Jag skulle behöva gräva en hel del runt huset och tomten och funderar på att köpa en billig minigrävare istället för att hyra en. Jag har kollat på lite olika modeller och hittade det här stället som säljer nya maskiner för under 100':
http://www.elgoplus.se/
Är det nån som har nån erfarenhet av dom?
 
Efter att i helgen hyrt en 2,8tons men fick 6tons grävare för den lilla var upptagen och hittills spenderat 16 timmar i den skulle jag aldrig välja en så liten maskin som den i länken om det inte är extrem platsbrist. Första gången jag kör grävare och kommer hyra igen!
 
För hundra tusen får du otroligt mycket gjort om du lejer bort jobbet till proffs.
Jag beställde hem för vatten & avlopp, tomten såg ut som Beirut, schakter åt två olika håll som blev en överraskning.
Lastbilar kom med fyllnadsmaterial, körde bort stubbar och sten, körde jordharpa.
Maskin med rototilt och ett proffs bakom spakarna är otroligt effektiv och den stora fördelen är att man får logistiken med schaktmasorna på köpet.
Maskinen Du beskriver duger möjligen till att plantera blommor eller gräva ned lite fiber.
Jag hyrde en 2-tonnare förra året för att plocka bort lite syrener, blev tufft för den maskinen
 
  • Gilla
Jako61
  • Laddar…
Har dränerat drygt halva källaren förra sommaren med en Hultdins Hydrovåg SG10 så det funkar bra att göra rätt stora jobb med små maskiner nu har ju den maskinen större grävdjup än maskinen i länken men så länge grävdjupet räcker till handlar det mest om hur lång tid det får ta. En fördel med att köpa maskin är ju att den finns kvar efter att jobbet är gjort. Jag hittar bara mer och mer jobb till min maskin. Bara en sån sak som att gräva upp trädgårds landet är ett nöje så den kommer inte säljas i första taget.
 
  • Gilla
Jako61 och 1 till
  • Laddar…
F
useless skrev:
Jag skulle behöva gräva en hel del runt huset och tomten och funderar på att köpa en billig minigrävare istället för att hyra en. Jag har kollat på lite olika modeller och hittade det här stället som säljer nya maskiner för under 100':
[länk]
Är det nån som har nån erfarenhet av dom?
Man blir ju tveksam när filmen på leverantörens hemsidan är i accelererad hastighet.

Förvänta dig en spänstig motoriserad skyffel så blir du nog inte besviken.
 
Hyrde en 1000 kilos grävare en gång en sån utan hytt och den grävde bra bara det inte var rötter eller för stora stenar för sånt klarade den inte av alls. Tycker det är alldeles för dyrt att hyra maskin bättre leja bort jobbet till en som har större maskin eller köpa maskin och göra jobbet själv och då funkar de med liten maskin.
 
H
Har köpt mig en 1,7 tons maskin.
Denna har jag gjort massa jobb med hemma.
Sparat pengar på att hyra.
Har grävt ca 200 timmar nu med denna.
Har hyrt ut den lite med.
När jag är klar med allt hemma så säljer jag den för samma pengar och all grävning har vart gratis.
Sen har man en maskin så känner man inte pressen att man måste bli klar, som när man ska lämna en hyrmaskin tillbaka
 
Jo, det är ju ingen monstermaskin - Det är jag fullt medveten om. Men jag tänker att det får kompenseras av att min arbetstid är gratis... Visst skulle jag kunna leja bort en del av jobbet, men det är ganska mycket som ska göras på olika ställen i olika etapper, så det skulle dels bli dyrt och dels bli lite stressigt att få till all planering runt omkring så att inte grävaren blir stillastående.

Jag har kollat på lite bättre maskiner, men ska man ha nåt någorlunda vettigt i 1-2-tonsklassen så får man punga ut med i storleksordningen 150'-200'. Det går så klart snabbare att gräva med en sån, men man lär ändå få lägga ner en hel del tid och pengar på glappa bussningar och läckande hydraulik. Dessutom skulle jag behöva gröva ut lite i krypgrunden och så blir en så stor maskin för bred.

Köper man en ny liten 'motorspade' så borde den gå hyfsat problemfritt under den tid man behöver den och den borde inte vara helt värdelös om man vill sälja den efteråt. Köper jag en för 150-200' så måste jag sälja den så fort jag är klar. Köper jag en mycket billigare så kan jag behålla den till kommande projekt...
 
Räcker grävdjupet till det du ska göra ?
 
H
Har haft en liten 600 kg maskin och det är otroligt lätt att välta med dom.
 
smurfen72 skrev:
Räcker grävdjupet till det du ska göra ?
Ja. Jag ska gräva runt en husgrud (ej källare), lägga en del dränering, gräva ner kulvert för vatten och el, täcka av för grusgång/väg, 'planera' lite i trädgården, mm. Så en dryg meter borde räcka.

Hallerudsbo skrev:
Har haft en liten 600 kg maskin och det är otroligt lätt att välta med dom.
Tack för tipset. Jag får ha hjälm... ;)


Ingen som har någon erfarenhet av den specifika modellen och/eller återförsäljaren?
 
Man får nog räkna bort en del på grävdjupet min maskin når 2.5 meter djupt men i praktiken ligger det nog runt 2 meter man vill gärna nå lite framåt också om tex nån sten rullar i väg och sen blir det en viss ras risk vid djup grävning men vid 1 meters djup är det ju mindre risk för det.
 
Prova hyra en minimaskin och känn efter om det verkligen är nått du vill harva runt på.

Jag och några vänner putsade till grannfastigheten jag köpte förra året och 25 ton grävaren landade på 20 timmar med sjukt skicklig förare samt 6 timmar på dumpern där massorna kördes endast 100-200 meter.

Det skulle tagit ett år att göra de putsningar vi gjorde med maskinen ovan ;) Mitt tips är tänk om
 
  • En grävmaskin och en dumper vid markarbeten nära en gul villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.