Är man inte vållande så betalar man inget alls. Så fallet är solklart hur den andra bilen har i självrisk eller ej är deras problem, är man dum får man skylla sig själv.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Hemmakatten
Blev också påkörd bakifrån en gång. Min bil stod stilla och den andra fick inte stopp på bilen i tid då det var isigt på vägen.

Den andre personen menade att jag inte fått nån skada annat än nåt skrapmärke på kofångaren och ville lösa allt "i samförstånd" direkt på platsen. Jag sa nej.

Tur det - för när jag kontaktade TryggHansa och besiktigade bilen så sa bilverkstaden att man alltid byter dragkroken, vilket jag har, vid en påkörning. En dragkrok kan tydligen få ej synbara skador vid krock. Kofångaren böts också. Tror det gick på en bra bit över 10'. Eftersom jag inte var vållande betalade jag inget.

Det absolut vanligaste vid skador bakifrån är att det är den bakomvarande bilens fel. Så jag tror inte att TS behöver vara orolig.

Det finns ingen anledning alls till att visa upp bilen för den andre bilens ägare. Den av försäkringsbolaget anvisade bilverkstaden har ju redan gjort en besiktning och det är den som gäller. Att bilens ägare dessutom uppfattas som otrevlig och kanske aggressiv är ytterligare en anledning att inte träffa honom.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Vad är det för värdelöst bolag som har sådana självrisker? Mitt bolag har 0 kronor i självrisk oavsett om det är jag eller någon annan som kör. 2000 om någon under 21 kör (om jag inte minns helt galet)

Jag har bara varit med om detta en gång och då höjdes min premie inte alls. De sa att ett tillfälle inte påverkar. Om man klantar sig ofta så kanske det är annorlunda. Eller också så är det olika mellan bolagen, eller för att det är firmabil.

Om man inte krockar igen innan det är dags att sälja bilen kanske det blir en förlustaffär.

Det är inte säkert att de byter allt. Det beror på vad som går att göra. När min kofångare blev repad så byttes den inte. Däremot plockade man bort den och lackade om den. Det kostar en bra slant oavsett, plus att jag var utan bil ett antal dagar.
Om du lånar bilen till nån annan då är självrisken fördubblad när man har bas försäkring som de flesta har. Noll självrisk gäller för trafikförsäkring om man har plus. TS,s motpart verkar knappast ha nån försäkring. Att anta att han har plus på bilen var lååånnngsökt.
Jag antog att han har det vanliga.
Om du inte har fått sänkt bonus då har du legat högst upp i bonus klass. Du kan inte anta att alla har 16 år skadefria år bakom sig. Den var oxå låånngsökt !
 
Bilen var registrerad på ett företag. När jag hade förmånsbil via jobbet så stod det i villkoren att vi inte fick låna ut den till någon utanför familjen. Anledningen ska ha varit just att försäkringsvillkoren var mycket sämre då.
 
Fairlane
Lars48 skrev:
Om du lånar bilen till nån annan då är självrisken fördubblad när man har bas försäkring som de flesta har.
Plus? Bas?
Jag kollade självrisken på en trafikförsäkring hos Aktsam. Noll kronor. Jag har även kollat Folksam och Trygghansa. Där står det inte mer än att det blir högre självrisk om föraren är under 24 år, kört påverkad eller grovt vårdslöst. 0-1000 kr verkar vara standard. Jag hittar inget om dubbel självrisk om någon annan kör. Så frågan kvarstår, vilket bolag har det så?
Lars48 skrev:
Noll självrisk gäller för trafikförsäkring om man har plus. TS,s motpart verkar knappast ha nån försäkring. Att anta att han har plus på bilen var lååånnngsökt.
Jag har noll och inget plus...

Långsökt är det kanske att anta att motparten inte har någon försäkring?
Det är ju redan kontrollerat...
Lars48 skrev:
Jag antog att han har det vanliga.
Om du inte har fått sänkt bonus då har du legat högst upp i bonus klass. Du kan inte anta att alla har 16 år skadefria år bakom sig. Den var oxå låånngsökt !
Ja det är möjligt att man höjer premien för de som krockar ofta, men jag kan inte se varför TS isåfall ska vara bussig mot en sådan person...
 
