När jag har fått en offert av Ä-hus med tomt,
hus (Ägir SX eller Sleipner SX med inredd ö-vån.) och total entreprenad - nyckelfärdigt alltså.
Finns det några "dolda" kostnader som Ä-hus
"glömmer" att meddela mig. Vad behöver jag tänka på?
Skiljer dom sig från andra t.ex Trivselhus, Modulent, LB.
Alla råd är bra råd. Tack på förhand
 
De saker som inte låg med i våran kalkyl som vi fick från Älvsbyhus i Stockholm var följande:

- Pantbrev
- Bankräntor (från den dag du utnyttjar kreditivet).
- Bygglovsavgifter
- Tillval som görs på huset

Vi gjorde senare en ny kalkyl med pantbrev, bygglov och tillvalen inkluderade. Denna kalkyl låg som underlag för banken i samband med kreditivansökan. Antagligen är det en sådan ni sitter med idag.

Det som vi vet tillkommer är bl.a.
- Målning av huset
- Grov- och finplanering av tomten

Detta förutom alla andra saker som vi valt att vänta med såsom veranda, garage, stenplattor på uppfart m.m.

Det som jag förstått att andra blivit överraskade med är framförallt räntorna som t.ex. på en stockholmstomt kan innebära många tiotusentals kronor tillika pantbrev för hela kreditivet den dag det aktiveras.
 
De saker som Nybyggaren nämner låg ej heller i vår kalkyl från Älvsbyhus men lades till.
Den kalkylen har hållit och vi kommer troligen landa på ca 100.000 mindre än beräknat pga av att vi slapp spränga. Så, vi är nöjda! ;D ;D ;D
 
GBGman1 skrev:
När jag har fått en offert av Ä-hus med tomt,
hus (Ägir SX eller Sleipner SX med inredd ö-vån.) och total entreprenad - nyckelfärdigt alltså.
Finns det några "dolda" kostnader som Ä-hus
"glömmer" att meddela mig. Vad behöver jag tänka på?
Skiljer dom sig från andra t.ex Trivselhus, Modulent, LB.
Alla råd är bra råd. Tack på förhand
Det som skiljer är dels priset,men ffa standarden, Älvsbyhus ser ut att fastnat i äldre lösningar, i mitt tycke sämre... :(
 
Hej!
Något man också måste tänka på är om tomten måste höjas. Det ingår bara en viss mängd grus....( gäller i princip hos alla huslev.) Och anläggning av trädgård är inte billigt. Har precis byggt ett trädäck.. :D
Sen måste jag hålla med Göran.... Vi bygger själv ett Ahus, lyckan3 och vi har jämnfört med de som bygger älvsbyhus. Vi har mycket högre standard för ungefär samma peng. Bla gjuten platta, golvvärme, kakel o klinker i bad o tvättst + att huset är färdig målat utv. Och de som målat vet att det kostar mer än vad de säger. Och med dagens färger funkar det inte att måla var 10år. Vi har själv puts men när vi jämnfört drog vi av det.

Mvh
Sara
 
är det nån so har ett älvsbyhus från 70-80-talet. krypgrund GER problem... ???
 
I dagens Ä-hus står det en avfuktare i grunden som tar hand om ev. problem. Problemen är sällsynta och har mycket med marken som huset står på att göra.

Hejs Stefan
 
Göran skrev:
är det nån so har ett älvsbyhus från 70-80-talet. krypgrund GER problem... ???
70-talshus ska man väl alltid se upp lite extra med. Inte bara Ä-hus .. ::)
 
En svåger byggde Ä-hus och i hans område var han den ende som INTE haft problem med husbygget, grund, you name it. Och han var den ende som byggt Ä-hus...Han har nu bott där i över 5 år. Så SÅ fruktansvärt dålig kvalitet kan det banne mig inte vara. :p
 
Nåväl.. När vi var och tittade på ett visnings hus i S-tälje så hade 6 familjer byggt Älvsbyhus i området, och den enda som inte hade några problem med grunden var han som hade satt in avfuktare i grunden.

Så jag tror nog att det i slutändan har mycket med vad moder-jord har för förutsättningar, och i dom flesta fall så är det nog bara ren tur att det inte finns så mycket fukt i marken.

Kan nog inte tjata nog om att det är så pass små summor som jag ser som investering, när man bygger nytt, att en geoteknisk undersökning är aldrig fel när man ändå ska plasera sitt hus på platsen.

Peronligen så tycker jag att Älvsbyhus gör en nödlösning genom att ha en avfuktare på bra täta hus plaserade på krypgrund. Förr i tiden var ju husen så "o täta" att det gick bra med krypgrunder.

Men det är ändå markens förutsättningar som är det elementära.
Men smaken är väl som den lilla baken ::)

Själv gillar jag platta på mark med varmt om fossingarna i hela huset.

//Jarppan http://www.hagalund.tk
 
En sak kan man då konstatera och det är att även hos dem som inte valt Ä-hus så verkar den husleverantören, av ngn. mystisk anledning kunna väcka väldigt "starka" känslor :surprised:
Ang. krypgrund så finns det ju bevisligen fler leverantörer på marknaden som använder sig av den typen av grund ;)
Kan man inte bara acceptera att vi alla väljer olika :D samt, i förekommande fall, dessutom tacka sin lyckliga stjärna för att ha haft den oerhörda turen att, med blotta förskräckelsen, slippa undan Ä-hus och alla deras stora felaktigheter som spegelvända ritningsförslag o.dyl.

//Christina.
 
Har precis byggt ett Oden i Stockholm.
Är inte så jättenöjd . Det gäller kontakten man har med dom i Älvsbyn .............

Alla skyller på alla när man påpekar fel på huset ex.....våtrumsmattan släppte efter 2 veckor,,,,,,,,,

Svar från Ä-hus Ja det får ni skicka in skriftligt på , så vi får undersöka om vi ska stå för kostnaden!!!!!!!!!!!!!!

Ingen servicemind för 5 öre !!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
ompalompa skrev:
I dagens Ä-hus står det en avfuktare i grunden som tar hand om ev. problem. Problemen  är sällsynta och har mycket med marken som huset står på att göra.

Hejs Stefan
Problemen är INTE sällsynta. Kolla lite hur många tvister angående grundläggningen som Älvsbyhus varit inblandade i. (om du ändå tvekar så ring t.ex. Piteå kommun och Umeå kommun. Där finns hela områden där det är Älvsbyhusproblem. Vet även att det finns någon stans i skåne och utanför Gbg, men kan tyvärr inte namnen på orterna.) Dock är det lite säkrare med avfuktaren (även om jag själv aldrig skulle bygga ett hus som är beroende av detta).
 
Vad kostar det att välja till avfuktare då, egentligen borde det ju ingå om deras val av konstruktion kräver det?
 
Avfuktare är numera standard i alla Älvsbyhus och det kostar alltså ingenting extra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.