Hej!

Måste först få säga att detta forum är helt underbart!


Osäker på om jag lägger in detta inlägg på rätt ställe (hustillverkare).

Vi har byggt ett Fiskarhedenvillan hus.
Fiskarhedenvillan har haft sina underentreprenader till hela bygget.
Vi har inte gjort någonting, utan bara pekat på vad vi vill ha.

Så till problemet.
Den entreprenaden som gjorde grunden och plattan, gjorde även genomföringen av inkommande vatten.
På slutbesiktningen så blev det ett nedslag på det.
Branchen har gått ut med nya hårdare regler för hur inkommande vatten ska vara genomfört.
Så som det är gjort är ok fram till år 2015.
Branschens nya regler började gälla år 2016

Entreprenaden erbjöd 5000 kr i kompensation samt att han åtgärdar detta med en punktinsats där "felet" är.

Vår KA upplyste oss om att tätskiktet inte är en "tätskiktsmatta" så därför kan man inte göra en punktinsats och svetsa på en bit, utan man måste riva ut allt i tvättstugan.
Och göra om allt.
Klinkers, panna, samt bila upp där vattenröret kommer upp.
Sedan får vi även reda på att om det ska bilas där så är risken stor att man skadar rören i ligger under.
Och dessa får man inte skarva om dom blir skadade, utan bytas ut hela.
Alltså blir detta ett stort ingrepp.
Sedan är vi även oroliga för följdskador.
Samt att hur vet vi att om den ansvarige åtgärdar "felet" verkligen till 100% och inte fuskar?

Vi tänkte först att man kanske kunde skriva någon form av "avtal" med han som gjorde jobbet.
Där han tar på sig allt ansvar om det skulle hända något där i framtiden.
För vårt försäkringsbolag tänker inte betala om något händer där i och med att det inte följer branschens regler.

Sedan säger besiktningsmannen att vi bör tänka på att om huset ska säljas någon dag så kommer detta "fel" att finnas kvar.

Så nu helt plötsligt känns ingenting bra med vårt drömhus.

Har någon några förslag om vad vi bör göra?

Fiskarhedenvillan lägger allt ansvar på den entreprenad som gjorde grunden.
Bör inte dom ha ett större ansvar i det här?

Har vi rätt att ta in en oberoende byggfirma som fixar det här på ett korrekt sätt?

Många frågor.....
Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Micke


Installation av en Pentair Wellmate tank med kopparledningar och ventiler i en hushållsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenrörsgenomföring i betonggolv som inte uppfyller nya branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade gjutit en klack, klart och betalt.

Du behöver inte oroa dig, 99 % av alla hus har inkommande vatten som du har (kanske inte så nära vägg, men ändå). Ta 5000 kr, du kommer inte behöva oroa dig för några skador.

Edit:

Sen blir man så trött på din KA, kan man iaf försöka att inte bete sig som en domedagsprofet för en kund som inte kommer ifrån byggbranschen. Jag förstår din känsla, men en KA skall inte skrämma upp dig för i min värld ett "icke problem".
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan undra hur det där arbetet är utfört dom har ju inte ens bemödat sig med att ta bort armeringsjärnet som utgjort fäste för rören under gjutningen. Felet ligger ju hos den som tagit över efter grundentreprenören som inte påtalat felet.
 
  • Gilla
Thomank och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Tydligen så är själva röret av fel typ.
Det ska komma upp ett "skyddsrör", så därför måste dom bila upp där.
Samt att röret måste vara x antal cm från väggen. Minns inte om det var 6 eller 10 cm.
 
Så här ser det ut hos oss, dem gjorde en enkel "klack". Ta pengarna, det kommer inte bli något problem.
7SpUfNAgg.png
 
Som jag förstår det så räcker det inte att att gjuta en klack för oss.
Enligt branschens regler från 2016 så måste röret vara infälld i ett skyddsrör (ej räfflat rör), och vara x antal cm från väggen.
Så dom måste bila upp för att kunna flytta på röret samt att byta till rätt skyddsrör.
Och om dom ska bila så för att behålla ett fullgott tätskikt så måste dom ta ut allt.
 
För det första, besiktningsmannen har fel om att man inte får skarva värmeledningen. Den får skarvas om den skadas vid bilningen.

Jag gissar att det handlar om en genomföringshylsa som de vill ha. Den krävs där röret går igenom tätskiktet. Men om man har en klack runt rören så avslutas tätskiktet uppdrabget på klacken, röret själv passerar alltså inget tätskikt, därmed behövs inte hylsan.
 
Det är inte värmeledningen han menade, utan vattenledningarna som finns ingjutna.
Värmeslingan sitter långt ner och den kommer dom inte att kunna komma åt att skada.
Vet inte varför det inte skulle fungera med att gjuta en klack. Men samtliga på besiktningsdagen verkade överens om att det kunde man inte göra....
 
Nya reglerna började gälla 1 jan 2016. Men det är kontraktsdatum som gäller. Så det beror på när ni skrev avtal med Fiskarheden vilka regler som gäller.
 
Klackar är inte godkända längre enligt SäkerVatten. Det är genomföringshylsa som gäller. 60mm från vägg till ytterkant skyddsrör.
Men ja, när skrevs kontraktet?
 
  • Gilla
Macintorsk
  • Laddar…
Regler är regler det är klart, men vad är för potentiell (negativ) händelse som ni skulle skyddas mot genom att ändra på som det är nu?
 
Vattenskada
 
Det var en vågad gissning - undrade snarare mera hur den skulle tänkas uppstå.
 
Nikorasu skrev:
Det var en vågad gissning - undrade snarare mera hur den skulle tänkas uppstå.
Haha. ja jo :p
Tja börjar nån koppling läcka eller släppa och det inte är korrekt utfört genom golvets tätskikt så blir det ju en skada.
 
hannesc skrev:
Haha. ja jo :p
Tja börjar nån koppling läcka eller släppa och det inte är korrekt utfört genom golvets tätskikt så blir det ju en skada.
Ok, det skulle kunna finnas en liten risk att PRK-kopplingen börjar läcka. Då rinner det vatten ned på klinikern och en del ned i hålet mellan rören. Ser ut att vara betongplatta där, kanske? Litet vatten i plattan som torkar ut när vatten slutar.

Jag hade nog tagit de 5000 snarare än att riva upp halva huset. Men - så har jag också en exakt likadan genomföring i mitt teknikrum...😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.