Hejsan

Jag ställer en specifik ventilationsfråga här som en del av mitt badrumsprojekt. Nya badrummet ligger ovanför toaletten på nedervåningen. Jag har öppnat upp till en kanal i murstocken för ventilation, men det är samma kanal som toaletten under har sin ventilation upp till.

Min fråga är, kan jag montera en paxfläkt och ventilera mekaniskt från badrummet, eller finns risk att jag trycker ner luft på toan snarare än uppåt?


Hälsningar

- Björn
 
Luften går lättaste vägen.
 
Jag tror att det är stor sannolikhet att du kan få problem med oönskad flödesriktning, speciellt på sommaren då självdraget bara motsvarar några Pascal.
Mer lämpligt är att sätta en fläkt på taket och montera frånluftdon i toa och badrum.
 
Intressant. Då kanske jag borde titta på det istället. Ska jag börja med en sån där aspirotor kanske?

e9c060e8-1590-4490-b69d-5c096b236d9c.jpg

Jag har även tillgång till en egen kanal men den sitter lite lägre och lite längre bort ifrån duschen så först tänkte jag att den var sämre. Men den har ingenting annat under sig iaf. kanske det är ett bättre alternativ?

Renovering av badrum med synliga rör och anmärkningar om toalett- och duschavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns även ett stort fönster att använda om man vill. Och möjlighet att borra upp en kanal ut genom ytterväggen antar jag men det känns ju helt galet när skorstenen går i badrummet.
 
En paxfläkt i vardera utrymmet som parallellt över samma brytare, eller parallella brytare?
 
Förlåt, tycker du jag ska sätta en paxfläkt i varje kanal? Var inte problemet att om jag driver luft i vänstra kanalen så kan jag få ner det på nedervåningen?
 
Nej, i vardera utrymmet dvs en på muggen under också, sen startar man dem samtidigt.
 
ah! nu fattar jag. Ja det kanske är en väg. Om båda är fuktstyrda kanske det löser sig själv,. Eller ännu bättre som du säger om den på nedervåningen går igång om fuktstyrningen på den övre kickar igång.

eventuellt en onödigt dyr lösning..
 
Finns det inga "väggdon" med backventil? Då kan du ha en sådan på toaletten och en paxfläkt i badrummet. När den går så drar den då med sig luft från toaletten och när fläkten står still så ventilerar det med självdrag och det lär väl räcka?
 
Bra idé! I den här tråden diskuterar dom det, och där föreslår någon att man har en fläkt med kallrasskydd, i mitt fall på toaletten på nedre plan då. Ett frånluftsdon med kallrasskydd som får plats i röret skulle det va då. Det här frånluftsdonet i mitt fall sitter dock i taket, så frågan hur lätt det blir att få kallrasskyddet att fungera out-of-the-box. Det brukar vara lameller som bygger på tyngdkraften va?
 
Fast en fläkt på även toaletten måste bli överkurs, där borde det rimligen räcka med självdraget. Det kanske blir fel det jag skrev tidigare, om fläkten i badrummet går så kan det ju naturligtvis bli så att donet stänger nere på toaletten beroende på tryckförhållanden men jag tror nog man kan leva utan ventilation därnere under tiden fläkten går i badrummet. Det viktigaste är ju ändå att badrummet ventileras så fukten tar sig ut. På toaletten lär det väl bara handla om att ev odör ska ut.....:)
 
Nja, frågan om fläkt på toan kan vara viktig även för den våningens totala ventilationsbehov om det saknas frånluft där. Iaf skulle jag ha lågt konstant flöde på bägge.
 
Frånluftsfläkt på bägge, bägge med kallrasskydd. Då kan du driva ut odör från toaletten även på sommaren, enbart kallrasskydd blockerar självdraget alldeles för mycket, särskilt på sommaren.

Sedan kostar fläktarna inte så mycket att det är värt att grubbla för mycket över det...
 
Ok, intressant. Jag har bollat frågan vidare till Soliduct (ventilation.se) och dom svarar liknande (även om dom missförstod problemet litegrann):

Hej,

Ja det finns ju en risk om ni ska använda samma kanal att det överförs lukt från det undre badrummet till det andra om endast den nedre fläkten används.

Dock tycker jag att om ni monterar backspjäll vid de båda fläktarna och då säkrar ni att det inte blir så. Så att sätta badrumsfläkt i de båda rummen med backspjäll till samma kanal är det smidigaste alternativet.

Med vänlig hälsning

---------------------------------------------------------------------------
Ventilation.se c/o Soliduct AB
Ingelstorpsvägen 270 | SE-262 92 ÄNGELHOLM
Tel +46 (0)431-366 585 | Fax +46 (0)431-366 587
info@ventilation.se | www.ventilation.se
I dag har jag ingen fläkt där nere som sagt, det är ett gammalt frånluftsdon i taket, som leder in till en eternitkrök och sen upp i skorstenen. Några problem att montera såna här fläktar i taket istället för på väggen?

Här är en skiss btw: Skiss av badrum med markerat gammalt frånluftsuttag i taket och nytt uttag i skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det här en bra produkt?
Två vita takfläktar från PAX för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.soliduct.se/pax-calima-2-pack/p-3277.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Pax fläktar är i allmänhet bra produkter. Just dessa har jag inte testat.

Går alldeles utmärkt att montera i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.