useless skrev:
Det finns en hel del information här:
[länk]
När jag bytte avlopp så hänvisade kommunen till den sídan. Om man följer anvisningarna där så blir det inga problem...

:eek:
 
Hade tänkt lägga alla i samma grav, men den ska väl bli 30 m2, dvs 3x10meter?
Så ett rör i mitten och de andra 50cm från kanten?
 
Claes Sörmland
Precis så säger Naturvårdsverket i och med du vill lägga en infiltrationbädd istället för gravar:

Tekniska ritningar för en infiltrationsbädd med sprängskiss, plan, längdsektion och tvärsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo precis.. men jag hittar inga mått nånstans?
 
Claes Sörmland
I och med att du vill ha tre spridarledningar som måste vara 10 m styck (totalt 30 m) och dessutom 30 kvm bädd så finns det nog bara en geometrisk lösning: 3 x 10 m bädd med en spridarledning i mitten av bädden och två på sidan (0,75-1 m från mittenledningen).
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
det där med 30m2 är väl mest för att det följer med duk för 30m2, så jag gissade att det är något standardmått.

det blir nog bra att göra som både du och jag tänker :)
 
Har nu grävt ned fördelningsbrunn och rör mellan den och 3 kammaren,
Med fall på ca 1cm/m

Har även grävt "gropen" för infiltrationsbädden och mätt in höjd.

Jag var rädd att den skulle hamna djupt men det visar sig hamna på ca 60-80cm djup..

Blir det så risk för tjäle tänker jag?
Hade gärna haft den på 100-120cm djup..

Svårt att avgöra höjd med på en svagt sluttande tomt upptäckte jag...
 
Claes Sörmland
Bra djup - då blir syretillgången god!

Frysning är inte ofta ett problem om det gäller permanentboende och det inte skottas ovanpå infiltrationen.
 
okej då kör jag på det...

skotta kommer jag inte göra, men ungar och hundar kommer säkert leka där då det är en del av gräsmattan...

jag kan ju lägga på nån dm extra massor så det blir en liten "bulle" där kanske..

dock är det ju som sagt bara sand i marken, kanske den är mindre frysbenägen än lerjord?
eller kanske mer?
 
följdfråga

MÅSTE man ha avluftning på taket?

det har aldrig funnits på huset

när man drog avlopp och vatten sattes en vacumventil på toaletten.

det blir därför lite svårt att dra en avluftning i efterhand.

krävs det eller kan man göra på annat sätt?
 
Claes Sörmland
Standard är avluftning på tak för att undvika lukt från slamavskiljaren. Men det går att sätta luftningen vid slamavskiljaren med risk för lukt på tomten. I vilket fall är avluftning av slamavskiljaren lämpligt så att rötgaserna kan lämna och flytslammet bryts ned.

Själva infiltrationsbädden får syre genom markprofilen så den behöver ingen avluftning.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för bra svar,

Avluftning av slamavskiljaren kanske är något för mig, hur löser man det när man har en betongbrunn med ett tungt betongkock på?
 
Claes Sörmland
Några varianter jag kan tänka mig:

1. Ta upp ett hål i betonglocket (borrhammare, många små hål och knacka), montera ett rör i hålet utan att det sticker ned på insidan (du vill ju kunna dra av locket i framtiden) och gjut fast det med en rejäl klack finbetong.

2. Montera ett T-rör modell spolbrunn på inkommande avloppsledning och dra upp avluftningen över mark.

I min trakt har avloppsinventering lett till att mängder med avloppssystem har uppdaterats. Många är stugorna som har en kring 2 m hög avluftning bredvid slamavskiljaren med en sån här vinddriven fläkt på toppen (jag gissar att det är markbädd på burk eller liknande som kräver detta för att få tillräckligt med luft):

Svart vinddriven avloppsfläkt designad för toppen av ett avluftningsrör.
 
kan man inte bara lämna locket lite på glänt?

och kan man på något sätt hålla koll på om man måste ordna extra avluftning?

hur vet man att det fungerar bra lixom?
 
Claes Sörmland
Syftet med avluftningen är ju att slippa lukt. Så luktar det inte så fungerar det som jag ser det.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.