All huspanel skall handspikas annars kan man inte kalla hantverkaren för varken noggrann, kunnig eller skicklig.
Att behöva spackla eller fylla spikhålen med mjukfog är att tvingas dölja ett dåligt hantverk.
 
Kyleman skrev:
All huspanel skall handspikas annars kan man inte kalla hantverkaren för varken noggrann, kunnig eller skicklig.
Att behöva spackla eller fylla spikhålen med mjukfog är att tvingas dölja ett dåligt hantverk.
Skaplig sågning av 99% av alla snickare i landet. Tror ja aldrig varit på ett bygge där panelen handspikas, många ställer maskinen så sista slagen görs med hammare, men varken tiden eller pengen finns för att handgnugga
 
Det är väl brukligt att man ställer slaget lite lösare och tar det sista med hammarn om man bryr sig om resultatet och inte enbart ser till tiden.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Att utföra arbetet enligt buspojken och smurfen72 enligt ovan är fortfarande vad jag kallar "handspikas" men att skjuta in spikarna så att det behöver spacklas efteråt ska inte accepteras.
Att sen 1% av sveriges snickare inte använder maskin överhuvudtaget tycker jag är beundransvärt.
 
smurfen72 skrev:
Det är väl brukligt att man ställer slaget lite lösare och tar det sista med hammarn om man bryr sig om resultatet och inte enbart ser till tiden.
Gör man? Finns väl ingen anledning att ställa maskinen så man får mer jobb samt riskerar fula märken från hammaren i fasaden.
 
Om någon verkligen är så urbota korkade att de spacklar eller fyller spikhål utomhus då vet jag inte vad jag skall säga.

Annars blir resultatet bättre då man handspikar eftersom spiken slås in exakt i plan med brädan.
Det inte blir inte något hål som samlar vatten. Fast egentligen tror jag inte att det skall ha avgörande betydelse.
På farfars tid på byggen då det inte fanns galvanspik förekom det att nogranna arbetare slog in spiken litet extra med en fyratumsspik som dorn för att målfärgen skulle täcka spikhuvudet och man inte skulle få rostränder på ljusa oljefärgsmålade fasader,

Jag tror inte att ribborna på locklistpanel går att maskinspika med fullgott resultat överhuvudtaget. Skall man få ett fullgott resultat så skall fyratumsspiken gå in exakt i springan mellan bräderna. Det åstadkommer man normalt genom att slå in spiken mitt i ribban så djupt att den kommer igenom litet med spetsen och så känner man efter och flyttar ribban i sidled tills man känner att spiken går mitt i springan och så slår man in den.
Så kan man inte göra med spikpistol. Att slå spiken igenom kanten på brädan under är oförlåtligt slarv som bara borde få hända av misstag någon enstaka gång.

Själv använde jag aldrig någon fullstor spikpistol på byggen annat än då jag spikade uppåt. Till exempel glesbrädning bakom gipsinnertak. Det var mer ekonomiskt att ha litet lägre timpenning än att bli sjukskriven stup i kvarten på grund av spikpistolen. Mina axlar tålde inte spikpistolen någon längre period.
 
Robert63 skrev:
Gör man? Finns väl ingen anledning att ställa maskinen så man får mer jobb samt riskerar fula märken från hammaren i fasaden.
De spikpistoler jag provat har inte klarat att slå in spiken med fullgott resultat hela tiden eftersom hårdheten varierar i virket därför har jag ställt den lite lösare och gått efter med hammaren men det är möjligt det finns bättre grejer numera det var länge sen jag spikade med pistol fula märken från hammaren blir det inte när jag spikar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag skulle undvika byggmax och vända mig till en bygghandel som kan få fram de längder du behöver för att minimera spillet. Troligt kan du få så pass bra rabatt att löpmeterpriset hamnar på samma nivå som byggmax, eller lägre. Med optimala längder blir det en besparing.
 
Även byggmax har ju olika längder på hyllan har man tur stämmer det bra. Priset hos annan bygghandel ligger troligtvis lika men jag brukar oftast handla standard prylar hos byggmax orkar inte med Rabatt snacket när man ändå hamnar på byggmax pris till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.