LtEriksson skrev:
Fungerar tyvärr inte för när den följer tråden (på väg hem för laddning) stångar den sig blodig mot eventuella hinder längs tråden, något man skulle önska de åtgärdade i programvaran men så här långt har det inte skett.
Den ska väl inte följa med runt öarna på vägen hem?
 
evesve skrev:
Den ska väl inte följa med runt öarna på vägen hem?
Klippsystemen utan guidekabel har inga andra sätt att hitta hem än att följa begränsningsslingan. Hamnar den på en stor ö så tar det minst ett varv att inse detta, kanske råkar den på en annan stor ö i nästa veva. Visst kunde man ju som sagt önskat sig viss kreativitet i hur slaviskt följandet av begränsningsslinga/öar sker men jag förstår att det är ett knepigt problem om man har ett antal stora öar med hög sannolikhet att lämna av till annan ö. Har man dylika scenarios så skulle jag valt ett system med guideslingor, ingen tvekan om det.
 
Redigerat:
evesve - När den söker efter tråden för att åka hem kan det vara en ö som den träffar på och då behöver den upptäcka det för att "släppa" ön och söka efter tråden på nytt - så att den hittar den yttre begränsningstråden.
 
LtEriksson skrev:
evesve - När den söker efter tråden för att åka hem kan det vara en ö som den träffar på och då behöver den upptäcka det för att "släppa" ön och söka efter tråden på nytt - så att den hittar den yttre begränsningstråden.
OK, då förstår jag.
Inser problemet också utan att ha en vettig lösning på problemet.
Skulle vara då att sära på kablarna så den alltid följer slingan runt öarna men då blir det väl en liten bit att klippa för hand mellan trådarna :)
 
Kruxet är att slingan blir väldigt lång då, jag har testat det tidigare men då orkade den inte hela vägen hem ibland...
 
J
Blir tokig på min Worx Landroid M 2.0 1000 WG791E.

- Den stänger av sig på natten och startar följaktligen inte som den ska på morgonen.
- När jag manuellt sätter på den så kör den en klart en runda men sen studsar den bara in och ut i laddningsstationen trots att din rullar in i en perfekt linje. Har också testat att trycka på "laddning" en bit från stationen med samma resultat, den bara studsar fram och tillbaka
- Placerar jag klipparen manuellt i laddningsstationen lyser lampan grön men den laddar inte.
- klarar inte uppgradera programvaran trots att jag följt instruktionerna till punkt och pricka, vid omstart med USB-sticka startar den precis som vanligt med den åldra programvaran.

Nån som känner igen sig och som hittat något lösning?
 
L
johnballong du verkar ha något problem med laddningen. Kan vara fel på laddstationen. Prova att ladda den avstängd, samt ring till supporten och kolla.
 
johnballong skrev:
Blir tokig på min Worx Landroid M 2.0 1000 WG791E.

- Den stänger av sig på natten och startar följaktligen inte som den ska på morgonen.
- När jag manuellt sätter på den så kör den en klart en runda men sen studsar den bara in och ut i laddningsstationen trots att din rullar in i en perfekt linje. Har också testat att trycka på "laddning" en bit från stationen med samma resultat, den bara studsar fram och tillbaka
- Placerar jag klipparen manuellt i laddningsstationen lyser lampan grön men den laddar inte.
- klarar inte uppgradera programvaran trots att jag följt instruktionerna till punkt och pricka, vid omstart med USB-sticka startar den precis som vanligt med den åldra programvaran.

Nån som känner igen sig och som hittat något lösning?
Såg precis att det finns en annan tråd som avhandlar detta problem. Du hittar den säkert snabbt. Senaste inlägget var typ idag.
Problemet var en sönderrostad sensormodul i klipparen.

Vad gäller uppgraderingen, jag var tvungen att dra ur usb pinnen utan att ta ur batteriet när uppgraderingen var färdig för att det skulle fungera (men jag har en nyare modell). Är det så att den inte ens känner att du stoppat i en usb pinne bör du kolla att den är formaterad som FAT32 och att zip filen innehåll är uppackat och inte ligger i någon underkatalog.
 
