Status
Tråden går ej att kommentera.
O
Egentligen är det omöjligt att jämföra husen. Det är helt olika skick. Man kan inte direkt påstå att mäklaren förskönar herrgården. Det huset måste byggas om totalt. Men det är en ärlig annons... Du ser hur huset är konstruerat. Radon borde komma från marken med största sannolikhet. Men just nu döljer de radonet väl genom en ordentlig ventilation :p du får se till att ta bort eve radonmaterial. Eftersom ventilation bara döljer...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Moving
Odjuret skrev:
Så ftx finns för att dölja radon? Jag trädde den fanns för att ge bättre inomhus klimat samt åtgärda eventuella radon problem. Men om du ser det som att man döljer radonet bör du hitta ett hus som inte någon radon alls. Men varför denna rädsla för radon?
Varför är det fel att mäklaren visar radon protokoll på visningen? Huvudsaken att han visar det om det finns. Om det görs i annonsen eller på visningen? Fanns besiktningen med på annonsen?

Det är annars något som irriterar mig mer.

Förresten kolla med kommunen hur det ser ut med Mark radon. Höga halter gör att du inte bör gå utanför ytterdörren vissa dagar
All vent. inne sänker halterna som stiger om vent. inte fungerar. Fler dör av radon än i trafiken.
Vi vill ha fakta innan vi åker. Annonsen är länkad högst upp.
Markradon är bara problem inomhus och man lägger in en radonsug under.
 
Moving
AndersS skrev:
Det som visas på Hemnet är marknadsföring för att locka ev. köpare till visning.
Som köpare har man ansvar att ställa frågor om det saknas info som man anser är viktigt och blir man inte nöjd med de svar man får ska man avstå från köp eller själv säkerställa kontroll/besiktning. En mäklare ska beskriva utifrån vad man känner till och den information man får av säljaren, på motsvarande ska mäklaren informera köparen.
Och du som köpare kanske du skulle avstå från ett besök med för mycket förhandsinfo, men får du se det på plats upptäcka att det är dit drömhus och då kan acceptera vissa problem/felaktigheter som du får åtgärda själv.
Man köper inget på Hemnet utan söker efter det som skulle kunna vara av intresse, dvs en annonssida.
Det är att lura ut en massa folk i onödan, för även om de är ärliga från start finns alltid någon köpare ändå. Man ska inte behöva fråga om allt innan man åker.

Vi har sett en massa hus vi tackat nej till så min fru vägrar åka med utan att jag har kollat ordentligt först.
 
Redigerat:
Moving
hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på att radonhalten "döljs av ftx". Att sätta in bättre ventilation är ju en standardåtgärd för att få ned radonhalten i byggnader med lite för hög radonhalt. Det är inte att dölja. Att dölja skulle kunna vara om man sätter in ngn mastodontfläkt som får gå under den tid man mäter radon. Och sedan tas bort.

Att påstå att ftx döljer radon, är som att säga att dränering döljer fuktproblem.
Jag har radonsanerat en bostad, med att värden bytte 2 innerväggar så halterna gick ner 50%, då jag råkar ha egen mätare.
Har sedan försökt med 2 egna hus, ett utan något i väggarna så jag lånat en dyr Sniffer för att söka var det kom in, tätade en golvbrunn men det hjälpte inte och var ganska låga halter redan, 160 nere som halverades per våning upp som vanligt så det var nära 0 i sovrummen högst upp.

Nästa hus helt i sten hade bara 6 kvm vägg med strålning men höga radonhalter så det måste vara marken också.
Då suger man bort gasen under innan den kommer in i huset så jag tänkte göra samma med väggen, ha en ventilerad skiva med spalt och hål ut så det aldrig kommer in och är de absolut bästa säger alla radonsanerare. Om man inte vill riva väggarna.

Köpte ett strålningsfritt, som bara visat sig ha en del i krypkällaren, att lufta bort som man ska ändå för fukten. Det har vi kvar än idag för nästan allt vi sett har radonproblem eller annat.

En släkting är mätningsexpert som försökt lösa en del vi sett.

Så vi kan radon sedan länge.

FTX sätts vanligen in efter en mätning, då man mäter igen, men sedan brukar det fungera till 50% efter ett år sägs det.

