Hej! Ska flytta in i ett hus med självdrag där badrummet är kaklat. Över duschkabinen finns ett ventilationsrör som går genom kallvinden upp på taket. Det är inget sug alls i den ventilationen idag och jag har sett vitmögelpåväxt på vinden.

Första steget jag tänkte ta är att installera en PAX Calima fläkt i mynningen på ventilationen i dusckabinen. Det slutar säkert med att jag anlitar någon elektriker men jag vill gärna veta hur man borde dra elen till fläkten. Om inte annat för att säkerställa att elektriken gör på bästa sätt.

Den ide som jag hade var att dra elen ifrån kallvinden (det finns el där uppe) ned genom taket där ventilationsröret går.

Vad finns det för andra metoder? Brukar elsladdarna vara dragna innuti taket normalt? Om det inte redan finns någon el dragen i taket antar jag att det är ett väldigt omfattande ingrepp i ett våtrum?
:confused:
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Att ge sig på taket för att fälla in rör/slang för kablarna låter inte som en bra lösning.
Kan du få ner en kabel från vinden direkt till fläkten är det nog den bästa och enklaste lösningen.
Annars en utanpåliggande kabeldragning fram till fläkten.

"Elsladdarna" drages i skyddande plaströr eller slangar inuti vägg- och takkonstruktioner.
 
  • Gilla
Sonyman
  • Laddar…
Din idé låter bra, dra en kabel från kallvinden genom badrumstaket som mynnar precis där fläkten ska monteras.
 
Illustration av ventilationslösning med fläkt i badrum och utlopp i vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en illustration för att visa vad jag menade (5:a i bild :surprised:)

Ok men då låter det som tanken jag hade var god, tack för input!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Martin Lj skrev:
[bild]

Gjorde en illustration för att visa vad jag menade (5:a i bild :surprised:)

Ok men då låter det som tanken jag hade var god, tack för input!
Om jag vore dig skulle jag installera en "riktig" kanalfläkt eller takfläkt. Så du får ett ordentligt undersug i ventkanalen. Min erfanhet av Paxfläktar sådär är att det är bara junk.
 
Vad är en riktig kanalfläkt? Jag fick uppfattningen om att alla hade paxfläktar.
 
Vi är kalasnöjda med vår PAX-fläkt.

Men för att fixa ventilationen bör du se över följande:

1. Frånluft i alla badrum/WC
2. Frånluft i kök
3. Rejäl frånluft i källaren alt. på skorstenen
4. Tilluft i alla sovrum/allrum

Är allrummet <25 kvm bör det räcka med en där.

Vi satte in en sån här i källaren som suger luft från hela huset och blåser ut i skorsten. Källaren har fått förbättrad luftkvalité och sänkt radon. Inomhusluften blev också väldigt bra från att ha varit en katastrof. Fläkten går på steg 3 av 6 och ger (uppmätt) 49 l/s.
PAX-fläkt monterad på vägg i källare för ventilationsändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen satte vi in PAX tilluftsventiler i alla sovrum, matsal och vardagsrum.
Vit PAX-fläkt monterad på en vägg för hemventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I badrummet och på toaletten blev det en varsin PAX-fläkt som snurrar för jämnan. 12 l/s under normaldrift. Tänder man lampan så har vi satt en fördröjning på 10minuter innan den kör på i 20 l/s i 15min. Sen reagerar den även på fukt och då är det fullfart på 30 l/s. Såklart får man ta siffrorna med en nypa salt då längd på ventilationsrör mm påverkar flödet.
PAX-fläkt installerad på ett vitt paneltak nära en rökdetektor ovanför en vit vägg och guldig dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får ej bort denna bild.. se nedan hur dagens installation ser ut. Tog elen från badrumslampan.
Väggmonterad PAX-fläkt med blåa blad mot tapet med bladmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte den snyggaste dragningen men vem tänker på det i en gammal sliten toalett. Sen kommer vi dra kabeln dold. .
En PAX-fläkt monterad på en vägg med blommigt tapetmönster och elledning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Inköpschefen och 1 till
  • Laddar…
Tack Chrissofsweden för utförligt svar om hur ni löst er ventilation.

Ifrån besiktningen fick jag reda på att vi måste installera tilluft i två av tre sovrum som saknades.

Grunden är krypgrund med avfuktare så där hade jag inte tänkt ändra på något?

