Hej,

Jag håller på och byter vägguttag och strömbrytare till ELKO RS. Dock blir jag inte klok på snabbkopplingen på 2-vägs vägguttagen. På andra snabbkopplingar som jag använt (tex ELJO Trend), så funkar det så att man trycker in plastbiten som sitter vid snabbkopplingen som då fjädrar in, sen stoppar in den skalade kabeln i hålet vid snabbkopplingen, och slutligen släpper man trycket på plastbiten och som fjädrar tillbaka och då "kläms" kabeln fast. Så verkar det funka med ELKO RS strömbrytarna också. Men med ELKO RS 2-vägs vägguttagen så verkar det inte hända något när man trycker på den röda plastbiten vid snabbkopplingen - den fjädrar helt enkelt inte in som andra snabbkopplingar jag använt. Och då har jag ändå tryckt ganska hårt, så jag antar att det funkar på ett annat sätt och att jag gör något fel. Jag skulle därför vara mycket tacksam om någon kunde förklara hur man ska gå tillväga!

Tack på förhand!
 
Man ska bara trycka in tråden (EK) / trådarna (FK) i hålet, man ska inte trycka på plastbiten den använder man bra vid demontering.
 
Tack, det fungerade precis som du beskrev.

Lite konstigt att ELKO använder en sorts snabbkoppling på strömbrytare och en annan på vägguttag!? Dessutom upptäckte jag att man fick "dra och lirka" en hel del om man ville ta ut kabeln efter att man satt dit den (trots att man tryckte in den röda platbiten som används vid demontering). Jag måste nog säga att jag tycker bättre om den sortens snabbkoppling som ELKO använder på sina strömbrytare...
 
Det är likadant på brytarna, du ska inte trycka in "plastbiten" då heller, utan som elmont säger endast vid demontering
 
tryckt in dom på fel ställe... kabeln ska in på baksidan av uttaget inte på sidan... rent helvete att få ut dem om du kopplar dem där...

bara en tanke...
 
Jag har stoppat in kablarna i hålen på baksidan med markeringar för L(ive) och N(eutral), dvs fas och nolla. Har svårt att se var man skulle kunna stoppa in kablarna på sidan?

Sen ett tips vid demontering av kabel: Jag märkt att ibland kan det vara ganska svårt att trycka in plastbiten som lösgör snabbkopplingen tillräckligt med fingrarna när man vill ta ut kabeln igen. Då blir det svårt att dra ut kabeln eftersom den sitter fast ganska ordentligt. Men om man använder en polygrip för att trycka in plastbiten så trycks den lätt in tillräckligt mycket och då lossnar kabeln utan problem.
 
  • Gilla
Leonard Gottfrid
  • Laddar…
Har problem med en annan typ av vägguttag, förmodligen finskt. Jag måste ha lös kablarna och det är tji. Det sitter plastbitar ovanpå ledningarna, plastbiten kan lyftas upp med skruvmejsel i kanten. Någon går av. Det sitter en rund plasttapp under som trycks ned i ledningstrådarna där det också finns ett plåtbleck. Det är hopplöst att kunna draur ledningarna. Ska man bli tvingad att klippa av och byta apparaten? Vad. Ar fel på gamla hederliga skruvfästen eller varianten instick och klämfunktion?
Det blir förstås inte enklare av att Åland/Finland har enkeltrådig installation och jag har FK. Kanske skulle vara ny "tråd" på forumet (vitsigt).
 
Ingen installatör med tips på forumet?
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Mikael_L
En bild kanske ...

En del äldre eljo och elko så går plastbiten sönder när man håller på med gamla uttag som suttit länge och torkat och blivit sköra.
Det brukar gå att pressa med en liten flatmejsel på rätt metalldel i hålet som blottats då. Men pillrigt är det. :(
 
Du har inte möjlighet att skicka en bild där kabeln går in ? En bild säger ju ofta mer en tusen ord... (Och ljuger numera sedan photoshop blivit standardverktyget för alla damtidningar....).
 
Apparater ca 3-4 år gamla. Bif ett par bilder. Öppen eluttagdosa med synliga kablar och anslutningar mot en vägg med tegelröda kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med öppen kabeldragning i vägg, röda kakelplattor runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Istället för att lyfta på plastflärpen ska den väl tryckas ner.
Så den cylindriska plastdelen pressar ner i hålet och lossar på de fjädrande blecken.
 
Går inte trycka ned. Den runda plasttappen trycker rakt ned genom trådarna. Apparatdosan kanske är specia för enkeltråd.
 
Mikael_L
Det ser lite skumt ut. Kan ledningarna tryckts in fel vid montaget en gång i tiden?
 
Som det ser ut har man tryckt in kardelarna (med våld ?) och kanske snurrat på kabeln för att få in den och troligtvis har plastpiggen flyttat sig uppåt eller man hållt upp den så några kardelar hamnat under den, kan även bero på att den avisolerade biten är för lång.

Då några kardelar kläms när du trycker ner plastpiggen så sitter de fast och det är svårt att dra ut kabeln.

Du kan testa och trycka ner "pluppen" med en tång samtidigt som du tar en annan tång och försöker dra ut kabeln, går inte detta är det nog bara att klippa av kabeln och ersätta med nytt uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.