Jag ska inom kort påbörja mitt första bastubygge och eftersom jag är sugen på att prova att bygga med lergolv tänkte jag helt enkelt: bastu med lergolv!

Har noll praktisk erfarenhet av att jobba med lera men är hyfsat påläst. Det jag funderar på är i första hand fukthantering och val av material därefter.

Innan jag går in alltför mkt på detaljerna vill jag helt enkelt kolla vad det finns för kunskaper här på forumet. Om det är nån som har lite erfarenhet och är sugen på att bli pumpad på information :)

Och om vi för en stund bortser från lergolvet så tar jag tacksamt emot förslag på bra alternativ.

Bastun kommer bli mer eller mindre fristående. Den kommer stå i ett o-isolerat uthus som nu endast har gles träpanel och jordgolv (om vi nu ska kalla det ett golv).

Bastun kommer ha vedkamin, vara isolerad, åtminstone i väggar och tak och ha träpanel invändigt.

Ska tilläggas att jag är intresserad av att bygga "ekologiskt" med naturmaterial i så hög utsträckning som möjligt. Dessutom gärna till en låg kostnad.
 
Jag kan ingenting om lera så säger direkt det som lerfantaster säkert glatt avfärdar: det verkar vara ett synnerligen illa lämpat material för ett utrymme där man gärna blaskar med vatten.

Gräv ur jorden, lägg ett lager med grus utan 0-fraktion, hitta några rejäla stenar för golvet att vila på och lägg sen trallgolv. Sten och trä – fina naturmaterial de med.
 
  • Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
Jag har lergolv i tvättstuga/pannrum och bygger ett badrum hos en kompis just nu.

Hemligheten är rå linolja!
I badrummet skall jag först gjuta typ 5 cm med vanlig lerblandning. (Lera, sand/grus, halm)
Därefter en finputs med lera, fin sand och en finare fiber (i mitt fall hästhår). I blandningen har jag typ 1 % linolja.

När golvet har torkat och linoljan oxiderat impregnerar jag det med mer linolja. Linoljan värms för att bli mer lättflytande. Impregnering görs i två omgångar, total åtgång blir typ 4-5 dl/kvm.

Det finns många varianter så om just mitt sätt är bäst får du avgöra själv...



Jag fick en läcka när VV-beredaren monterades. Det låg vatten på golvet i mer än 12 timmar utan att det blev minsta lilla påverkan, så vatten tål lergolvet absolut.

Vad lergolvet troligtvis inte tål är att ha det i duschen. Jag skall ha ett duschhar i badrummet, men för skoj har jag gjutit ett duschkar efter ovanstående recept. Hittills har jag bara använt det 10-15 gånger, men än är det åtminstone inga skador.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Sambon som håller på med lera och linolja säger att oljan bryts ner snabbt av basiska rengöringsprodukter. Nästan alla rengöringsprodukter inklusive de för kropp och knopp är basiska. Hon trodde att man nog måste lägga på ett lager olja minst en gång om året om man ska tvätta sig med tvål och rengöra duschutrymmet med något.
 
Jag börjar fundera på att överge lergolvet, mest för att det är mkt dyrare och omständigare än jag först hade trott. Är fortfarande övertygad om att materialet är lämpligt för en bastu. Så vidare till nya funderingar:

Om jag kör trägolv och vill minimera drag och kyla. Vad har jag för alternativ till isolering i golvet? Och om jag trots allt isolerar, hur gör jag det på bästa sätt för att undvika problem med fukt? Jag hade en tanke om att låta hela golvet luta mot en avlopssränna som ligger längs en av väggarna. Men hur blött blir det i golvet med allt stänkande och tvättande?

Och vad är egentligen konsensus kring fuktspärr i väggarna? Folie eller inte folie? Bastun ska som sagt stå i ett uthus som är helt oisolerat.

och så fundera jag på placering av ugn. Överallt jag läser står det att ugnen måste vara placerad längs samma vägg som dörren. Det passar inte riktigt för oss. Bästa vore att ha ugnen mittemot dörren. Hur viktigt är det med placeringen av ugnen?
 
