kimf
Hej

Håller på att renovera tvättstugan/pannrummet. Murstocken används ej för eldning längre och ska sätta ett frånluftsdon där inspektionsluckan suttit för att få cirkulation i skorstenen.

Samtidigt vill jag sätta en automatisk paxfläkt i det vanliga frånluftshålet i tvättstugan. Tänker att ventilationen i murstocken kommer bli ett ofrivilligt tilluftsdon när pax fläkten går.

Vet inte om jag oroar mig i onödan, men vill inte ha in svavel och sot från skorstenen i tvättstugan, så finns det några "envägs" frånluftsdon? Så den bara går åt ett håll som en backventil, har sökt med ljus och lykta.

Kan skanske sätta ett don med filter i murstocken, men bästa är väl om den helt enkelt bara går som frånluft?
 
Borde det inte funka med att välja ett frånluftsdon med kallrasskydd? Det hindrar ju luften från att gå "fel" väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
PO_
  • Laddar…
quint__ skrev:
Borde det inte funka med att välja ett frånluftsdon med kallrasskydd? Det hindrar ju luften från att gå "fel" väg.
Precis som quint skriver, frånluftsfläkt med kallrasskydd.
Kanske en PAX Passad 31? Tror den kommer med kallrasspjäll.Fresh har säkert också ngn variant med kallrasspjäll
 
Hur gick det med backventilen kimf? Jag har ett liknande problem och söker en lösning.
 
kimf
Well, inte riktigt standardlösning. Men jag gjorde till sist så att jag satte en vanlig tallriksventil i det vanliga frånluftsdonet i tvättstugan/panrummet. Sen satte jag en Fläkt Passad 31 (med inbyggd fukt- och tidstyrning + kallrasspjäll) i murstocken istället. Så när inte fläkten går (dvs inte är fuktigt i pannrummet), så går ventilationen som vanligt på självdrag.
När fläkten går suger det säkert in en del luft vid tallriksventilen, men det får vi leva med. Bara lite energiförluster vintertid, inte svavel och sot iaf.
 
ok, tack för svar! Har också fått rekommenderat att använda fläkt + backspjäll för att styra det där.
 
kimf
En brasklapp, om du ska göra i princip samma.
Min inspektionslucka satt ju inte i takhöjd, utan på typ 1,4m höjd. Så pax-fläkten sitter inte på optimalt. Vet inte om det är därför, men fuktsensorn fungerar väldigt dåligt, så jag kör just nu vår på IR med eftergång istället. Vilket gör att den kör när man tvättar. Misstänker att fuktsensorn hade fungerat som den ska om fläkten satt i takhöjd som det är tänkt.
 
kimf
bjorn_s skrev:
eller ännu bättre när man torktumlar kanske?
Ja, så klart, den börjar ju gå om fukten stiger nere på 1,4m höjd (vilket den typ aldrig gör), men går också varje gång man går in i tvättstugan (IR) och 30 minuter till, så varje gång man slänger in tvätt eller hämtar tvätt i torktumlare/tvättmaskin. Inte optimalt, men slog två flugor i en smäll genom att få ventilation i murstocken också.

För din egen del, rekommendationen att köra dem på lågvarv är ju inte dum alls, men ett kallrasspjäll i fläktarna ger samma effekt, även om ventilationen inte går hela tiden då.
I badrummet kan du köra på fuktsensor (högvarv) och rörelsesensor på ir, nere i toaletten endast lågvarv på IR, ska ju bara ventilera bort oset från de behovs som utförs där ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.