Hej!

Jag har trillat in på detta forum då och då under en längre tid, men nu ska jag försöka ta mig an ett eget bygge och tänkte ta del av all fantastiskt kunskap som finns på detta forum.

Jag ber om ursäkt i förhand då mina frågor säkert har besvarats tidigare, men jag har läst på så gott jag kan både här och på andra ställen på internet.

För ett par månader sen började jag rita på ett attefallshus, men efter kontakt med kommunen visade det sig att det finns betydligt fler regler att ta hänsyn till när man bygger attefallshus än när man bygger en komplementsbyggnad (fastigheten ligger utanför detaljplanerat område) så valet föll istället på att bygga en gäststuga på 36 kvm. Så tillbaka till ritbordet, och nu är jag redo att ta första steget.

Vi kommer köra på gjuten platta på mark, och vi vill göra så mycket som möjligt själva, men vill gärna dubbelkolla att vi tänkt rätt från början, och om det är saker vi absolut inte bör göra själva.

1. Markarbete - vi kommer hyra en minigrävare och gräva ut en grop som är ca 30-40 cm djup, 30-40 cm marginal åt vart håll runtomkring betongplattan.

2. I detta skede måste vi även lägga i avloppsrör antar jag. Totalt 4 stycken får jag det till (dusch, toa, handfat, köksho). Är detta något vi kan göra själva? Ska man låta fyra rörbitar sticka ut från grunden, eller ska de förgrenas under grunden med en utstickare?

3. Lutning utåt kanterna av gropen där vi lägger i dräneringsrör, men innan det markduk.

4. Singel/grus ca 10-15 cm som sen packas.

5. Bygger upp med kantelement (30 cm höga). Vi räknar med att grunden kommer sticka upp ca 10 cm. Fyller på med cellofam i 1-2 lager. Som jag har förstått ska man lämna en "ränna" mellan kantelemntet och lager två av isolering. Stämmer detta? Och i så fall gör jag rätt i att anta att denna ränna ska armeras?

6. Tänkte dra vattenburen golvvärme själv, och jag tänkte göra detta innan armeringen kommer. Bu eller bä? Läste även följande på husgrunder.com

"Men vi rekommenderar som vi nämnt ovan att en VVS tekniker är med och därför ska alla de verktyg han eller hon har finnas tillgängliga – exempelvis för provtryckning av den vattenburna golvvärmen."

Hur viktigt är detta och vad innebär det?


7. Armering

8. Dra PVC rör för el, ovanpå golvvärme och armering. I fall golvvärmen skulle läcka eller dylikt känns det tryggt att ha elen ovanför. Tänker jag fel?

9. Dokumentera! Tror jag fick tipset här om att ta så mycket bilder som möjligt, gärna med tumstock så att man vet vart sacker och ting ligger.

10. Gjuta. Till detta kommer vi beställa en betongbil. Kommer givetvis ställa följande fråga till dem, men passar på att droppa den här också.

Hjälper betongleverantören till att få betongen "på plats". Har sett att man går omkring och arbetar med något som ser ut som en avlång golvmopp. Antar att detta är för att få bort luft och få en jämn och fin yta. Eller är detta något som vi helt ansvarar för, och hur svårt är det?


Som sagt, är oerhört tacksam för all hjälp vi kan få, och ber om ursäkt om det kommer frågor som redan besvarats hundra gånger.

Kommer givetvis försöka dela med mig av bygget här på forumet, men det får nästan bli en egen tråd

:)
 
Kolla gärna min tråd där jag gör lite som du tänker görahttps://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/279168-byggtrad-35-kvadrats-gaststuga-egen-design-2.html. Men jag ska försöka svara på några av dina frågor med hur jag gjorde:
2. Jag anlitade en markfirma för undergrundsarbetet. Jag lät de dra upp ett rör rakt upp ur makadambädden och sen spårade jag ur i frigoliten. Det är dock bättre att dra rören i makadamen och sen enbart justera läget i frigoliten. Du bör sammanföra alla rör till ett rör någonstans under huset. Inga 90 böjar på liggande ledning och helst inga 90 böjar alls. Sen fall minst 1-2 cm per meter. Planera in för hur du ska lösa avloppsavluftningen redan nu
5. Beställ en grundsats från någon grundleverantör så får du allt material och ritningarna på köpet. Hyr en armeringsverktyg med klipp och böjning i samma och använd ett bra vattenpass/laser samt en exakt markering för vart grunden skall stå
6. Vattenburen golvvärme kanske du kan dra själv men låt ett proffs räkna ut vad som krävs och hur den skall läggas. Sen är kanske inte vattenburen värme i plattan det bästa om du inte har en kulvert från stora huset. Annars måste du ha en elpanna som värmer vattnet och det är sämre tycker jag än en luft/luft pump plus elradiatorer
8. Elrör lägger man väl inte i plattan?
10, Jag gjorde så att jag anlitade en kille som gjuter plattor, han beställde betongen också. Föraren av betongbilen hjälper till att portionera ut betongen men han gör inte gjutjobbet. Gjutaren fördelar ut betongen, jämnar till med hjälp av laser och fixar plattan snygg. Jag skulle aldrig drömma om att som första gjutprojekt gjuta en platta till ett hus.
 
