Skulle behöva lite synpunkter angående en liten krock som jag och min sambo var inblandad i (hon körde).

Vi stod stilla i ca. 20 sekunder i en korsning där vi hade väjningsplikt och väntade på en lucka så vi kunde köra ut och blir då påkörda bakifrån i relativt låg hastighet. Inga personskador eller större skador på bilarna.

Vi stannade till på en närliggande parkering för att ta en diskussion med damen som körde, kontrollera bilarna och ringa försäkringsbolaget. Hennes bil hade lite skrap och en delvis knäckt regplåt och stötfångaren på vår bil hade fått sig en liten knäck så att en 30 cm lång vit rand hade dykt upp. Visar sig att hon lånat bilen från en bekant så min sambo får prata med honom på telefon och han blir genast aggressiv och försöker övertala min sambo att skadan bara kommer gå på någon tusenlapp och att vi kan lösa detta utan att blanda in försäkringsbolagen.

Under ett antal dagar så fortsätter han ringa min sambo och försöka tjata sig till att vi löser allt under bordet och är enligt min sambo otroligt otrevlig och fientlig. Nu säger han att han vill se bilen innan han skickar in någon skadeanmälan + lite mer tjat om att allt det här är onödigt.

Jag har själv aldrig varit inblandad i en olycka och det är därför jag hade behövt lite insikt i hur han möjligtvis tänker (självklart kan ingen läsa hans tankar). Vad kan vara anledningen till tjatet? Oförsäkrad bil? Undvika ökad premie?

Nu blev skadan på vår bil liten men eftersom bilen bara är ett par år gammal så tar det emot att lösa det här med pengar i handen. Bilen åkte in på skadebesiktning och där fyllde dom bara i ett papper att stötfångaren ska bytas så varken jag eller min sambo vet hur allvarlig skadan är.

Och slutligen, varför skulle vi gå med på hans förslag? Eller är det så att vi är småaktiga av oss?

Hur hade ni resonerat? :|
 
Byte och lack av kofångare är ganska dyrt, så det blir knappast billigare att lösa det under bordet. Sen kanske ni kan leva med skadan och ta lite pengar i handen och gå vidare, men det kan bara ni själva svara på.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Självklart skall du lösa det via förs. bolaget. Jag hoppas att ni fyllde i en skadeanmälan tillsammans med den andre föraren på plats?

Den andre bilägaren vill undvika att blanda in sin försäkring, för det ger sänkt bonus och därmed högre premie. Han har inget med att göra hur din bil ser ut efter olyckan, det hanterar försäkringsbolaget. Du eller din sambo behöver inte ha något mer med honom att göra, hänvisa till försäkringsbolaget.

Den andre ägaren kommer av sitt bolag att få ett erbjudande om att betala skadan rakt av, utan att den belastar hans bonus.

Så det han försöker göra nu är att övertyga er om att ni skall låta ngn. kompis till honom buckla ut skadan, eller byta stötfångaren (ofta stöldgods från annan likadan bil). Eller att bara erbjuda en mindre kontant ersättning. Det är ju också möjligt att hans bil är oförsäkrad, det kommer i så fall ditt förs. bolag att bekräfta direkt när du anmäler.

OM hans bil var oförsäkrad, så kommer du att få ersättning från trafikförsäkringsföreningen, som i sin tur kommer att skicka en väldigt mastig räkning till honom. Trafikförsäkringsföreningen är en fond som samfinansieras av alla försäkringsbolag, den ersätter skador vid smitning eller oförsäkrade fordon, kravet är att skadan skall ha orsakats av ett fordon som borde varit trafikförsäkrat. I de fall "smitaren" är känd, debiterar de sedan för en försäkring, med en premie som ligger på typ 5 dubbla max premien hos ett vanligt bolag, ägaren blir dessutom åtalad. Detta kan man råka ut för även om man själv är sen med att betala sin försäkringspremie.

Anmäl till ditt förs. bolag de kommer att hantera alla kontakter med det andra bolaget och ev. kontakter med den andre ägaren. Och sluta prata med den andre ägaren, hänvisa till ditt förs. bolag, inget mer.
 
  • Gilla
Ingper och 9 till
  • Laddar…
Ni är absolut inte småaktiga. Dra detta vidare med hjälp av försäkringsbolaget.
Det är den andre personen som är småaktig och tror att han kan komma billigare undan alternativt att han har något att dölja. (Går du in på transportstyrelsen och använder tjänsten fråga på annat fordon så kan du söka på hans regnr och se om bilen ens är påställd).
Nu när verkstan bedömde att stötfångaren ska bytas så handlar det snarare om en handfull tusenlappar. (Ny stötfångare samt lackering av denna). Risken om ni ger med er och löser det under bordet är att han dessutom kommer dragandes med billigaste möjliga mekaniker/mångsysslare som gör ett undermåligt jobb.

