Vi rullade ut gräsmatta i höstas och nu växer den så det knakar:).
Nu säger våra grannar att vi måste göra något åt vårt ogräs som växer på deras tomt (de har rabatter vid tomtgränsen)De påstår att vi måste gräva ner en stock eller en rabattkant av plåt.
Är det verkligen så?Jag blir så osäker på vad som gäller och har försökt leta på nätet efter information om detta,men inte hittat något vettigt.
Jag tycker ju att de borde vara glada över att slippa se ogräset som vuxit här i flera år innan vi byggde hus här,men det är ju min åsikt...
 
Jag tror inte att ni måste göra någonting. Däremot kan jag förstå grannarna och skulle rekommendera att ni gränsade av med en rad plattor längs tomtgränsen.

Detta underlättar även för er när ni ska klippa gräs. Vänd på det och fundera på om det var ni som hade anlagt rabatt och grannens gräs spred sig in i den.

Även om ni inte måste göra en kant så är det inte särskilt mycket jobb och ni får nöjda grannar.
 
  • Gilla
episcopus och 6 till
  • Laddar…
Det är bådas "ansvar", det enda rimliga är att ni delar på kostnader och arbete. Lägger ni stock så ska självklart den ligga mitt i tomtgräns. Men det är inget de kan tvinga er till.
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte lagt något ihop med grannen. Att ha gräsmatta till tomtgräns känns ok och om de vill avgränsa sin rabatt lät de göra det.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
Rent formellt så har du ingen skyldighet att hindra gräsmattan eller annan växtlighet att sprida sig in till grannen. Men för grannsämjans skull kanske det är bra med en avgränsning. Det finns ju olika varianter på avgränsningar. Enklast och billigast är i plast, som man gräver ner till ca 20 cm djup.
 
Ni behöver inte göra något. Det är grannen som ska hantera sin sida av tomtgränsen och ta bort det gräs/ogräs som letar sig över eller sätta en avgränsning. Anlägger jag en rabatt är det mitt ansvar att sköta och även sätta kantskydd, så jag hade själv satt skydd för mina rabatter, jag kan ju inte skylla det på grannen.
Sedan får du själv avgöra om du anser att det finns någon form av moraliskt utifrån dina värderingar.
 
  • Gilla
Adam F och 13 till
  • Laddar…
Hur är det med rötterna på grannens buskar och andra växter,
växer inte de in i er fina gräsmatta?
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Hur gammal är rabatten?
 
Hur gammal är grannen och hur mår han ?
 
  • Gilla
Sammy_j och 25 till
  • Laddar…
Påminner mig om mig själv när jag hävdar att allt ogräs på min tomt kommer ifrån grannen. Dock så är detta ett tecken på min knepiga humor.
TS granne verkar knäpp på riktigt
 
  • Gilla
Troberg och 5 till
  • Laddar…
Om ni har gräsmatta fram till tomtgränsen vad är det då för ogräs som ni ska hindra att det sprider sig i deras rabatt?
Antar att det är för att det är gräset som inte ska sprida sig...
Har grannen först anlagt en rabatt och ni sen anlägger gräsmatta som växer in i rabatten så förstår jag honom MEN att bara kräva att ni ska lösa det är väl inte det bästa sättet av grannen att få med er på att lösa det.

Vore intressant med en bild...
 
Jag hade snackat med grannen och sagt att jag förstår problemet och gärna är behjälplig att lösa situationen gemensamt. Dela på ev kostnader och arbetet och gör det till en trevlig dag i trädgården. Kanske grilla lite korv efter?
 
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Är din granne från vettet? Du behöver inte göra ett skit, grannen får ta och rensa ogräset i sin rabatt själv eller fixa en rabattkant.
 
  • Gilla
Adam F och 8 till
  • Laddar…
Undrar hur grannen hindrar SIN gräsmatta att växa in i rabatten?
Rabatter med svartjord är väl en ständig kamp.

Protte
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Tycker det låter som TS byggt nytt hus och grannen tidigare haft en ödetomt som granne.
Antagligen enklare att hålla efter "andra sidan" när det inte bor någon där.

Har grannen haft rabatt där länge och TS kommer och anlägger gräsmatta rakt emot så kan jag nog tycka att en enklare kant av nått slag borde man kunna ordna till, borde vara en liten kostnad vid ett nybygge.
Underlättar ju ofta klippningen av egna trädgården om man lägger en plattrad eller liknande, det kan ju bli knepigt att klippa mot grannens rabatt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.