Kul projekt! Du verkar väldigt seriös och påläst och det är alltid bra med mycket bilder :)
 
Dags att uppdatera lite. Sommar med byggsemester varvat med jobb har sänkt byggtempot rejält. Målet är nu att få allt utvändigt klart innan kylan kommer. Detta har hänt sen sist:

Hus under konstruktion med vindväv och glespanel påställd, väderskyddsduk, monterade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör en sida i taget. Upp med vindväven och sen glespanelen. Första sidan hamnade glesen lite high chaparal innan jag förstod hur man bäst gör detta.
En byggplats för hus med isolermaterial synligt, omonterade plankor och ställningar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätt runt
Nybyggd stuga med tjärvitriolbehandlad omvänd lockläktspanel och monterade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spika panel. Jag har valt en omvänd lockläktspanel som behandlas med tjärvitriol som stryks på plankorna innan montering. Bottenbrädorna (21*70) spikas med en spik per gles med Gunnebo panelspik 48*2,8 som inte tränger igenom vindväven. Lockbrädorna (21*120) )spikas med mellanrummet som blir när man viker en tummstock en gång och stoppar in ändan. C.a. 6 mm. Spikas med gunnebo panelspik 48*2,8 som inte tränger igenom vindsväven. Denna panel tar ganska lång tid att spika iom att det krävs två brädor för att komma "en bräda" framåt och sen skall man själv reglera avståndet mellan brädorna. På bilderna saknas vissa plankor men de skall klyvas innan uppsättning och det spar jag till sist.
Hus under renovering med vindväv och delvis monterad omvänd lockläktspanel, torkställning av lastpallar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lämnat ett hål på ena kortsidan. Där matar jag in brädor som jag målar på kvällarna och som sen får torka på min "torkställning" av lastpallar på högkant.
Detaljbild på fasad med omvänd lockläktspanel och tjärvitriolbehandling nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterna är monterade i liv med regelstommen och hamnar på så sätt en bit in i ytterväggen. Inget överbleck kommer användas utan panelen ovan fönsterna snedsågas och en invändig salning kommer monteras. Underbleck skall monteras inom kort
Omvänd lockläktspanel behandlad med tjärvitriol på en husfasad, oregelbundet avstånd mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gillar verkligen tjärvitriolen, huset får en "väderbiten" look och upplevs som naturanpassat och sticker inte ut. Den är lättstruken och första året räcker det med en strykning. Det rekommenderas två strykningar men den andra kan ske efter ett år. Man ska dock passa sig för att måla med färg från olika batcher. De första 8 meterna fasad vi spikade målades med en 3 litersdunk som köptes hos lokala handlaren. De blev brunare än resten som vi målade med 10 litersdunkar som vi beställde på nätet. Det enda negativa är att den innehåller en del lösningsmedel och luktar en hel del vid målning. Sen luktar kläderna tjära i veckor och torktiden är sämre än på akrylatfärger. Jag har dock målat på kvällen och spikat brädan på eftermiddagen nästa dag.
 
  • Gilla
wittsjo och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att bli väldigt fint det där! (y)
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Hur går det här då?
 
Det går lååångsamt framåt. Helgerna har försvunnit till mycket annat såsom trasiga bilar och barnkalas. Nu återstår det lite plåtarbeten kring fönsterna och dörren samt såga panelen i nederkant, sen kan jag äntligen börja inne!
Pågående arbete på en grå träfasad på ett enplanshus med otillslutna fönster och dörr samt brädor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfasad på ett hus under konstruktion med ouppackade plåtar och verktyg synliga, omgiven av snöig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus i vinterscen med träpanel, snötäckt mark och stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mixt och 13 till
  • Laddar…
Spännande och inspirerande tråd, tack! =)
 
Bra jobbat (y)
 
Kul projojekt. Bravo !


Har du koll på kostnader? Vad tror du det blir för kostnad?
 
Tack för din redovisning av bygget. Lärorikt och bra presenterat. Gillar att du tar upp olika alternativ och varför ni valt det ena eller andra.
 
Märkligt med reglerna för släntfot??? Hur tänker de att Grannar ska ha 2m no mans land mellan tomter???
 
byggarätt skrev:
Märkligt med reglerna för släntfot??? Hur tänker de att Grannar ska ha 2m no mans land mellan tomter???
2 meter var satt i detaljplan som minsta avstånd till tomtgräns från komplementsbyggnad. Sen hade de på byggnadskontoret bestämt (misstänker jag) att man inte får slänta ända ut i tomtgräns. Det är egentligen ganska bra, så slipper man att grannar anlägger jätteslänter precis i tomtgräns
 
Atom skrev:
Kul projojekt. Bravo !


Har du koll på kostnader? Vad tror du det blir för kostnad?
Jag summerade lite kvitton i höstas och då var jag uppe i 245 673 kr varav markarbeten under plattan utgör 118 832 och resterande delen, 126 841 består av grund och hus. Då huset är ett tomt skal så misstänker jag att det kommer kosta lika mycket till att göra klart det. När jag tagit in offerter på badrum och elarbeten kan jag mer säkert gissa slutsumman
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
släntfötter är ett problem mellan fastigheter men lösningen kan inte vara att grannfastigheter får ett ingenmansland mellan
 
Varför blir det ingemansland för att man inte får ha slänt eller byggnad vid gränsen? Är det allt man vill ha på sin tomt eller?
 
surfarn skrev:
Jag summerade lite kvitton i höstas och då var jag uppe i 245 673 kr varav markarbeten under plattan utgör 118 832 och resterande delen, 126 841 består av grund och hus. Då huset är ett tomt skal så misstänker jag att det kommer kosta lika mycket till att göra klart det. När jag tagit in offerter på badrum och elarbeten kan jag mer säkert gissa slutsumman
Jag glömde visst bort fakturan från byggstommar så totalkostnaden skall vara 287 298 och inget annat. Slutsummering kommer när det är inflyttningsklart
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.