Håller med om verktygen, har en uppsättning som jag är riktigt nöjd med. Kommer att hålla hela livet känns det som (y)

Hur ska du avsluta altanen mot gräsmattan?
 
maah skrev:
Håller med om verktygen, har en uppsättning som jag är riktigt nöjd med. Kommer att hålla hela livet känns det som (y)

Hur ska du avsluta altanen mot gräsmattan?
Så är det verkligen, riktigt gedigna och med plast på rätt ställen, kan säkert tappas både 3 och 4 gånger innan de går sönder :)
Hur menar du nu, om man ska ha någon ram eller liknande tänker du?
Jag har ju grävt ganska skevt eftersom jag grävde lite halvt om halvt ögonmåttat (Hade ingen snörslå eller liknande så det fick bli som det blev!

Tror nog jag bara tänkte fylla ut med lite grus i kanterna utav altanen och fylla på det vid behov, alternativt jord och sätta lite gräsfröer så att man inte "ser under" typ. Just i dag så är ju plattorna synliga.

Pågående bygge av trädäcksgrund med reglar, verktyg och grus på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt de sista reglarna, kommer att sätta lite kottlingar också för att stabilisera lite ytterligare, sen ska jag även köpa stolpar och fästa så att man kan börja odla på spaljen med armeringsnätet.

Ett gult hus med en trädgård där det pågår grävarbete, synliga högar av jord och en brandpost framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även fått hem en liten skvätt jord idag :rolleyes:

Far runt hela staden, först hos byggnadskontoret, sen blev jag vidareskickad till 2 ställen innan jag fick prata med någon som faktiskt ansvarade för alla rörledningar i staden där jag bor.
Jag har tydligen en brandpost på min tomt (Ledningsrätt) som han skulle återkomma om vi kunde ta bort, sen är det vattenmätarbrunnen som jag själv ansvarar för vilken vi kommer sätta en förläning på.
Det var alltså inga problem att fylla upp marken sålänge vi ej fyllde mer än 50cm och innanför tomtgränsen! (y)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Det va just det där med synliga plattor jag tänkte på.

Det finns ju en möjlighet att flytta in plattorna så att dom inte syns om du sätter kottlingar.
För övrigt ser det mycket bra ut! (y)
 
Ahh, ja tanken är väl att skjuta in dem så att de endast syns lite och ligger kant i kant med reglarna och därefter fylla ut med grus i kanterna. Den blev ju inte så marknära som jag först hade trott att den skulle bli, men då hade det gått åt 3 gånger så mycket grus och hade fått gräva mig halvt fördärvad ju :D

Tack för uppmuntran, tror att det kommer bli kanonbra detta själv! :)
 
Har idag haft en grävare hos mig som planat ut jordmassorna, det är en enorm skillnad i känsla på tomten nu verkligen!

Fick även besök av några grannar som jag fick lite hemmagjord äppelmust av, dundertrevliga grannar i detta området verkligen :)

Nyplanerad trädgårdstomt med jordmassor framför gult hus, gräsmatta och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen match att plana ut detta ju (y)


Nyplanerad jord framför ett gult hus med grön häck i bakgrunden, markeringsstolpe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 30-50cm är marken höjd nu :)


Byggprocess av trädäck med träramar och plattsättning samt en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kottlat upp lite sporadiskt, blev faktiskt mycket stabilare. Vet inte om det blir nån stor skillnad när trallen är på men det kändes bra iaf :)

Nu ska här bara under syllpapp och sen ska trallen på, en helg var nog ändå lite optimistiskt kanske ;)
 
  • Planerad trädgårdstomt med upphöjd jord och grävmaskin i bakgrunden framför gul villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rådalen och 4 till
  • Laddar…
(Psst!
Det stavas kortla, även om man i GöteborgBohuslän uttalar det som "kottla"....)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Anna_H skrev:
(Psst!
Det stavas kortla, även om man i GöteborgBohuslän uttalar det som "kottla"....)
Jag är ju trots allt från Göteborgstrakterna, jag har bara hört folk säga det ordet och har fått googla fram vad det betydde!
Så nu när man är proffssnickare så får man ju slänga sig med vedertagna termer (Även om fasaden föll i detta fallet ;) )
Hittade ju denna (http://www.byggla.se/Ordlista/kottling/) definitionen för ett tag sedan och sen har det satt sig :D

Tack för rättelsen dock Anna, man lär sig saker hela tiden :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Tack Anna. Jag vrider mig lite inombords när jag ser folk skriva kottla, men det verkar vara så utbrett att jag nästan började tvivla på om jag hade fel. Men förstår man vad en kortling är så förstår man hur det bör stavas :). Sen hjälper det ju inte att man är hallänning så r-en försvinner ändå ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Lika illa med smålänningar. Men jag är värmlänning så här uttalas det så tjockt det bara går :)

Andra ord på samma tema är mottel, där man mottlar kryddor, och stjätten som man sitter på. Men dem brukar folk stava rätt ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ja smålänningar säger nog kottla, precis som de säger fötti (40).
Här i Halmstad säger vi fööööööööööööööööötti ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Det är tur att jag inte har anammat den bredaste halmstadsdialekten ännu, håller kvar i Varbergs/Göteborgs dialekten för kung och fosterland :D Kommer dock på mig själv att säga Vaaabej istället för Varberg ibland....

Idag ska förhoppningsvis trallen komma på plats, solen skiner och vi ska ju slå värmerekord ju! :wow:
 
Anna_H skrev:
Andra ord på samma tema är mottel, där man mottlar kryddor, och stjätten som man sitter på. Men dem brukar folk stava rätt ;) [/QUOTE]

"De/Dom"
: när vi ändå är inne på ämnet språk... ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Anna_H skrev:
Andra ord på samma tema är mottel, där man mottlar kryddor, och stjätten som man sitter på. Men dem brukar folk stava rätt ;) [/QUOTE]

"De/Dom"
: när vi ändå är inne på ämnet språk... ;)
Nej, "de/dem" är det korrekta, dom är talspråk. "Dom" har väl dock blivit tillagt på senare år pga att folk inte förstod när man skulle använda "de" respektive "dem".

Om vi ska hålla oss till ämnet så följer jag din tråd med stort intresse, bra jobbat! Längtar till inflytt i vår egna lya till sommaren :D
 
Talspråk är per definition korrekt. De som inte kan skilja på de och dem borde hålla sig till dom. Eller de. Då skulle de störa färst.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
4star skrev:
Om vi ska hålla oss till ämnet så följer jag din tråd med stort intresse, bra jobbat! Längtar till inflytt i vår egna lya till sommaren :D
Tack, det förstår jag verkligen! Det är ju bland det absolut största man gör här i livet (bland det bästa också?)

Igår invigdes i alla fall altanen med sina första öl! :wow:

Person bygger trall på altan, skruvar fast träplank på grundstomme, omonterade brädor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polaren sätter första trallskruven.
Måste säga att skruven var under all kritik, böjdes och jävlades rätt ofta?


Nybyggd trädäck altan på husets sida med skymd belysning och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är kanske 10-15 3.6m långa bräder kvar som skall fästas, blir ett varv till Byggmax igen idag :)

Trallen vi lade var 28×120mm och köpte längder om 3.6m, spillet blev minimalt.
Lades med ungefär en kniv mellan brädorna, ibland mer ibland mindre :) ingen exakt vetenskap där inte :p
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.