hejsan

Jag skall precis starta att bygga en altan och har funderingar på trallvirke.

Just nu så ligger huvudspåret på att använda tryckt balkvirke som trall med dim 45x195.
Är det någon på forumet som har gjort detta?
Hur blev det?

Som alternativ så funderar jag på:
34x145
28x120 tryckt brunt

Jag har inte tänkt att använda mej av lärk eller annat "dyrt" trä då min altan är för stor.

Så min fråga till forumet är om det är en bra ide med stora plankor som trall eller om det är en dålig ide?

tackar på förhand
 
M
Varken bra eller dåligt, utan mest en smaksak, möjligen kan det bli "tokigt" om fasaden på huset har lockpanel. Då skulle jag välja samma bredd som på locken..., men du ska såklart välja efter din smak, inte min.
Sen finns förstås risken att bredare brädor lättare blir "vattensamlare", men det är väl nästan en sak som inte hör hit. Det kan ju avhjälpas genom att rotera brädan ett halvt varv..., om det blivit fel vid läggningen.

magentis.
 
Det låter som en TUNG idé som gör att du måste gå upp i dimensioner på bärlinor, öka antalet plintar, köra med grövre och tätare reglar och så vidare...och så vidare.
 
Redigerat:
45*195 har jag som bärlina. Det där måste ju kosta skjortan.
38,92:- / lpm. mot 11,9:- /lpm för normal trall 28*120.

194:-/kvm kontra 95:-/kvm på Byggmax.
Så bara tanken på kostnaden får mig att fundera en gång till.

Sen så blir det mycket dyrare med anledning av vad orten beskrev.
 
Min altan ligger inte i anslutning av huset och jag har ett tegelhus, så dä finns inga problem.

Dom alternativ som jag har funderat på är:
28x120 tryckt grönt ca 115kr/m2
28x120 tryckt brunt ca 130kr/m2
34x145 tryckt grönt ca 200kr/m2
45x195 tryckt grönt ca 200kr/m2

Jag tror inte att 28x120 grönt är ett riktigt alternativ för mej
28x120 tryckt brunt kanske skulle fungera, men jag är osäker på hur länge det är brunt innan det bleknar.
ursprungligen så tänkte vi använda 34x145, men när jag såg att jag skulle kunna använda 45x195 till samma pris så började jag fundera i dom banorna.

Jag vet dock inte hur det ser ut och jag vet inte hur mycket plankorna vrider sej och hur man sätter fast dom, räcker vanlig trallskruv?
 
Viktigast är väl att det inte skålar sig, kan ju bli lite fina pölar på så breda plank. Säkert oxå som nämnt svårt som 17 att hindra en så pass styv bräda att vrida sig.
 
Jag har gjort det! :)
Byggde en liten altan (2*4m) framför en 15m2-frigga ute vid stugan...
Friggan ställdes på 3 st byggtimmer som petade ut 2m framför väggen där dörren finns. Avståndet mellan upplagen är ca 1,8m. För att slippa fler reglar/kortlingar od. + att vi ville ha ett "grövre" utseende körde jag med 45*195 och trallskruv modell större... La detta i slutet av förra sommarn, lite svettigt att få till dom som det var lite långkrök på men det gick :) Detta med skålning har inte varit några problem hittills, var lite nervös för det när vi var dit första gången efter vintern... Det är lite svikt i dom när jag går där med mina 90 kg (vilket ska avhjälpas snart) men c-c1800 är ju inte direkt enl. rekomendationerna :D
 
Hur ser det ut?
Dom blev inte för breda, utseendemässigt menar jag?
 
får jag säga det själv så... grymt snyggt! :)
 
45x195 trall inköpt ska lägga upp en bild när det är klart
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det går utmärkt att ha tryckt 2-tumsvirke som trall. Det blir lite tyngre, men det är inte så mycket att det gör något. 45x195 sviktar inte särskilt mycket. Inte 45x145 heller. Med den tjockleken på tiljorna kan du ha cc mer än 80 mellan bjälkarna. Upp till en meter mellan bjälkarna går det att sträcka sig. Ligger en planka över tre bjälkar och är rejält skruvad går det inte att känna någon svikt over huvud taget i de spännvidderna.

74 x 4,8mm trallskruv kan du använda. Drar du ner dem ordentligt så kryper de aldrig upp. Snarare är de svårt att hitta skruven om du av någon anledning vill dra upp en planka. Torx är föresten underbart när det är dags att demontera.
Förborra skruven i skarvarna så spräcker de inte planken.

Vad gäller färgen så tar det några år innan det blir snyggt. Brun eller grön spelar ingen roll. Allt virke kommer att bli grått med tiden... vilket inte är så illa.

Lycka till med altanen :).

Mvh Findus
 
tog till lite mer gällande trallskruv "Konstruktionsskruv Essve Et-T 8,2X130 mm" Funderade ett tag på en spax med "tellerkopf" men det föll på priset i Sve och de faktum att transport från DE tar 3-4 dgr.

Skall man dra i dessa skruv rakt elller i en vinkel?

Lägger trallen perpendikulärt väggen med fris runt hela altanen, trallen köptes till 3600 mm anpassad altanstorleken ger inga skarvar utom i frisen.
 
Redigerat:
Nybyggd träaltan med synliga skruvar placerade mellan träplankor enligt instruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träterrass med osynlig skruvförankring, omgiven av trädgård och hus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart

angående skruven i vinkel eller rakt är svaret givet om man läser instruktionen. Den ogängade delen skall placeras så att den hamnar i snitten mellan två träytor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hade det inte gått bra och kört dold skruvning i dom?
 
Absolut men kom på det lite sent och helt dold hade den nog inte blivit ändå när jag tänker efter. Skruven är ju rätt kraftig varför ingångshålet skulle synts även om jag hade dragit in den i kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.