Väcker liv i denna tråd i hopp om att få hjälp. Jag har en Wagner Project Pro 115 som jag tänkte måla huset med. Färgen är Falu Fasad (slamfärg). Hur jag än laborerar med utspädning så får jag inte någon bra "sprutbild". Har provat med L och M munstycke och upp till 50 % utspädning.

Ser på en youtube hur en snubbe på "FixarTV" kör med en Bosch PFS 105 E och det funkar betydligt bättre...

https://www.youtube.com/watch?v=vHbMaYc-RX4

Så till frågorna:
1, Någon som sprutat med Wagner Project 115 och slamfärg. Vilket munstycke och vilken utspädning funkar det bäst?
2, Har något gjort motsvarande övning med en Bosch spruta (ex vis PFS 105 E)?
 
Toddbertuzzi skrev:
Väcker liv i denna tråd i hopp om att få hjälp. Jag har en Wagner Project Pro 115 som jag tänkte måla huset med. Färgen är Falu Fasad (slamfärg). Hur jag än laborerar med utspädning så får jag inte någon bra "sprutbild". Har provat med L och M munstycke och upp till 50 % utspädning.

Ser på en youtube hur en snubbe på "FixarTV" kör med en Bosch PFS 105 E och det funkar betydligt bättre...

[länk]

Så till frågorna:
1, Någon som sprutat med Wagner Project 115 och slamfärg. Vilket munstycke och vilken utspädning funkar det bäst?
2, Har något gjort motsvarande övning med en Bosch spruta (ex vis PFS 105 E)?
På min 117 justerar man trycket för att få en bra sprutbild. Jag antar att det är detsamma på 115. Har du kollat/testat det?
 
Jag måste erkänna att mina tester inte uppfyller önskvärd kvalitetssäkring...
Det började med M munstycke och 20 % utspädning. Ingen färg kom överhuvudtaget (för tjock färg)
Byte till L munstycke och det fullständigt flödade färg (ingen färgdimma).
Rengöring av spruta och nytt försök med mer utspädd färg och det börjar fungera hjälpligt någon enstaka sekund.
Utspädning mer och mer upp till kanske 40-50 %. Max tryck och sprutan bygger upp nödvändigt tryck men orkar inte mata med tillräckligt mycket luft. Följden blir att sprutan ger en sprutbild med något grövre strålar längst ut på sprutbilden och mindre strålar däremellan. Mao har jag använt sprutan för att få ut färgen på panelen för att medels pensel stryka ut färgen.

Om man ser hur Boschen beter sig så funderar jag om inte den är bättre lämpad än Wagner sprutan. Se youtube länken.
 
Toddbertuzzi skrev:
Jag måste erkänna att mina tester inte uppfyller önskvärd kvalitetssäkring...
Det började med M munstycke och 20 % utspädning. Ingen färg kom överhuvudtaget (för tjock färg)
Byte till L munstycke och det fullständigt flödade färg (ingen färgdimma).
Rengöring av spruta och nytt försök med mer utspädd färg och det börjar fungera hjälpligt någon enstaka sekund.
Utspädning mer och mer upp till kanske 40-50 %. Max tryck och sprutan bygger upp nödvändigt tryck men orkar inte mata med tillräckligt mycket luft. Följden blir att sprutan ger en sprutbild med något grövre strålar längst ut på sprutbilden och mindre strålar däremellan. Mao har jag använt sprutan för att få ut färgen på panelen för att medels pensel stryka ut färgen.

Om man ser hur Boschen beter sig så funderar jag om inte den är bättre lämpad än Wagner sprutan. Se youtube länken.
Det måste vara fel på din spruta. Den ska ge närmare 200 bars tryck, färgen kan inte vara för tjock, tro mig ;)
Kanske packningarna i kolven som gett sig. Det är ganska enkelt att ta isär och kolla, i alla fall på min 117. Skulle tro 115 är ganska lik.

Jag har dock något minne av att just slamfärg inte fanns med i specen på just 115. Men så illa kan jag ju inte tro att det skulle vara. Har du provat med något annat än slamfärg?