Hade det varit en minimal skada och motparten varit väääldigt sympatisk så hade iaf jag kanske kunnat överväga det men nu när han beter sig hotfullt så känns det bättre att ge honom kalla handen och låta försäkringsbolaget sköta det.
 
harry73
Antingen försbolag eller så tycker ni att skadan är ett bagatell och struntar helt i skadereglering. Det gjorde jag några gånger, men jag kör i äldre bilar
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
CM1234 skrev:
Skulle behöva lite synpunkter angående en liten krock som jag och min sambo var inblandad i (hon körde).

Vi stod stilla i ca. 20 sekunder i en korsning där vi hade väjningsplikt och väntade på en lucka så vi kunde köra ut och blir då påkörda bakifrån i relativt låg hastighet. Inga personskador eller större skador på bilarna.

Vi stannade till på en närliggande parkering för att ta en diskussion med damen som körde, kontrollera bilarna och ringa försäkringsbolaget. Hennes bil hade lite skrap och en delvis knäckt regplåt och stötfångaren på vår bil hade fått sig en liten knäck så att en 30 cm lång vit rand hade dykt upp. Visar sig att hon lånat bilen från en bekant så min sambo får prata med honom på telefon och han blir genast aggressiv och försöker övertala min sambo att skadan bara kommer gå på någon tusenlapp och att vi kan lösa detta utan att blanda in försäkringsbolagen.

Under ett antal dagar så fortsätter han ringa min sambo och försöka tjata sig till att vi löser allt under bordet och är enligt min sambo otroligt otrevlig och fientlig. Nu säger han att han vill se bilen innan han skickar in någon skadeanmälan + lite mer tjat om att allt det här är onödigt.

Jag har själv aldrig varit inblandad i en olycka och det är därför jag hade behövt lite insikt i hur han möjligtvis tänker (självklart kan ingen läsa hans tankar). Vad kan vara anledningen till tjatet? Oförsäkrad bil? Undvika ökad premie?

Nu blev skadan på vår bil liten men eftersom bilen bara är ett par år gammal så tar det emot att lösa det här med pengar i handen. Bilen åkte in på skadebesiktning och där fyllde dom bara i ett papper att stötfångaren ska bytas så varken jag eller min sambo vet hur allvarlig skadan är.

Och slutligen, varför skulle vi gå med på hans förslag? Eller är det så att vi är småaktiga av oss?

Hur hade ni resonerat? :|
Gissar på att motparten kört oförsäkrat, eller att han har en såpass hög självrisk att han bedömt det som billigare med en enkel fix (vilket det blivit) De allra flesta verkstäder lagar inte den här typen av skada då timpengen äter upp vinsten. Så en ny kofångare, lackning och montage kostar en slant. På en bil som är såpass ny som er hade jag inte nöjt mig med mindre än en korrekt utförd åtgärd. Det trista, och som ni ska vara kritiska mot när ni hämtar bilen efter lack, är att det kan vara nyansskillnad på det som är nylackat. Kolla ur lite olika perspektiv.
 
Tackar för den matiga informationen!

Varken vi eller föraren av den andra bilen hade en blankett med sig (...) så vad jag vet så var allt muntligt, det enda min sambo gjorde var att hon pratade med damen, surgubben och försäkringsbolaget och tog namn, personnummer, regnummer osv. Frågan är hur mycket krångligare det blir iom att det blir ord mot ord. Vårt försäkringsbolag skulle skicka någon form av blankett som jag som passagerare skulle fylla i där jag vittnar om vad som hänt, men eftersom vi är sambos så är det knappast opartiskt. Lätt att vara efterklok, borde fått henne att signera vilket papper som helst där hon erkänner att det var hon som körde på oss, men det tåget har gått nu.

Under tiden min sambo pratade med försäkringsbolaget så erkände damen till mig att hennes telefon hade ringt, vilket överraskade henne. Men åter igen är det ord mot ord så det är förmodligen inte värt mycket i sammanhanget....

och useless, kanske känns petigt av mig men det tar VERKLIGEN emot att lösa detta utan FB's inblandning. Hade bilen varit modell äldre så hade jag möjligtvis gått med på någon kompromiss men nu när bilen som sagt är 2 år gammal så......nej....det känns helt enkelt fel...

Tycker hela situationen är obehaglig och då har jag ändå sluppit prata med gubben. Krockar händer dagligen och sånt är livet men jag kunde gärna slippa krånglet från hans sida...
 