Fläkten över spisen är jag osäker på om jag behöver göra något med, den fick ingen kommentar ifrån besiktningen.

Vad har ni för typ av dörrar mellan rummen? De behöver väl ha en luftspalt längst upp eller längst ned för att ventligationen ska fungera?
 
  • Gilla
Kånkass
  • Laddar…
Hur gammalt är huset?
Äldre hus (fram till 70/80-tal) byggdes enbart med självdrag. Senare har det tillkommit mekanisk ventilation med värmeväxlare.
Det kostar pengar att dra ut varm luft och ersätta den med kall uteluft.
 
Huset är från 65. Det är en enplansvilla på 85 kvm med ganska låga uppvärmingskostnader idag men det kanske är delvis pga den dåliga ventilationen?

Något måste ju göras åt ventilationen då det är vitmögel på insidan av taket uppe på vinden? Det brukar vara en indikation på att varm fuktig luft inte ventileras ur huset utan smyger upp på vinden och kondenceras.
 
etompau skrev:
Det kostar pengar att dra ut varm luft och ersätta den med kall uteluft.
förmodligen kostar det mer i längden att inte ventilera. Både vad gäller husets och dom boendes hälsa.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mycket av problematiken med mögel och dåligt inneklimat stammar från oljekrisen 1973. Då ville staten snabbt få ner oljeberoendet och man gick igång med att täta och minska ventilation i husbeståndet.
Har huset nu stått i över 50 år utan några större problem så tyder det på att ventilationen fungerar.
Att hitta mögelpåväxt på en vind är mer eller mindre normalt. Luften är full med sporer som gärna växer på trä, under rätt förutsättningar. En termo/hygrometer kan vara en bra grej att placera ut på vinden för att hålla koll på temp/fuktighet.

Något som dock bör kontrolleras är badrumsventilationen, som nu tydligen är aktuell. Idag skvalas det mycket mer med vatten i badrummen jmf med 60-talet.
Även ventilationsgaller etc till kallvinden bör kollas så att de finns och inte är igensatta.
 
Martin Lj skrev:
Något måste ju göras åt ventilationen då det är vitmögel på insidan av taket uppe på vinden? Det brukar vara en indikation på att varm fuktig luft inte ventileras ur huset utan smyger upp på vinden och kondenceras.
Jag skulle börja med din plan att sätta friskluftsventiler i sovrummen och en Pax-fläkt i badrummet. En annan bra grej är att ha en köksfläkt med tidsstyrt ventilationsläge. Det innebär att man trycker på en knapp så går den på låg hastighet (tyst) under ett par timmar och stänger sedan av sig själv. Kör man det varje gång man har lagat mat så vädras fukten efter matlagningen ut.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Martin Lj skrev:
Tack Chrissofsweden för utförligt svar om hur ni löst er ventilation.

Ifrån besiktningen fick jag reda på att vi måste installera tilluft i två av tre sovrum som saknades.

Grunden är krypgrund med avfuktare så där hade jag inte tänkt ändra på något?

Fläkten över spisen är jag osäker på om jag behöver göra något med, den fick ingen kommentar ifrån besiktningen.

Vad har ni för typ av dörrar mellan rummen? De behöver väl ha en luftspalt längst upp eller längst ned för att ventligationen ska fungera?
Grunden är en helt annan sak och har inget med ventilationen i huset att göra. Så länge du inte blåser luft från huset ut i krypgrunden, för det får man inte göra.

Tilluft i alla sovrum samt allrum är det som gäller.

Fläkten över spisen behöver inte snurra jämt. Vår gör det inte, men det är ett alternativ med en sån fläkt. Du kan även sätta på en skorstensfläkt och då har du självdraget som fanns där när murstocken var varm från eldningen. Själv gillar jag att ha en rejäl frånluftsfläkt i källaren då klimatet där nere blir så mycket bättre.

Vi sätter in nya dörrar just nu så det blir en glipa på ca 1-1,5cm. Ner till källaren har vi ca 2cm men det kommer ersättas med ett ventilationsgaller ovanför dörren så småningom.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Har ni vitmögel på vinden så kan det vara som du säger att det kryper upp fuktig värme. Kolla så att inget ventilationsrör från någon WC eller liknande går upp och släpper ut allt där. I vårt hus hade vi en kanal som helt sonika slutade på vinden.. Vi pluggade den och satte in PAX-fläkten.
 
  • Gilla
mp11af
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.