Nu har Tesla börjat ta emot beställningar på sina takpaneler. De hävdar också att de kommer ha livstids garanti och vara billigare än vanliga takpannor. Det sistnämnda återstår att se. Leverans i US i slutet av året så frågan är när vi i Sverige kan förvänta oss leverans. Spännande tider!

https://www.tesla.com/sv_SE/solarroof?redirect=no
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Garantin gäller att du funkar som tak husets livslängd. Hus i USA dimentioneras för 40år. Här är det minst 100år. När det gäller elproduktion är det 30år de garanterar. När det gäller priset så är det sannolikt gämfört med skiffer, även om jag inte såg den informationen.

Men visst är det en snygg solcells lösning. Lever de upp till vad de säger har de nog en marknad som är större än de kan producera till. Beroende på pris då.
 
Det ska bli riktigt spännande att se hur det här utvecklas de närmaste åren. Jag tror att om 25 år kommer vi titta snett på de som inte lägger solceller på sitt tak i samband med takbyte.
 
Varför det? Solceller har en produktionsfördelning som ligger helt fel över året. Det medför att de inte tillför någon effektkapacitet till elnätet alls. Man kan med andra ord inte ta bort ett enda annat kraftverk. Det medför att driftstiderna för dem blir kortare. De måste då ha ett högre elpris på vintern för att gå runt. Solcellerna kommer med andra ord att öka prisskillnaden på el mellan sommar och vinter. Solkraft är inget riktigt bra alternativ i Norden.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Så är det. Men utvecklingen på lagringssidan går med otrolig fart då det är nog bara en tidsfråga innan vi kan producera på sommaren det vi ska nyttja på vintern. Lite som när man plockade upp is på vintern för att kyla mat på sommaren, fast tvärtom.
 
  • Gilla
magnetens och 3 till
  • Laddar…
Ja, dessa bakåtsträvare...ha ha, ni vet vilka ni är.
Jag tycker att detta ska bli riktigt intressant, om kvm priset kommer att bli som E.Musk hintat om tidigare så då är det bara att lägga en beställning.

Det vore intressant att få se dem live, hur de monteras ihop och hur de påverkas av rörelser. Varmt och kallt väder förflyttar ju vanliga takpannor lite, kommer de att tappa kontakten med varandra? Går de att kapa för att passa in runt takkupor, skorstenar och liknande?
 
Redigerat:
Det finns likadana plattor utan solceller. Så det hår nog bra att få ihop ett komplett tak.

Jag är inte bakåtsträvare. Men jag är realist. Batteriet är inte realistiskt för säsongslagring. De funkar för att få el på natten.
 
Det är klart att vi har ett kärvare läge för solceller i norden än vad man har runt ekvatorn men det är ju knappast ett uselt läge. Det bör inte vara orimligt att producera så pass mycket el att man är helt självförsörjande mellan april och augusti och det är ju knappast försumbart. Speciellt inte om vi kombinerar tanken med att laddhybrid-bilar sannolikt kommer bli vanligare framöver och man bör även kunna klara av deras laddning med solcellerna. Du får alltså 0 kr i el och bensinkostnad under ungefär halva året. I min värld är det i alla fall ett värdefullt tillskott och om 25 år kommer jag tycka att det är konstigt när någon tackar nej till det genom att strunta i solceller vid takbytet.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jo det kan funkar. Men vi behöver forfarande lika många kraftverk som om vi inte haft solcellerna. De måste få betalas på halva tiden.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Jo det kan funkar. Men vi behöver forfarande lika många kraftverk som om vi inte haft solcellerna. De måste få betalas på halva tiden.
Men om dessa kraftverk inte eldar kol/uran eller annat brännsle halva året så är det fortfarande en stor miljö vinst.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Kol används i princip inte i Sverige. Uran är en liten kostnad för kärnkraften, miljön påverkas inte av om mängden varierar en aning.

Edit: Risken är att mängden kolkraft ökar om annan styrbar kraftproduktion blir olönsam. Tex kärnkraft är dyr att bygga och hålla igång, men har låga marginalkostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Fast kol används främst i de länder som har goda möjligheter att använda solceller hela året runt så miljövinsterna globalt sett kommer bli stora. Men visst är det så som du säger att vi kommer vara tvungna att ha kraftverk som står i reserv och är redo att startas inför vintern. Det kommer sannolikt driva upp elpriset på vinterhalvåret när saker ska tas ur malpåse och säsongspersonal ska rekryteras. Detta kommer i sin tur leda till att incitamenten att minska elkonsumtionen ökar men även utvecklingen av långtidslagring av el kommer att öka då vinstpotentialen för det stiger.
 
Japp. Söder ut har de en jämnare produktion av solkraft. Dessutom överensstämmer konsumtionen med produktionen.
 
Wow, se upp alla takpanneleverantörer, här kommer Tesla! :)

Det här ju helt fantastiskt att de har tagit fram dem i olika designer för att passa olika hustyper. Det gör ju att folk blir mer intresserade, för i alla fall så har vi tvekat pga att det är fult att ha de där på taket. . Det här skulle kunna passa på svenska hus tycker jag:

Vit villa med terrakottafärgade soltakpannor, Tesla-bil och laddstation framför garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med soltakpannor som passar designen, Tesla-bil framför garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Daniel 109 skrev:
Garantin gäller att du funkar som tak husets livslängd. Hus i USA dimentioneras för 40år. Här är det minst 100år. När det gäller elproduktion är det 30år de garanterar. När det gäller priset så är det sannolikt gämfört med skiffer, även om jag inte såg den informationen.
Hus i Sverige dimensioneras för att hålla i 50 år. Vanliga tegelpannor håller ju ofta så länge också.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.