Fairlane skrev:
Plus? Bas?
Jag kollade självrisken på en trafikförsäkring hos Aktsam. Noll kronor. Jag har även kollat Folksam och Trygghansa. Där står det inte mer än att det blir högre självrisk om föraren är under 24 år, kört påverkad eller grovt vårdslöst. 0-1000 kr verkar vara standard. Jag hittar inget om dubbel självrisk om någon annan kör. Så frågan kvarstår, vilket bolag har det så?

Jag har noll och inget plus...

Långsökt är det kanske att anta att motparten inte har någon försäkring?
Det är ju redan kontrollerat...

Ja det är möjligt att man höjer premien för de som krockar ofta, men jag kan inte se varför TS isåfall ska vara bussig mot en sådan person...
Kalla det large eller stor elller plus eller vad du vill kalla det, se bild. Jag menar försäkring som täcker mer än grund skydd.
Varför ska man vara bussig. Bra fråga. Jag tycker att det känns skönt att lämna bilen till FB och få en liten skada reparerad på bästa sätt men det känns ännu skönare att hjälpa en annan människa som ligger illa till. Speciellt om man har råd med det.
Skärmdump av försäkringsbolagsranking med betyg för större omfattning på konsumenternas.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte helt osannolikt det är en företagsbil och inte en förmånsbil. Företagsbil får ju bara köras i tjänsten, inte av utomstående - som noterat så kan ägaren åka på en rejäl skattesmäll på flera 100.000kr om han kört så här i flera år. Förmånsbilar kan ju ha restriktioner vem som får köra, men i de flesta fall tror jag det är samma sak som om man tex sagt ingen under 25 ska köra bilen, förhöjd självrisk men inga fantasibelopp. Stora företag har var jag förstår ofta bilar oförsäkrade, men trafikförsäkring är tvingande och ofta ingår vagnskada i nya bilar, dock med hög självrisk.

Kontentan - se till att dra det genom FB, vill de utreda vem som körde osv är det upp till FB. Om de som körde bara anmäler skadan till sitt FB så spelar det dig ingen roll vem som de uppger satt vid ratten i sin bil - om de nu har anledning att fuska.
 
Fairlane
Lars48 skrev:
Kalla det large eller stor elller plus eller vad du vill kalla det, se bild. Jag menar försäkring som täcker mer än grund skydd.
Varför ska man vara bussig. Bra fråga. Jag tycker att det känns skönt att lämna bilen till FB och få en liten skada reparerad på bästa sätt men det känns ännu skönare att hjälpa en annan människa som ligger illa till. Speciellt om man har råd med det.
Jaha, du menar helförsäkring mm. Det har ju inget med trafikförsäkringen att göra.
Bara för skojs skull så valde jag att nu titta på IF som var högst upp i din lista och jämföra försäkringen (Du kan göra samma sak här: https://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/bilforsakring/pages/bilforsakring.aspx)
Där ser du att trafikförsäkringsdelen är densamma oavsett om du väljer att endast ha trafikförsäkring, eller om du väljer någon försäkring med mer innehåll.

Så här skriver de om trafikförsäkringsdelen:
Trafikförsäkringen lämnar ersättning för alla personskador och skador på andra personers egendom som du orsakat med bilen. Som bilägare måste du ha trafikförsäkring enligt lag, och det är den minsta omfattning du kan välja på din bilförsäkring. Självrisken är 0 kr, men om föraren är under 25 år, saknar körkort, varit grovt vårdslös eller rattfull är självrisken 1 000 kr.​
Som synes är självrisken 0 kronor, med några få undantag. Någon dubblering om det var någon annan än försäkringstagaren som kört finns inte heller. Om du har ett bolag som dubblar självrisken om någon annan än du kör bilen, så vore det intressant att veta vilket bolag som har den regeln. kanske tror den som äger bilen i det aktuella fallet att det är så, fast det inte stämmer och det är kanske därför denne agerar som de gör?

Visst ska man vara schysst mot folk,men knappast mot folk som beter sig som personen i fråga gör och någon gräns finns alltid. När jag blev påkörd så kostade det rätt stora pengar att laga lackskadan som ändå var rätt liten. Jag kunde varit bussig och inte anmält det till försäkringsbolaget, men det hade förmodligen inneburit att jag fått klart mindre betalt för bilen den dag jag ville sälja.
 
Fairlane skrev:
Jaha, du menar helförsäkring mm. Det har ju inget med trafikförsäkringen att göra.
Bara för skojs skull så valde jag att nu titta på IF som var högst upp i din lista och jämföra försäkringen (Du kan göra samma sak här: [länk])
Där ser du att trafikförsäkringsdelen är densamma oavsett om du väljer att endast ha trafikförsäkring, eller om du väljer någon försäkring med mer innehåll.

