jockeping skrev:
Angående tilluft i köket skulle jag inte sätta ett hål där, utan sätt igen det som du tänkt. Vill du få rotation på luften i huset ska tilluftsventiler sitta i övriga rum utom badrummet, där det också kan sitta en frånluftsfläkt =) Köksfläkten bidrar absolut till bra ventilation. När du köper en kan du be om en med ventilationsfunktion. Det innebär i kortadrag att den går på lågvarv en längre stund eller permanent.
(Hoppas Biggie tycker att det är OK att jag kommer med tankar om mitt eget hus i den här tråden...säg ifrån annars.)

Min tanke med att ta upp ventilen i köket är att det ska vara enkelt att stänga och öppna den. På vintern händer det att det blir immigt på insidan av fönstren om man t ex kokar pasta. Det är oftast när vi eldar i kassetten i källaren, så det kännas som att det blir dragkamp om luften mellan fläkten och kassetten (vi har ingen tilluft i gillestugan). Så ventilen ska alltså normalt vara stängd.

Vårt hus (alla Skandiahus?) är konstruerade så att det bara finns tilluftsventiler i källaren. Min gissning är att tanken med det är att frånluften (i badrum och kök på entréplan) ska dra upp luften från dessa ventiler i källaren via resten av huset (där också otäta fönster ingår) vilket gör att det blir bra klimat även i källaren. Av denna anledning känner jag mig tveksam till att ta upp fler tilluftsventiler i entréplan. Jag tror att risken finns att källarluften stannar i källaren eftersom luft följer minsta motståndets lag. Vi har som jag skrivit tidigare inga problem med dålig luft annat än de två exemplen, så varför fixa något som fungerar? Huset har stått i snart 50 år och har inga problem med mögel eller unken luft, så varför skulle det nu blivit problem?

En sak jag gjorde ganska omgående när vi köpt huset var att skaffa ett gäng hygrometrar så jag har en i varje rum av huset. Jag kollar dessa regelbundet och har aldrig sett några höga värden. Tvärt om är det mycket torrt i huset, även i källaren. Naturligtvis är värdena högre på sommaren, men det beror ju på att även utomhusluften är fuktig.
 
Paxman skrev:
(Hoppas Biggie tycker att det är OK att jag kommer med tankar om mitt eget hus i den här tråden...säg ifrån annars.)
Av denna anledning känner jag mig tveksam till att ta upp fler tilluftsventiler i entréplan. Jag tror att risken finns att källarluften stannar i källaren eftersom luft följer minsta motståndets lag. Vi har som jag skrivit tidigare inga problem med dålig luft annat än de två exemplen, så varför fixa något som fungerar? Huset har stått i snart 50 år och har inga problem med mögel eller unken luft, så varför skulle det nu blivit problem?
I vårt förra hus (50-talsvilla med källare) satte jag ventiler i sovrumen på övervåningen eftersom det lätt blev kvavt efter att oljepannan ersatts med fjärrvärme. För att undvika stillastående luft satte jag en utsugsfläkt (vanlig pax) i tvättstugan i källaren som fick gå på konstant lågvarv samt bytte köksfläkten till en modell som ger en grundventilation även i "avstängt" läge. Det fungerade utmärkt, både källaren och bovåningen hade bra klimat.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hmm, låter som om du har de klassiska ventilationsproblemen med äldre hus och nya fönster (samt diverse tillägg av tidigare ägares "patentlösningar" med utsläpp på vinden!).

Spaltventiler i karmarna är lite si och så, bra som stöd om du behöver extra luft in, men det kan inte ersätta tilluft i vägg om du har moderna täta fönster. De äldre fönstren fungerade som insläpp genom att luft infiltrerade mellan karm och båge = indirekt flöde, medan spalt/karmventiler ger ett direkt luftflöde med både kallras och punktdrag. Resultatet är inte så kul ur komfortsynpunkt, och släpper in mycket ljud utifrån. Ofta stängs ventilerna också, då folk upplever just draget och ljudet som otrevligt, med dålig luft och icke fungerande självdrag som följd. Då ökar även fukten i inneluften och du riskerar mögeltillväxt i väggar och tak.