surfarn skrev:
Kolla gärna min tråd där jag gör lite som du tänker göra[länk]. Men jag ska försöka svara på några av dina frågor med hur jag gjorde:
2. Jag anlitade en markfirma för undergrundsarbetet. Jag lät de dra upp ett rör rakt upp ur makadambädden och sen spårade jag ur i frigoliten. Det är dock bättre att dra rören i makadamen och sen enbart justera läget i frigoliten. Du bör sammanföra alla rör till ett rör någonstans under huset. Inga 90 böjar på liggande ledning och helst inga 90 böjar alls. Sen fall minst 1-2 cm per meter. Planera in för hur du ska lösa avloppsavluftningen redan nu
5. Beställ en grundsats från någon grundleverantör så får du allt material och ritningarna på köpet. Hyr en armeringsverktyg med klipp och böjning i samma och använd ett bra vattenpass/laser samt en exakt markering för vart grunden skall stå
6. Vattenburen golvvärme kanske du kan dra själv men låt ett proffs räkna ut vad som krävs och hur den skall läggas. Sen är kanske inte vattenburen värme i plattan det bästa om du inte har en kulvert från stora huset. Annars måste du ha en elpanna som värmer vattnet och det är sämre tycker jag än en luft/luft pump plus elradiatorer
8. Elrör lägger man väl inte i plattan?
10, Jag gjorde så att jag anlitade en kille som gjuter plattor, han beställde betongen också. Föraren av betongbilen hjälper till att portionera ut betongen men han gör inte gjutjobbet. Gjutaren fördelar ut betongen, jämnar till med hjälp av laser och fixar plattan snygg. Jag skulle aldrig drömma om att som första gjutprojekt gjuta en platta till ett hus.
Din tråd är faktiskt en av de jag varit inne och läst i tidigare :) Tack för att du delat med dig och tjusigt hus!

2. Mycket bra input, tackar. Så det krävs ingen rörmokare för att lägga rören med andra ord.

Avsloppsluftning och vattenlås för dusch är något jag helt glömt. Vågar man gjuta in ett vattenlås i grunden?

6. Jag läste på lite mer om golvvärme nu och det kanske inte är så enkelt som jag har tänkt mig, men idéen med golvvärme är något som verkligen tilltalar mig. Jag upplever att så länge man är varm om fötterna så gör det inget om det är någon grad kallare inomhus och någon krona dyrare att värma upp.

Skulle elburen golvvärme kunna vara ett alternativ? Vågar man gjuta in det i så fall eller ska man lägga den ovanpå plattan och sen flytspackla?

8. Det verkar inte vara vanligt, men jag tänkte att det skulle underlätta att slippa dra det i väggar. Men jag kanske tänker helt fel där?

10. Då lutar det nog åt att vi gör förarbetet, och sen tar hjälp när plattan ska gjutas.

Tack för ditt svar @surfarn

Tommy_F skrev:
Här finns en riktigt bra beskrivning om platta på mark:
[länk]
Tack @Tommy_F, en del som vi helt glömt att ta hänsyn till/tänka på!
 
Hallå igen.

Nu har vi grävt en grop som vi fyllt med packat makadam. När jag har mer tid tänkte jag lägga upp lite bilder.

Efter att ha pratat med en kille som jobbar inom VVS har vi mer eller mindre bestämt oss för att köra på golvvärme trots allt - lutar åt att det blir en NIBE VVM 325 för varmvatten och uppvärmning. Denna bör stå på en golvbrunn om olyckan skulle vara framme och efter att ha hört skräckhistorier om hus som stått i 50 cm vatten under flera veckor efter (andra typer av) läckage inser jag att det är något man inte vill riskera.

Så min fråga är, för en golvbrunn som inte kommer att användas, kan man leda ut det direkt i dräneringsröret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.