Rent spontant (ingen kommentar på ovanstående sidor/länkar) tycker jag att många 'nya' sidor med så kallad responsiv design är sämre när man surfar på mobilen än tidigare trots att syftet är det motsatta. Det är oftast dåligt utnyttjande av utrymmet med jättestora knappar och textfält, allt innehåll i en enda kolumn etc. Lite wap-vibbar över det hela.

Det känns som att riktlinjer och principer för 'moderna' mobilwebsidor bygger på att man har en 2-tumsskärm med låg upplösning och Kilobithastighet på datat...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Hoppas innerligt att alla gamla länkar kommer fortsätta fungera (även om de skriva om till den nya)
 
Som useless är inne på så verkar både desktop och mobil tagit illa av moderna webbsidor. Det första man får göra på många webbar nu för tiden är att backa stolen en halvmeter för att kunna läsa för allting är så uppblåst. ESV och spotify är ett bra exempel på sådan webb.

Spotify och ESV delar också bristen på navigering. Jag kanske är för gammal men ta https://www.spotify.com/se/ som exempel, försök att hitta webbspelaren på den sidan! Är inte spotify till för att spela musik?? Inte för att jag använder spelaren på webben men det finns ju en där också. Jag hittar den endast längst ned på sidan...men efter att förtvivlat hackat på Ctrl-- för att minska fontstorleken till en läsbar storlek så syns ju inte den länktexten längre :) ESV har haft världens sämsta sökfunktion. Den verkar nu lagad, vet inte när det skedde men det är nog 2 år sedan jag klagade på dem. Felet med deras navigering är att jag inte hittar... Enda sätter jag hittar är att gå via "webbkartan" som de har. Kanske för att jag vet vad jag söker, men jag vet inte om de placerat information under "privatpersoner" eller "andra aktörer".

Flipperspel är något som Clas, Voltimum, ESV ägnar sig åt. Man måste kunna röra musen från A till B utan att det fladdrar en massa menyer och popups på skärmen. Jag KLICKAR om jag vill öppna något och vill inte behöva leta efter knapparna genom att vispa runt med musen för att se vad som uppenbarar sig.

Om inte websidan är uppblåst stor så är den plottrig, också populärt, det är så mycket flashiga bilder och finesser så att man inte ser skogen för alla träd. Se t.ex elfa, vart fan klickar man nånstans där?? Elfa har också lidigt av en bristfällig sökfunktion. Den senaste uppdateringen verkar dock bättre.

esv och voltimum har också tillämpat den synnerligen korkade iden att förstöra samtliga sparade länkar i samband med webuppdateringen. Då är man inte rädd om sina kunder.

Se kjell för att bra exempel på en ren webb, lagom storlek, väl avgränsade delar, tydliga länkar, enkel navigering. Framförallt har de lyssnat på kritiken vilken ingen annan har gjort. Clas, voltimum, esv har indirekt sagt att de skiter i synpunkter.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 2 till
  • Laddar…
Vi har precis gått igenom allt som är kvar att göra på nya sajten och vi har hårdprioriterat. Äntligen har jag ett svar på din fråga Chrissofsweden :)

Preliminärt datum för övergången till nya Byggahus.se är satt till den 1 juni, alltså om två veckor från idag.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det första man får göra på många webbar nu för tiden är att backa stolen en halvmeter för att kunna läsa för allting är så uppblåst.
Swedbanks nya internetbank som ännu är i beta är ett "bra" exempel på denna uppblåsthet. Information som tidigare presenterades klart och tydligt på en sida tar nu flera sidor och hela siten känns som den är designad för dagisbarn. Klart ogilla på den betan. :thumbdown:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K
kommer man kunna "pinga"/tagga andra medlemmar i inlägg?
 
KjellTimell skrev:
kommer man kunna "pinga"/tagga andra medlemmar i inlägg?
Ja, man kommer kunna "tagga" andra medlemmar i inlägg genom att t ex skriva @KjellTimell menar nog att man bör...
Den taggade användaren (KjellTimell i detta fall) kan då få vetskap om att han blivit taggad under något som heter Notiser.

Man kommer också kunna "Följa" användare som man av en eller annan anledning tycker är intressant eller t ex skriver bra saker.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
useless skrev:
En knapp för att komma till senaste olästa istället för senast skrivna inlägget i en tråd saknar jag.
Det kommer finnas möjlighet att gå till både första olästa, till sista och till trådens start ifrån trådlistorna. Åtminstone på desktop, i mobilen kommer vi kanske måste välja bort ett av tre alternativ av utrymmesskäl.

När man är inne i forumtråden så kommer det att finnas en "Visa första olästa"-knapp.
 
Så länge smidigare fotouppläggning blir av så är jag supernöjd :) Helst filmuppladdning också.


Lycka till 1 juni, jag ser verkligen fram emot det!
 
Det kommer bli mycket enklare att ladda upp foton. Och det kommer att kunna gå att ladda upp filmklipp också. :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
... och ni ser till att alla äldre länkar som är indexerade fortsätter fungera?
 
Ja, det har högsta prioritet. Vi har till och med hittat gamla inlänkar från före förra stora uppdateringen 2008 som vi försöker laga. Bättre sent än aldrig.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Trots att vi inte är klara än så vill jag berätta att vi precis har börjat flytta alla våra bilder.

Det är 209 352 bilder som måste flyttas. Bilder som laddas upp från och med nu flyttar vi i samband med uppdateringen nästa vecka.

Anledningen till att vi måste flytta bilderna är att det nya systemet har en annan katalogstruktur, att filernas metadata (som filnamn, användarnamn, filstorlek, bredd och höjd) måste sparas in i databasen och att vi måste skapa nya miniatyrbilder.

Vi uppskattar att detta tar max ett dygn att flytta bilderna.

De första bilderna som laddades upp var mindre än dagens bilder som är tagna med moderna mobiltelefoner.

Den första bilden som laddades upp var den här.

Personer renoverar ett rum, borttaget golv och väggisolering syns, med rör och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den laddades upp av användaren @maddish den 2 november 2006 i den här forumtråden:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/1414-badrumsbygge-pa-gang.html

Formatet på bilden var 567 x 425 pixlar och storleken på bilden var 66 kb stor. Det kan jämföras med dagens bilder som kan vara betydligt större än så.

En normal bild tagen från en iPhone 7 har formatet 3 024 × 4 031 pixlar och är ofta 1,5 MB stor eller större. Varje foto är alltså 23 gånger större idag än vad de var för 10 år sedan.
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Nyfiken fråga, Vilken plattform av forum bygger det nya på, Visst var det vBulletin innan?
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.