så brukar det vara! Men alla kanske inte är smidiga som sagt......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.