Mikael_L
Var köper man kol och svavel idag då?

Salpeter finns ju dock på ICA. :)
 
  • Gilla
BMB63 och 2 till
  • Laddar…
Vad säger ni gott folk räcker 16mm eller måste man upp 20mm för att spränga med snigeldynamit
 
Mikael_L
Med Snigeldymamit ska man vara försiktig med för klena hål, det är då en större risk att misslyckas.

Jag tror mer på 20mm än 16,
 
tommib
Jag röstar också för kilar. Har 6 st 20mm som jag kör med i krypgrunden och det fungerar utmärkt.

Jag har just den röda Meecen och det är inga problem att använda den. Däremot får man köpa många borr och bara köra ett hål i taget med varje, annars blir de överhettade och tappar härdningen. Biltema har billiga 20mm borr.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Är det inte jävligt mycket hamrande med kilarna? Finns kilar på Biltema också? Så Biltema borret funkar ok? Är det 2 skärrigt
 
Står dock ej om den klarar sten. Men marmor är lika hårt som sten?
Hammarborr SDS Plus, hårdmetallborr för borrning i tegel, betong, marmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har för mig att det inte är så dyrt att hyra en maskin av bra märke, gårvju klart med en billig med, du får utvärdera här sedan,
Snigel ska du ha ett hålavstånd som är 5x håldiametern, 20mmx5 är 10cm, =100 hål/m2 detta är mycke borrning men har en tiden och intresset funkar det,
Obs detta är på berg! Men är somsagt inte säker på att du har en sten ;) stenar är mycket lättare att klyva och då räcker 2-3 kilar (storleken spelar inte så stor roll,) ta inte för stora tag, ska ju gå att lyfta oxå :)
 
tommib
Det går utmärkt att borra i sten med de där, jag har ett gäng själv...

Biltema har inte kilar. Jag köpte mina från HME Tools, snabb leverans och bra grejer.

Hamrandet är inte det som tar tid, det är hålborrandet. När man väl fått kilarna på plats tar det bara ett par minuter att spräcka stenen. Jag brukar ta lite hjälp av ett spett när jag fått upp en spricka.
 
Tyvärr bor man över 15 mil till närmaste uthyrare. Kanske är berg som du säger.. det ska nog lösa sig till slut!!
 
Kilarna kan du ha resten av livet; snigeln är förbrukningsvara. Optimerar du för kostnad, och den är ungefär likvärdig kommer du vara gladare i längden med kilar.

Dessutom är det 0 jobbigt att kila och tar ingen tid. Borrningen är i stort sett hela jobbet i båda fallen.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok kör på kilar då.. är det 16mm ja ska köra på då.. 4 kilar räcker även för den större? Få ta den i omgångar..
 
Borren under 20mm är dock bara 120 långa vilket lär vara för kort på den större stenen. Så lutar åt 20x190 borret
 
Fördelen med snigel dynamit är kanske att man behöver göra färre hål? Känns som det expandera bättre än kilar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.