Det är lite extra meck med att ta upp hål i fasaden för tilluft, men du kommer ha igen det flera gånger om i form av bättre inomhusmiljö, både bättre luft, inget punktdrag och kallras samt mindre ljudgenomsläpp. Och risken för mögeltillväxt minskar radikalt. Du verkar händig så du kan kanske hyra håltagningsutrustning och ta upp hålen själv?


Paxman skrev:
Vårt hus (alla Skandiahus?) är konstruerade så att det bara finns tilluftsventiler i källaren. Min gissning är att tanken med det är att frånluften (i badrum och kök på entréplan) ska dra upp luften från dessa ventiler i källaren via resten av huset (där också otäta fönster ingår) vilket gör att det blir bra klimat även i källaren. Av denna anledning känner jag mig tveksam till att ta upp fler tilluftsventiler i entréplan. Jag tror att risken finns att källarluften stannar i källaren eftersom luft följer minsta motståndets lag. Vi har som jag skrivit tidigare inga problem med dålig luft annat än de två exemplen, så varför fixa något som fungerar? Huset har stått i snart 50 år och har inga problem med mögel eller unken luft, så varför skulle det nu blivit problem?
De äldre fönstren fungerade som tillluft, många 50-tals hus har den lösningen och det fungerar fint. I källaren är det ofta för små och få fönster för att det skulle fungera, därav tilluftsventiler. För att få självdraget att fungera, och få in tillräckligt med friskluft på entreplan, behövs det oftast kompletteras med nya tillluftsventiler när man byter till moderna täta fönster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Paxman skrev:
(Hoppas Biggie tycker att det är OK att jag kommer med tankar om mitt eget hus i den här tråden...säg ifrån annars.)

Min tanke med att ta upp ventilen i köket är att det ska vara enkelt att stänga och öppna den. På vintern händer det att det blir immigt på insidan av fönstren om man t ex kokar pasta. Det är oftast när vi eldar i kassetten i källaren, så det kännas som att det blir dragkamp om luften mellan fläkten och kassetten (vi har ingen tilluft i gillestugan). Så ventilen ska alltså normalt vara stängd.

Vårt hus (alla Skandiahus?) är konstruerade så att det bara finns tilluftsventiler i källaren. Min gissning är att tanken med det är att frånluften (i badrum och kök på entréplan) ska dra upp luften från dessa ventiler i källaren via resten av huset (där också otäta fönster ingår) vilket gör att det blir bra klimat även i källaren. Av denna anledning känner jag mig tveksam till att ta upp fler tilluftsventiler i entréplan. Jag tror att risken finns att källarluften stannar i källaren eftersom luft följer minsta motståndets lag. Vi har som jag skrivit tidigare inga problem med dålig luft annat än de två exemplen, så varför fixa något som fungerar? Huset har stått i snart 50 år och har inga problem med mögel eller unken luft, så varför skulle det nu blivit problem?

En sak jag gjorde ganska omgående när vi köpt huset var att skaffa ett gäng hygrometrar så jag har en i varje rum av huset. Jag kollar dessa regelbundet och har aldrig sett några höga värden. Tvärt om är det mycket torrt i huset, även i källaren. Naturligtvis är värdena högre på sommaren, men det beror ju på att även utomhusluften är fuktig.

Det är givetvis olika från hus till hus. Mitt svar var från min erfarenhet och mina förutsättningar. Men grundprincipen är som jag beskrev. Du ska inte ha tilluft i samma rum där frånluft finns.
Det du gjort verkar fungera bra. 😀
 
Ja jag fick också som svar att det inte ska vara tilluft i köket då fläkten(frånluft) finns där, jag tänkte dock haft spjäll på den gamla skafferiventilen så jag själv kunde bestämma att ta in extra luft på sommaren etc.

Men tack vare diskussion och goda råd så låter jag bli, gör nog ingenting i köket just nu och sedan kompletterar jag med fönsterventiler i sovrum ev. Fresh ventil vid senare tillfälle!
 