Att släppa in gasen och späda ut den, är sämre än att ta det direkt vid väggen och under huset.

Med tanke på våra barn och för att kolla det vi har, köpte jag en gasmätare efter gammamätaren och fick sedan en till som present, så hade jag tid kunde jag bli radonkonsult.

Dessutom är 200 en politisk gräns för bidrag, det ska egentligen vara 100 eller 50.
Strålning har en gräns på 50 för nya hus men blir för dyrt att sätta på gamla, det är bidragspolitik.

Berätta något jag inte vet om radon, efter att besviket ha ratat ett antal drömhus.
 
Redigerat:
Moving
klaskarlsson skrev:
:D
Den jämförelsen var bra ! :)

Rent generellt är det ju förstås så att man i en annons framställer ett objekt positivt, sen finns det alltid grader.
Sålänge mäklaren/säljaren inte ljuger så ser jag inte ritkigt problemet. Man skall ju ändå som köpare se till att besiktiga sitt blivande hus ordentligt, gäller även om det gjorts en säljbesiktning. Och man bör ju anpassa sina bud efter hur mkt man tycker huset är värt.

Sen kan det absolut vara ett problem i dagens läge med uppressade priser och snabba affärer i storstadsområdena att vara en kritisk köpare - men det är rätt svårt att komma ifrån tror jag om vi inte ser till att utbudet blir bättre (genom bla att bygga mkt)

/K

/K
Enligt lag är säljarna skyldiga att upplysa om allt de vet och köparen har en undersökningsplikt om vad man kan finna, så det vanligen görs en besiktning före tillträde och det sedan beror på vad som står i Besiktningsklausulen hur man går vidare, då bes. alltid hittar fel, men kanske inte fler än Anticimex fast de påstås ha fuskat ofta som säljbesiktare åt mäklare.
Med en rad fastigheter har jag läst en del juridik.
 
Moving
Anna_H skrev:
Jag sällar mig till kören som inte förstår vad det egentligen är du klagar på? Jag ser ingen skönmålning av objekten?

Sedan undrar jag hur du har fog för att påstå att husen är lika stora? Herrgården har 100 kvm större boyta, 100 kvm ger utan problem 8 sovrum med bra yta, om man så vill. Du kan inte utan vidare slå ihop bo- och biyta som säga att de är lika stora, villan har ju poolrum, stora källarutrymmen och garage, vilket herrgården inte har.

Vad du menar med "knaggligt golv i vardagsrummet" är än mer obegripligt? Jag ser inget golv alls? tror du på något vi att mäklaren försöker dölja att det påbörjats renovering och att de försöker inbilla köparna att det uppbrutna golvet är ett "rustikt stengolv" och inflyttningsklart? Eller hur tänker du?
Ja det är därför det går att sälja til andra, då jag är ovanligt kritisk efter allt jag lärt mig och redan bor väldigt bra, men vi vill ha fler rum, gärna en pool inne och ute.
Vi har c:a 300 kvm nu och de flesta jag ser har ganska lika. Hur de sedan diponeras är en annan sak så många gör om.

Knaggligt var på skoj när det verkligen var sten vi kan se.

De huset skulle stått på första raden hur det var, det andra har man underlåtit att skriva som man ska. Som jurist och avtalsskrivare är jag petig för att inte öda tid på micklare. Kunde själv ha blivit en men har inte tid med 2 år i skolan, i Spanien går det direkt.
 
Moving
Odjuret skrev:
Egentligen är det omöjligt att jämföra husen. Det är helt olika skick. Man kan inte direkt påstå att mäklaren förskönar herrgården. Det huset måste byggas om totalt. Men det är en ärlig annons... Du ser hur huset är konstruerat. Radon borde komma från marken med största sannolikhet. Men just nu döljer de radonet väl genom en ordentlig ventilation :p du får se till att ta bort eve radonmaterial. Eftersom ventilation bara döljer...
Dessa ska inte jämföras, möjligen i beskrivningars utförlighet. Som jag skrev måste man in i texten en bit för att se att det är renoveringsfärdigt verkligen bakom skalet de visar. Det ska renoveras, om man vill bygga om är en annan sak. Radon från marken ventas bort där med under golvet.

