Om jag som privatperson anlitar en annan privatperson på timmar att hjälpa till med t ex trädgårdsarbete och hanterar det ekonomiska via den förenklade arbetsgivardeklarationen, är det något annat man behöver tänka på som t ex försäkringar? Finns det några risker med ett sådant upplägg - t ex om den anlitade privatpersonen blir sjuk?
 
Jag gissar att du kan bli ansvarig för arbetsplatsolyckor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle kolla upp (med Skatteverket) vad som gäller ifall personen du anlitar skulle visa sig arbeta på det här viset mer än vad som kan räknas som hobbynivå. i så fall tror jag att du kan åka på att även betala arbetsgivaravgift, sociala avgifter etc.
+ som hempularen skriver här ovan, kolla vad som gäller om personen skadar sig (eller skadar dig eller något du äger).
 
Det står väl inget om hobbynivå? Jag antar att tråden handlar om "vanliga" villkor.

Blanketten används bara om man räknar med att betala ut mer än 10 000 i lön, annars skall den anställde själv betala sina arbetsgivaravgifter.
 
Korrekt, det är inte hobbynivå utan det är ju arbetsgivaravgift på 31,42% och 30% avdragen preliminärskatt som rapporteras och betalas in till SKM varje månad så den delen har jag koll på. Arbetsgivaravgiften kan man ju dessutom dra av som RUT också så det kan vara ganska förmånligt att "anställa" själv direkt på detta sätt jämfört med att köpa in timmar från en firma.

Men det som jag inte riktigt har koll på är ju försäkringsfrågan om den anställde klipper av ett finger med sekatören. Även sjukdom är ju en öppen fråga - jag har ju ingen lust att betala sjuklön i två veckor.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Kan man verkligen utnyttja RUT om man anlitar någon som inte har firma/är anställd av firma?
 
yonna skrev:
Kan man verkligen utnyttja RUT om man anlitar någon som inte har firma/är anställd av firma?
Svar Ja:

Skattereduktion för Hushållsarbete och ROT-arbete
Privatpersoner som anlitar en fysisk person, som inte har F-skattsedel och inte bedriver näringsverksamhet, för ett hushållsarbete eller ROT-arbete får göra ett avdrag (skattereduktion) motsvarande redovisad arbetsgivaravgift (i en förenklad arbetsgivardeklaration). Avdraget (skattereduktionen) är preliminärt och fastställs i samband med den årliga taxeringen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så länge det inte råder nåt avtalsförhållande mellan parterna så borde det rimligen vara så att den som arbetar på det här viset står för sina egna försäkringar. Beror det däremot på att den skadade kan bevisa att motparten medvetet åsidosatt arbetsmiljöregler och annat så denne skadar sig pga det så kan man såklart bli skadeståndsskyldig men det har ju inget med betalningen att göra.
 
Nej, om avtal saknas så är du arbetsgivare för den som arbetar åt dig.

Det har även tagits upp att om du ex. skänker bort en stuga för nedmontering, eller bara överblivna fyllnadsmassor. Så är du arbetsgivare åt den som arbetar med att riva din stuga, och kan bli ansvarig för olyckor vid rivningsarbetet. Eller en granne som hjälper dig med att klippa gräset ngn. gång.

Jag vet inte om detta verkligen har tolkats på det viset i ngt. rättsfall, men brukar tas upp i samband med diskussioner om dylika gåvor.
 
Jo men jag tänkte mest på om den som arbetar åt en arbetar på sådant sätt att den brukar jobba på detta viset. Då kan man rimligen säga att personen är en företagare om än inte registrerad som sådan. Tar man betalt för ett arbete så handlar det inte om hobbysyfte eller att hjälpa nån iallafall och då är man ju "företagare" och själv ansvarig för nödvändiga försäkringar.
 
Det är ju tom. så att skattemyndigheten tolkar att pengar som du betalar till ngn, utgör nettolön (med avdragen prel. skatt) om inte mottagaren har F-skatt.

För många år sedan, på den tiden när marginalskatten kunde bli bortåt 100%, så var det ett av sveriges större börsbolag som anlitade en enmanskonsult för att utforma deras årliga skattedeklaration. Samme konsult hade anlitats i många år, hans fakturor kom från "personnamn" AB, han debiterade typ 500 000 för jobbet.

Så ett år missade storbolagets fakturakontrollanter att årets faktura på 500 000 kom från "personnamn" utan AB efter.

Skattemyndigheten upptäckte. Och konstaterade då att storbolaget alltså hade betalat ut en nettolön efter skatteavdrag på 500 000. Enl. skattetabellerna då, så motsvarade det en bruttolön på ca 5 milj, så de fick betala in ca. 4,5 milj i preliminärskatt, och sedan ytterligare 30% arbetsgivaravgifter på det, alltså en totalkostnad på dryga 6 milj. istället för 0,5 milj. Vilket var avsevärt högre lön än vad storbolagets VD hade. Konsulten ifråga gick i pension efter just detta sista uppdrag...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo så är det ju men det verkar ju ts ha koll på så det är ju en helt annan sak att kolla om personen man anlitar har Fskatt eller inte.
 
hempularen skrev:
Nej, om avtal saknas så är du arbetsgivare för den som arbetar åt dig.
OK, intressant. Jag har ju tänkt att skriva något slags avtal dör det framgår att timmar avropas löpande, tidrapportering, lönenivå, semesterersättning, löneutbetalning, preliminärskatt o s v. Man undrar ju om det finns någon slags standardavtal eller om man kan formulera något runt ansvar och försäkringar !?
 
Ingen aning.
 
Skriver man ett avtal så är ju personen garanterat anställd av dig och då kan du ge dig sjutton på att du är sjuklöneansvarig också. Och försäkringsansvarig och än det ena och än det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.