Värme stiger uppåt. En vedeldad bastu kan du mycket väl ha med trall och därmed ta in luften underifrån. Och även om du har "helt" golv är det bara att du sätter en ventil där du har ugnen. Aggregat bredvid dörren är en tanke från bastu i källare, där inluften kommer under dörren.

Ju mindre isolerat desto mer får du elda. Själv skulle jag bara sätta folie för att reflektera tillbaka värmen in i bastun, inte av fuktskäl.
 
Tony Dahlgren skrev:
Jag börjar fundera på att överge lergolvet, mest för att det är mkt dyrare och omständigare än jag först hade trott.
Var får du det ifrån? Jag garanterar att du inte kan bygga nåt billigare.
Sand 300 kr, linolja 200 kr, lera och halm gratis.

Omständligt kan det vara eftersom du aldrig arbetat med materialet innan, men du lär snabbt - och när du är klar har du fått lära dig nåt nytt.
 
Tvättad Makadam eller hasopor för att fylla upp går på en skön slant, sen har vi sockel som ska byggas av nån slags tegel, sten eller liknade . Det ska fixas lera och material till själva lerlagret, som förvisso inte är dyra men tar mkt tid att införskaffa och färdigställa.
+ ev hyra av maskin att blanda lera i...
 
Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan ingenting om lera så säger direkt det som lerfantaster säkert glatt avfärdar: det verkar vara ett synnerligen illa lämpat material för ett utrymme där man gärna blaskar med vatten.

Gräv ur jorden, lägg ett lager med grus utan 0-fraktion, hitta några rejäla stenar för golvet att vila på och lägg sen trallgolv. Sten och trä – fina naturmaterial de med.
Du menar att Betongplintar eller gjuta är överflödigt? Funkar lika bra att lägga på en hög stenplattor eller stadig bumling? Inget som flyttfar sig vid frost?
 
Tja, själva huset antar jag står på stengrund, så står det stadigt ska väl inte mer krävas för en konstruktion inne i huset som väger en bråkdel av vad själva huset gör. Enklast är säkert att fästa bärlinorna i befintligt regelverk för väggarna, eller vila dem på samma grundstenar.
 
De bärande reglarna i uthuset vilar på nån form av hyfsat rejäla betongplintar. Jag tänker att jag utnyttjar dessa där det går, men för åtminstone ett hör av själva bastukonstruktionen måste jag ordna någon slags grund.
 
För att förtydliga, uthuset har ingen grund alls. det är bara jord.
 
Ok. Och tänker du dig att bygga bastun som en separat konstruktion, eller kan du använda 2–3 väggar att bygga mot? Om det senare behöver du nog inte göra mycket till markarbeten.

Sen beror det mycket på hur man är och vilken typ av standard man kräver. Nöjer man sig med något enklare, billigare (som jag tolkade dig) och inte heller har krav på sig från kommun eller långivare att göra på ett visst sätt, då tycker jag man kan beakta det och bygga efter egna behov.

En bastu i uthus byggs enklast med trätrall. Då får du in luft till ugnen och vatten rinner ut. Det blir förstås kallare vid golvet än med ett solitt golv, räkna med att du har bra värme från aggregatets överkant, alltså i höjd med första laven och uppåt. En bra bastu behöver alltså en andra lav en bit upp så att man har fötterna på 50-60 cm höjd. Total rumshöjd bör vara ca två meter.

Bäst vore förstås om du kunde gräva ut en del och fylla med makadam för dräneringens skull, men det är ju inte billigare än för lergolvsvarianten. Du får väl fundera på hur mycket vatten du tillför och hur bra marken dränerar i sig själv.

Slutligen, vad gäller plintar/plattor/grundstenar. Får det sätta sig något? Hur mjuk/fast är marken? Hur mycket vikt hamnar det på en stödjepunkt? Går det att komma åt efteråt eller måste du bygga rätt för "evigheten" direkt? Ju enklare svaren på de frågorna är, desto enklare kan du bygga.
 
  • Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
Jag startar en ny tråd istället där jag svarar på det här och ställer lite nya frågor :)
 
Hur har det gått med duschkaret i lera? Har det funkat bra? Har du bättrat på med linolja/färg?

Vore intressant att veta! Håller själv på att bygga ett badrum i lera just nu men planerar att ha ett badkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.