Biggie skrev:
Ja jag fick också som svar att det inte ska vara tilluft i köket då fläkten(frånluft) finns där, jag tänkte dock haft spjäll på den gamla skafferiventilen så jag själv kunde bestämma att ta in extra luft på sommaren etc.
Precis så tänkte jag. Att ventilen skulle kunna fungera som om man öppnade fönstret lite på glänt endast när så behövs, i övrigt alltid stängd. Sen är jag lite av typen att finns något så ska det fungera, så att det finns ett ventilationsgaller på fasaden som inte har någon funktion stör mig lite...fast det är ju bara jag...:)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Så nice att ha fördelen att jobba på byggen :D slippa köpa maskiner som underlättar för en amatör :D

Öppen röd verktygsväska med olika byggverktyg, inklusive cirkelsåg och batterier, ovanpå grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Några roliga idéer om vad man kan omvandla detta till? Inte så förtjust i fontänen men går säkert att nyttja till något annat? :D
Vy från terrassen på en trädgård med en fontänstaty, planteringar och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förberedelse av elinstallation med 16 elektriska dosor på stomväggar i en byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

16 dosor blev det, he he tanken är att imorgon gå på väggarna så jag håller på att förbereda för det!

Även taket börjar se riktigt bra ut (y)
Renoveringsarbete i pågång i ett rum med isolerade väggar och oavslutad gipsskivstak, byggtrappa framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig helg
 
Lite fortsättning....

Renoveringsprojekt med blottade golv och väggar, hink och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med isolering och spånplattor på golvet, arbetsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolerade väggar och synliga träreglar i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i rum med isolerade väggar och synliga rör- och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering i vägg med genomföringar och elkablage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med väggar förberedda för rördragning och isolering installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med OSB-skivor monterade på väggen i ett rum med synligt fönster och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite grillpause sen kör vi igen!
 
Under renovering rum med OSB-väggar, två fönster och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med OSP-skivor på väggar, fönster och osäkerad stege i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev ett tolvtimmars pass idag, gött!
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Renoveringsarbete inomhus med oskyddade väggpaneler, gipsplatta och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pågående byggprojekt med omålade gipsskivor på väggarna och verktyg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fönsteröppning i en vägg täckt med en plywoodskiva under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yxa med orange skaft som tar bort gammal tapet vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum under renovering med öppen vägg och OSB-skivor, arbetsställning och fönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre renoveringsarbete med oavslutade gipsskivor och isolering exponerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskiva halvt uppskuren med en brytkniv på ett byggprojekt, byggdamm och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskiva med ojämn spackling vid skarv och synliga skruvhuvuden, i behov av slutfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre väggbeklädnadsarbete med gipsskivor i ett rum under renovering, exponerade rör och isolering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med osatt fönsteröppning som visar spånskivor och en byggarbetsplats bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis installerad köksblandare och vattenslang synlig genom en öppning i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusrenovering pågår med ospacklade gipsskivor och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålsåg nära en vägg med markerade borrpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsfas av ett rum med nya gipsskivor och synliga eldosor, ojämnt trägolv och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsvägg med utstansade hål för elinstallationer, belyst av solljus genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med oskyddade gipsskivor på vägg, stege och borr i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggarbetsplats med OSB-skivor på väggen och gipsskiva, golv med träreglar och verktyg inklusive ett stödben och en rörmokarens hjälpverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under renovering med spacklade skruvhål och osatt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med OSP-plattor på vägg och spacklade skruvhål, osparad vägg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med oskruvade gipsskivor, stege och spackelutrustning, med en vägg som ska fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med ospacklade gipsskivor, en stege och osäkrade kablar vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under renovering med spacklade skruvhål och osminkade OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sambo hack i häl o spacklar skruvhålen, tycker det går sakta för mig :eek:
Person med tatuerad arm framför partner som spacklar en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg kvar, sparar den tills imorgon (y)
 
Blev klar med all gipsning idag, använde lite spill eftersom att det ska vara skåp där ändå :)
Ny gipsskivor installerade på en vägg och hörna, redan spacklade med synlig remsa och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han även spacklat en runda med remsa, spacklar en gång till imorgon, har för övrigt fått kläm på det nu ;)
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.