Jag surnade egentligen till på det första huset, då just dessa med innepool brukar ha radon. Det i Danderyd och Huddinge var någorlunda ärligt redovisat, i det sista ser det ut som ett medvetet döljande som alla okunniga kan missa och kallas bedrägeri, vilseledande i vinningssyfte står det i Brottsbalken.
 
Moving skrev:
Det är att lura ut en massa folk i onödan, för även om de är ärliga från start finns alltid någon köpare ändå. Man ska inte behöva fråga om allt innan man åker.

Vi har sett en massa hus vi tackat nej till så min fru vägrar åka med utan att jag har kollat ordentligt först.
Åter igen så är det marknadsföring. En fastighetsmäklare är en säljare med speciell kunskap kring just området fastighetsaffärer, de har ett uppdrag av säljaren att sälja huset till så bra pris som möjligt inom ramarna för gällande regelverk. Om jag ska sälja och betala för uppdraget så vill jag få så många intresserade som möjligt.
Så ytterst är det jag som säljare som väljer mäklare utifrån hur jag uppfattar att de kan ge mig mest i plånboken.
Tror att du uppfattar en mäklare och dess annonsering för något annat än det är, dvs en säljverksamhet.
Det finns de här i forumet som är speciellt rädda för asbest, man kan ju inte därför kräva att en marknadsföring av huset ska innehålla materialspecifikationer beroende av vad vi är oroliga för. Så är man orolig för specifika saker så får många fråga, det är en köpares ansvar men man får kanske inget svar då det saknas information.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
Moving skrev:
Dessa ska inte jämföras, möjligen i beskrivningars utförlighet. Som jag skrev måste man in i texten en bit för att se att det är renoveringsfärdigt verkligen bakom skalet de visar. Det ska renoveras, om man vill bygga om är en annan sak. Radon från marken ventas bort där med under golvet.

Jag surnade egentligen till på det första huset, då just dessa med innepool brukar ha radon. Det i Danderyd och Huddinge var någorlunda ärligt redovisat, i det sista ser det ut som ett medvetet döljande som alla okunniga kan missa och kallas bedrägeri, vilseledande i vinningssyfte står det i Brottsbalken.
Men om du nu är så påläst och duktig, då borde du väl veta att ftx inte installeras för att dölja utan för att ta bort radonet. Det är bra att ställa frågor när man inte är så påläst vissa områden, det är därför detta forum finns. Men var kanske lite ödmjuk när du går in med att du redan kan väldigt mycket. Att säga att man döljer radonet med ftx är direkt felaktigt. Det är så man löser problemet. Visst om du vill så kan du knacka ner all betong som innehåller radon och byta ut. Då tar du bort problemet på ett handgripligt sett. Men det är då svårare med markradonet... Den är väldigt svår att bli av med... För en fläkt som ska suga ut radonet döljer bara problemet enligt resonemang....

Förresten, var inte så kategorisk när det gäller hus med pool från -70 talet att dessa innehåller mycket radon. Men var mer skeptisk till att en pool byggd på -70 talet kanske inte är sitt bästa skick:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K
Enligt statistiska centralbyrån fanns 2015 cirka 4,7 miljoner bostäder i Sverige, Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att det finns närmare 400 000 bostäder i Sverige som har högre radonhalter än de rikt- och gränsvärden som gäller.

8,5% av allt du kollar på hemnet bör rent statistiskt baserad på lite äldre data vara problemobjekt, sen om det är byggmaterialet eller marken förtäljer inte historien.

Det ligger 24833 bostäder ute till salu på hemnet, så statistiskt baserat på äldre data bör 2111 av dom vara radonproblematiserade.
Lite som Pokemon, Gotta Catch 'Em All, så kan du göra en radondatabas sen :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Moving
KjellTimell skrev:
Enligt statistiska centralbyrån fanns 2015 cirka 4,7 miljoner bostäder i Sverige, Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att det finns närmare 400 000 bostäder i Sverige som har högre radonhalter än de rikt- och gränsvärden som gäller.

8,5% av allt du kollar på hemnet bör rent statistiskt baserad på lite äldre data vara problemobjekt, sen om det är byggmaterialet eller marken förtäljer inte historien.