Så här skriver de om trafikförsäkringsdelen:

Som synes är självrisken 0 kronor, med några få undantag. Någon dubblering om det var någon annan än försäkringstagaren som kört finns inte heller. Om du har ett bolag som dubblar självrisken om någon annan än du kör bilen, så vore det intressant att veta vilket bolag som har den regeln. kanske tror den som äger bilen i det aktuella fallet att det är så, fast det inte stämmer och det är kanske därför denne agerar som de gör?

Visst ska man vara schysst mot folk,men knappast mot folk som beter sig som personen i fråga gör och någon gräns finns alltid. När jag blev påkörd så kostade det rätt stora pengar att laga lackskadan som ändå var rätt liten. Jag kunde varit bussig och inte anmält det till försäkringsbolaget, men det hade förmodligen inneburit att jag fått klart mindre betalt för bilen den dag jag ville sälja.
Jag har hos trekronor bas. Det finns plus oxå. När det gäller bas då har man noll isjälvrisk för trafikförsäkring och 2500kr för vagnskada. Om nån annan än min fru kör bilen och krockar. Då är självrisken 1000kr för trafik och ytterliggare 3000kr för vagnskada. Bonus förlorar man med 2 klass om man är skyldig.
 
Fairlane
Trekronor var för mig ett okänt bolag. Jag har iofs inte Swedbank så det är kanske därför.
Deras villkor på hemsidan anger dock följande vad gäller trafikförsäkringen, vilket är det som är av intresse här. Vagnsskadan är i detta fall ointressant:

Självrisk
Trafikförsäkringen gäller normalt
utan självrisk. Endast i följande fall
tas en särskild självrisk ut på 10 procent
av prisbasbeloppet.
• När föraren kört utan giltigt körkort.
• När läraren eller eleven övningskört
utan att uppfylla kraven för
tillåten övningskörning.
• När det enligt strafföreläggande
eller dom som vunnit laga kraft är
visat att föraren har
– kört straffbart påverkad av alkohol
eller annat berusningsmedel
(såvida du inte kan bevisa att
dessa omständigheter inte medverkat
till att skadan inträffade),
– orsakat skadan genom grov vårdslöshet
eller uppsåt.
Så det är ju lite märkligt att du har andra regler. Inte omöjligt dock att allt inte framgår i försäkringsvillkoren på hemsidan. Sen kan det som sagt vara andra regler om vi motpartens bil är att klassa som en firmabil som bara får köras av anställda, vad vet jag!?
 
Fairlane skrev:
Så det är ju lite märkligt att du har andra regler. Inte omöjligt dock att allt inte framgår i försäkringsvillkoren på hemsidan. Sen kan det som sagt vara andra regler om vi motpartens bil är att klassa som en firmabil som bara får köras av anställda, vad vet jag!?
Det är inte märkligt. Ringer du till ditt FB då kan du ta reda på exakta villkoren. Hemsida är inget bra sätt att ta reda på försäkringsvillkoren. Det finna massa saker som inte står på hemsidan.
 
Fairlane
Nja, hemsidan bör vara en ypperlig kanal och telefonen en klart sämre. Villkoren står såklart i försäkringsbrevet, men man vill ju helst se det innan man tecknar avtal och får försäkringsbrevet. De stora bolagen har information på sin hemsida, men det här är ju en lite udda fågel som verkar säljas via Swedbank och då går man kanske igenom villkoren då.
 
Fairlane skrev:
Nja, hemsidan bör vara en ypperlig kanal och telefonen en klart sämre. Villkoren står såklart i försäkringsbrevet, men man vill ju helst se det innan man tecknar avtal och får försäkringsbrevet. De stora bolagen har information på sin hemsida, men det här är ju en lite udda fågel som verkar säljas via Swedbank och då går man kanske igenom villkoren då.
Den är helägd dotterbolag till Folksam.
 
Mats-S
nimhed skrev:
Du kan kolla om hans bil ät tillåten i trafik här
[länk]

Om man orsakar skada på annans bil tror jag självrisken bara är 1kkr, så det finns ingen ekonomiskt anledning att lösa detta under bordet
I vilken värld lever du ... minst 5000 kr på en bil med vagnskadegaranti ... så svar JA det finns skäl att göra upp privat, men då ska man uppträda trevligt och korrekt :)
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.