Redigerat:
J
Tack Matias, ska kolla upp den där andra tråden. Gällande USB-minnet är det formaterat i FAT32 men när jag laddade hem uppdateringen kom den som en bin fil, inte som en zip. Tog för givet att filerna inte längre zippades, vet inte om det spelar någon roll att jag laddade ner filen från en Mac? Men uppgradering får vänta, nu får jag inget liv i den alls. Kan inte ladda.

Gällande problem med laddning/batteri/laddstation har jagvarit i kontakt med supporten via mail och de gav följande svar. Har dock inte hunnit testa ännu.

Hej
Det finns några saker som kan göra att maskinen stänger av sej

1 Kontrollera kabel mellan transformatorn och ladd stationen så att den är utdragen den får INTE vara i hoprullad eller ligga i en härva

2 Kontrollera även att när du trycker på pil upp eller ner att det står 0% i displayen

3 Kontrollera även kabeln som kommer under ladd stationen så att den ligger i sitt spår
 
Hej då jag körde Worx 2015 års modell gällande uppdatering,när jag tog hem filen skickades den direkt till stickan
utan uppackning och det funkade direkt
angående laddningen så hade jag samma problem,det var fel på kretskortet i laddplattan,lätt att byta
kanske det kan vara till hjälp
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag hade "Kosläpp" med klipparen idag.
Batteriet som legat i garaget hade 96% kvar utan underhållsladdning.
Efter 5 minuter i laddstation så gick den klockrent.

Lite positivt inlägg skadar väl inte? :cool:
 
  • Gilla
Joco_ och 1 till
  • Laddar…
J
Det var kul att höra. Min lämnade jag på posten idag för transport till service. Hoppas det går bra.
 
Redigerat:
En tanke kring problemet med att den fastnar på öar när den är på väg hem för laddning.

Kan avståndet mellan ön och den yttre gränstråden ha en inverkan? Tänker framför allt där tråden går till och från ön.

Mina två stora öar som jag har problem med har bägge tämligen kort avstånd ut till den yttre gränstråden, rör sig om max 1 m. - Någon som har några erfarenheter - eller tips kring detta?
 
Hej provar att lägga här och ser om ngn svarar. Jag har fått lite strul med min landroid wg791E robotklippare. Den funkar bra när jag kör manuellt dvs via start knappen men nu i morse gick den ut på program. Dock tycks den vara förvirrad och går i cirklar lr går lite framåt, stannar och håller på så. Gjorde uppdatering förra året. Tips? Trix?
Mailade supporten och de ville ta in på service men jag tror att garantin löpt ut.
Har ni några tankar kring detta?
Med vänlig hälsning, Ulf
 
evesve skrev:
Jag hade "Kosläpp" med klipparen idag.
Batteriet som legat i garaget hade 96% kvar utan underhållsladdning.
Efter 5 minuter i laddstation så gick den klockrent.

Lite positivt inlägg skadar väl inte? :cool:
Jag måste bara citera mig själv från 13/5 ...
Dagen efter (14:e) så stannade klipparen med felmeddelande "utanför klippområdet".
Jag ringde supporten (15:e) som skickade ett nytt kretskort till laddstationen.
Det låg i brevlådan dagen efter (16:e)
När jag bytt kretskortet så kvarstod felet.
Ringde direkt igen och förklarade även att jag upptäckt en kabel mellan "framhjulen" som såg lite avskalad ut.
Jag fick välja mellan att skicka ner klipparen eller att dom skickade en ny gränssensor (det som sitter längst fram på klipparen)
Det kom en ny i brevlådan efter 2 dagar (18:e)
Har klippt perfekt sen dess!
Snyggt jobbat med perfekt service från supporten! (y)
Det var en tunn kabel som gått av i det avskalade kabelpaketet som sen blev hoplödd...
(Kanske fungerar sensorn igen sen?)

Ett litet tips till alla:
Kolla kabeln som går ut mellan framhjulen till sensorn framtill.
Är det brott på den så går det att förstärka med eltejp e.d.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.