Det ligger 24833 bostäder ute till salu på hemnet, så statistiskt baserat på äldre data bör 2111 av dom vara radonproblematiserade.
Lite som Pokemon, Gotta Catch 'Em All, så kan du göra en radondatabas sen :)
Gamla trähus på landet har sällan radon, eller någon som bryr sig. Vi tittar i det dyrare segmentet och där står många på Brunkebergsåsen.
De som har pengar bygger i sten men visste inte vad dom gjorde ett antal år, som straffat sig senare med radonåtgärder eller för tidig död.
Som jag skrev tittar jag på de med innepool, de byggs sällan i några sniklador. Däremot kan man bygga totalt radonfritt idag.

Har även tittat i Spanien, det är lögn i helvete att hitta ett radonhus där :)
 
Moving
AndersS skrev:
Åter igen så är det marknadsföring. En fastighetsmäklare är en säljare med speciell kunskap kring just området fastighetsaffärer, de har ett uppdrag av säljaren att sälja huset till så bra pris som möjligt inom ramarna för gällande regelverk. Om jag ska sälja och betala för uppdraget så vill jag få så många intresserade som möjligt.
Så ytterst är det jag som säljare som väljer mäklare utifrån hur jag uppfattar att de kan ge mig mest i plånboken.
Tror att du uppfattar en mäklare och dess annonsering för något annat än det är, dvs en säljverksamhet.
Det finns de här i forumet som är speciellt rädda för asbest, man kan ju inte därför kräva att en marknadsföring av huset ska innehålla materialspecifikationer beroende av vad vi är oroliga för. Så är man orolig för specifika saker så får många fråga, det är en köpares ansvar men man får kanske inget svar då det saknas information.
Jag har lagstöd och vet att folk är trötta som oss på fejkade annonser eller utbildat folk som inte klarar att vara ärliga, så micklarkåren får inget gott rykte på köpsidan.
Det är dom dumma köparna man blir rik på vet jag som sålt allt möjligt, men de mer kunniga blir trötta på att man måste fråga en massa innan en visning för att inte slösa bort tid på hus man inte ska ha.

Jag har ex. tjatat på mäklarna här att jag vill se planritningar, det kom med tiden ut på alla hus på nätet.

Här har de haft bra inkomster, värre i Spanien där de åker runt med en köpare i taget och inte ens får säga adressen innan. Ibland kommer den ut, speciellt med privata säljare det finns mer av där, även planritningar men är sällsynt. För där kan 20 mäklare ha samma objekt och en har avtal med säljaren som dock får sälja till vem hen vill. Vi som kanske bara har en vecka där måste ha kunskap innan för en snabb affär, vill inte åka runt till objekt man nobbar med normal info. Så vi är något trötta på mäkleriet.

Där handlar det ofta om okunskap då de inte behöver ha någon utbildning, här kan man kräva mer enligt praxis och gällande lagar. Det mest markanta är när de försöker komma ur att det är radonhus och bli minskade inkomster med ärlighet, fast folk köper radonhus till rätt pris. Det är på gränsen till lyteskomik så man kan driva med mäklares girighet. Ofta är det snudd på bedrägerier där lagen stadgar vilseledande i vinningssyfte. För det löjliga är att säljarna oftast tjänar miljoner, även på ett ärligt pris.
 
Redigerat:
Moving
Odjuret skrev:
Men om du nu är så påläst och duktig, då borde du väl veta att ftx inte installeras för att dölja utan för att ta bort radonet. Det är bra att ställa frågor när man inte är så påläst vissa områden, det är därför detta forum finns. Men var kanske lite ödmjuk när du går in med att du redan kan väldigt mycket. Att säga att man döljer radonet med ftx är direkt felaktigt. Det är så man löser problemet. Visst om du vill så kan du knacka ner all betong som innehåller radon och byta ut. Då tar du bort problemet på ett handgripligt sett. Men det är då svårare med markradonet... Den är väldigt svår att bli av med... För en fläkt som ska suga ut radonet döljer bara problemet enligt resonemang....