Stuff skrev:
Ni är absolut inte småaktiga. Dra detta vidare med hjälp av försäkringsbolaget.
Det är den andre personen som är småaktig och tror att han kan komma billigare undan alternativt att han har något att dölja. (Går du in på transportstyrelsen och använder tjänsten fråga på annat fordon så kan du söka på hans regnr och se om bilen ens är påställd).
Nu när verkstan bedömde att stötfångaren ska bytas så handlar det snarare om en handfull tusenlappar. (Ny stötfångare samt lackering av denna). Risken om ni ger med er och löser det under bordet är att han dessutom kommer dragandes med billigaste möjliga mekaniker/mångsysslare som gör ett undermåligt jobb.

Hade det varit en minimal skada och motparten varit väääldigt sympatisk så hade iaf jag kanske kunnat överväga det men nu när han beter sig hotfullt så känns det bättre att ge honom kalla handen och låta försäkringsbolaget sköta det.
Tack för förslaget angående transportstyrelsen :)

Bilen är påställd och försäkrad, men den står på ett företag....? Påverkar det situatonen?
 
Du kan kolla om hans bil ät tillåten i trafik här
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Om man orsakar skada på annans bil tror jag självrisken bara är 1kkr, så det finns ingen ekonomiskt anledning att lösa detta under bordet
 
Olovligt lånat bilen av ett företag, kanske?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
nimhed skrev:
Du kan kolla om hans bil ät tillåten i trafik här
[länk]

Om man orsakar skada på annans bil tror jag självrisken bara är 1kkr, så det finns ingen ekonomiskt anledning att lösa detta under bordet
Nej, det stämmer inte.
 
Det som kan hända är att er motpart inte skickar in sin skadeanmälan. Det hände mig i vintras. Då tar det lite längre tid, ditt försäkringsbolag kommer att tjata på motpartens bolag. Har det inte kommit in något inom en månad kommer de förmodligen gå på din version rätt av och motpartens bolag tar kostmaden och självrisken. Det trista är att vänta och om du reparerar under väntetiden får du ligga ute med självrisken. Jag påminde min motpart med ett vänligt sms, men inget svar. Samma där, lånad bil som körde på mig bakifrån.
Min skada var minimal, så visst kunde jag accepterat några tusen i handen. Det blev verkstad i fyra dagar och hyrbil istället som försäkringen bekostade. Så visst kostar småskador, säkert bortåt 10000 för en liten skada.

PS du och motparten ska inte bry er om skuldfrågan, bara berätta hur det gick till. Försäkringsbolagen fastställer skulden, eller polis om det är ett brott, men det inte brottsligt att köra på andra om det inte funnits uppsåt. Men facit vid påkörning bakifrån är att det inte var ditt fel.
Lycka till, och ignorera motparten.
 
Vanligen så är det noll i självrisk på trafikförsäkringen, men man kan få ned sin premie genom att acceptera en självrisk. Men om detta är en bil som ägs av ett företag, där hon fått lov att låna den i andra hand, då kan jag tänka mig att det handlar om olovandes lån. Det kan förklara agerandet.

Firmabilar kan ju vara förmånsbilar, som tjänstemän har som löneförmån, och skattar för förmånen. Då väljer tjänstemannen själv vem som kör "hans" bil.

Men det finns också "verksamhetsbilar", bilar som inte är kopplade till en viss person på företaget, och som ingen har som förmån. De bilarna får endast användas för transporter som har med firman att göra. Det skulle kunna ge skattepåföljder om en anställd har kunnat låna en sådan bil för privata ärenden (ändå rätt vanligt). Men de bilarna skall stå parkerade på firman när de inte används i firman.
 
nikasp
Ta INTE några pengar i handen. Jag blev påbackad av en övningskörare. Satt en lapp från tjejen som prickat mig och en från Polisen som råkade vara där också. Mamman försökte samma visa och jag vet att det bara är en dålig idé.

Det var vinter och hade säkert tagit mig veckor att se att hela kofångaren var intryckt. Gick på 12000 kr för byte till en ny oskadad front.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack allihopa för responsen! (y)

Sambon ringde precis att gubben hade ring igen och ville komma förbi hennes jobb för att kolla på bilen. Hon undvek att ge honom ett svar för att prata med mig först och jag rådde henne att helt enkelt inte svara på hans samtal.

Enveten är han iallafall :)

Kommer följa era råd och helt enkelt låta försäkringsbolagen lösa detta sinsemellan så får vi se vad som händer. Kommer uppdatera när jag vet mer!
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.