Västerbotten ser jag, lite långt, annars skull du kunnat få låna min 117 och prova med.
 
Toddbertuzzi skrev:
Jag måste erkänna att mina tester inte uppfyller önskvärd kvalitetssäkring...
Det började med M munstycke och 20 % utspädning. Ingen färg kom överhuvudtaget (för tjock färg)
Byte till L munstycke och det fullständigt flödade färg (ingen färgdimma).
Rengöring av spruta och nytt försök med mer utspädd färg och det börjar fungera hjälpligt någon enstaka sekund.
Utspädning mer och mer upp till kanske 40-50 %. Max tryck och sprutan bygger upp nödvändigt tryck men orkar inte mata med tillräckligt mycket luft. Följden blir att sprutan ger en sprutbild med något grövre strålar längst ut på sprutbilden och mindre strålar däremellan. Mao har jag använt sprutan för att få ut färgen på panelen för att medels pensel stryka ut färgen.

Om man ser hur Boschen beter sig så funderar jag om inte den är bättre lämpad än Wagner sprutan. Se youtube länken.
Vänta lite nu, jag läste visst slarvigt första gången!

Luft?

Det ska INTE vara någon luft med i spelet här. Wagners Project Pro 115 är en airless spruta. Den sprutar enbart färg, ingen luft. Den lägger på MYCKET mer färg på en gång, än vad en HVLP-spruta a'la Boschen gör. Och du ska i princip inte behöva späda färgen, i alla fall inte för sprutans skull, men kanske för färgen och kvaliteten.

Får du en rand på var sida om sprutbilden så är det just ett tecken på att trycket är för högt ställt. (Eller om det var för lågt, nu blev jag osäker). Men du ska ha en hyfsat fin bild däremellan ändå. Med rätt inställt tryck har du en jämn fin sprutbild.

Det står i manualen hur du ställer in sprutan för perfekt resultat, steg för steg, samt hur du ser om det är för högt eller lågt tryck. Läs den ;)

Det går väldigt mycket fortare att måla med din Pro 115, än vad det gör med Boschen. När han har 1 liter i sin flaska, häller du väl i 10 liter i din 115 ;)
 
Du var väl rätt handtag till sprutan? Du kan under inga omständigheter använda ett HVLP-handtag. Du måste ha ett handtag för en airlessspruta. Det finns bara ett hål i mitten på den, inga hål för luft.

Så här ska handtaget se ut.

spray-pistol-wagner-original.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack Thomasx för ditt engagemang.

Sprutpistolen är den som följer med (som på bilden). Jag har använt den ca 10 ggr då jag sprutat innertak och väggar. Har fungerat mycket bra.

Jag skrev luft men tryck är nog mer korrekt utryckt. Sprutbilden vid L munstycke, högsta trycket och färgen utspädd med ca 40 % vatten gör att sprutan levererar bra sprutbild i ca 15 sek. Därefter tappar den trycket och sprutbilden blir mer grov (mindre dimma) främst i sprutbildens ytterområden. Där blir det två små strålar av färg. Om jag kör retur en stund och därefter kör på högsta tryck så fungerar det igen. Rätt ofta måste jag dessutom lyfta tanken och trycka ned ventilen som sitter ovanför kolven. Därefter fungerar sprutan igen. Jag upplever att sprutan inte orkar leverera tillräckligt högt tryck uthålligt för att använda sig av L munstycket. Kanske det är läge att späda färgen ännu mer och gå ned i munstyckstorlek till M?
 
Ok. Ja, jag har ju inte 115, utan 117, och det skiljer ju lite, så jag vet inte vilken ventilen är du talar om. Men som sagt, jag har något minne av att just 115 inte var lämplig för slamfärger. Har du provat att köra med en vanlig färg nu efter att du kört med slamfärg, och sett att det funkar ok? I så fall kan du vara rätt säker på att det är färgen som ställer till det.
 
Väcker liv i tråden... Bosch PFS 65 säljs inte längre, ska köpa spruta för möbler och snickerier, vad är lämplig ersättare för under 2000kr? :)
 
Går det spruta på järnvitriol med dessa typer av sprutor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.