Förresten, var inte så kategorisk när det gäller hus med pool från -70 talet att dessa innehåller mycket radon. Men var mer skeptisk till att en pool byggd på -70 talet kanske inte är sitt bästa skick:)
Alla radonsanerare håller med om att en fläkt inne bara döljer problemen, som består i att väggarna alltid avger 100% Radon, men med en fläkt får man ner mätvärdena, som går upp igen om fläkten inte fungerar.

För det svåra är att väggarna avger strålning man likväl kan bli sjuk av, men strålningen avtager snabbt med avståndet, det gör inte gasen, så man bör inte vara länge vid en sådan vägg. De måste kläs in med bly för att vara säkra men bly har andra problem.

Vi såg ex. på ett drömhus med bra beskrivning och sa när vi gick in att det här köper vi, U formade 450 kvm med allt man vill ha i ett plan inkl. en innepool och en plan tomt, i vår kommun och max utbyggt enligt alla trix.
Men med mäklarnas fasa har jag en egen direktmätare för strålning, som visade att gamla delen av huset var ok men nya hade hög strålning i alla väggar, så vi fick räkna på att riva innerväggar men ytterväggar blev för dyrt.
Inga radonproblem sa man först, sedan kom ett protokoll fram och till nästa köpare sa man samma sak men de kom på det ändå och fick pruta, sedan började dom riva men kände sig lurade av att säljarna ljugit från start.
FTX däremot är ett bra sätt att minimera riskerna i ett hus man redan har som i de flesta fall, då man sällan kan riva radikalt. Radonet finns dock kvar men hälsorisken har minskat med att man andas in mindre, om fläkten fungerar. Men väggarna är problemet.

Jämför med markradon, där gör man en radonsug under huset så det aldrig kommer in. Man kan göra samma med väggar men strålningen ligger kvar. Där har staten alltså satt ett värde på nybyggda hus men vågar inte göra det för gamla, det är finanspolitik.
 
O
Moving skrev:
Alla radonsanerare håller med om att en fläkt inne bara döljer problemen, som består i att väggarna alltid avger 100% Radon, men med en fläkt får man ner mätvärdena, som går upp igen om fläkten inte fungerar.

För det svåra är att väggarna avger strålning man likväl kan bli sjuk av, men strålningen avtager snabbt med avståndet, det gör inte gasen, så man bör inte vara länge vid en sådan vägg. De måste kläs in med bly för att vara säkra men bly har andra problem.

Vi såg ex. på ett drömhus med bra beskrivning och sa när vi gick in att det här köper vi, U formade 450 kvm med allt man vill ha i ett plan inkl. en innepool och en plan tomt, i vår kommun och max utbyggt enligt alla trix.
Men med mäklarnas fasa har jag en egen direktmätare för strålning, som visade att gamla delen av huset var ok men nya hade hög strålning i alla väggar, så vi fick räkna på att riva innerväggar men ytterväggar blev för dyrt.
Inga radonproblem sa man först, sedan kom ett protokoll fram och till nästa köpare sa man samma sak men de kom på det ändå och fick pruta, sedan började dom riva men kände sig lurade av att säljarna ljugit från start.
FTX däremot är ett bra sätt att minimera riskerna i ett hus man redan har som i de flesta fall, då man sällan kan riva radikalt. Radonet finns dock kvar men hälsorisken har minskat med att man andas in mindre, om fläkten fungerar. Men väggarna är problemet.

Jämför med markradon, där gör man en radonsug under huset så det aldrig kommer in. Man kan göra samma med väggar men strålningen ligger kvar. Där har staten alltså satt ett värde på nybyggda hus men vågar inte göra det för gamla, det är finanspolitik.
Ändå så är det ventilation alla radon sanerare monterar. Hur ska man göra en bra radonsanering? Riva alla väggarna
Om du tar å läser på om radon på strålskyddsmyndigheten så kommer du få en annan syn på radon. Men med tanke på ditt resonemang och rädsla för radon så bör absolut även kolla kommunens kartor för markradon. För en perfekt dag så kan strålningen vara hur hög som helst. Vi pratar om flera tusen bq... Så du bör absolut tänka på markradonet
. Stenhus visste jag inte hade så stora problem med radon. Betonghus visste jag.

Eftersom du jämför med Spanien har du satt dig in i deras problem? Eller är det bara radon som är farligt? Avgaser dödar nog fler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.