Skivan är en LK Spårskiva EPS 16. Den bygger 16mm + fix (ca 3mm).
Golvvärmeslangen är 12mm. Vi flyter minst 12mm vid lägsta punkt dvs. vid brunnen.

Idag kör vi falluppbyggnad
Installation av LK Spårskiva EPS för golvvärme med synliga rör och falluppbyggnad nära brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuten betonggolv med lutning nära brunnen och skyddstejp längs väggarna under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av LK Spårskiva EPS 16 för golvvärme med synlig blå skiva, slang och falluppbyggnad vid golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av LK Spårskiva EPS 16 för golvvärme med synlig blå skiva, slang och falluppbyggnad vid golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagt självnivellerande avjämningsmassa vid falluppbyggnad nära avloppsbrunn och golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutet golv med synlig EPS-spårskiva för golvvärme och falluppbyggnad mot brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Kul tråd! Kanske du har skrivit men är EPSspårskivan den enda isoleringen i golvet?
 
@jockeping Yes EPSspårskivan är den enda isoleringen. Absolut inte optimalt och jag är medveten om värmeförlusten, dock väljer jag detta alternativ ändå. :)
 
Robin Fröjd skrev:
@jockeping Yes EPSspårskivan är den enda isoleringen. Absolut inte optimalt och jag är medveten om värmeförlusten, dock väljer jag detta alternativ ändå. :)
Jag är mest nyfiken på systemet själv. Där av frågan. Frågan är hur många hundralappar per år extra det kostar att bara ha den EPSskkvan kontra full isolering. Kan ju inte vara en enorm skillnad. Vet du nåt om det? Tar det annan skada?
 
K
Det vore väl risken för omvänd fuktvandring sommartid när golvvärmen stängs av. Verkar dock råda delade meningar om hur det är i praktiken med omvänd fuktvandring och skador till följd av detta.
 
Efter 55st säck flytspackel är det klart :cool:
Imorgon kör vi lokalt fall vid badkar och dusch med golvspackel.
Fick även göra lite modifikationer idag på WC-fixtur. Toaletten hade hamnat på 39cm och nu har jag ändrat den till 44cm.

Kvällen avslutades med ett lager primer på hela golvet.



Renoverat golv med nytt flytspackel, verktyg och kablar synliga på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat golv med nylagt flytspackel, kablar och arbetslampa i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygjuten och jämnad betongplatta i ett renoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen spacklat betonggolv i renoveringsprojekt med stödben och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@jockeping. Självklart skulle jag rekommendera mer isolering för att minimera energiförluster och för att göra det mer korrekt. Men, i mitt fall var det inte aktuellt att bila 25m2 golv. Kostnaden för att driva golvet kan ju också variera beroende på vilken typ av uppvärmningssystem man har. Själv ska jag installera bergvärme inom väldigt snarframtid. Dom hantverkare jag har haft här ser inga problem men den installation jag kör.
 
@KjellTimell Jag har aldrig läst något om denna omvända fuktvandring, men den bör väl existera i och med att den nämns. Frågan är hur vanligt det är att det förekommer när man inte isolerar "på rätt sätt". Det beror väl i sig på markförhållande....
 
@Robin Fröjd Det enda negativa skulle vara det som KjellTimell nämner, omvänd fuktvandring, men det borde finnas möjligheter att köra golvvärmen i källaren året om.
 
@jockeping Jo precis. Man skulle eventuellt inte behöva lägga tätskikt över hela golvytan. Bara på Zon 1, därav kan fukt vandra igenom ändå.

Jag vet inte hur det är i andras hus, men i mitt hus är det ganska kallt året om i källaren och framför allt på källargolvet. För att få någorlunda "barfota temperatur" skulle nog golvvärmen behöva vara på året om i vilket fall.

Jag har läst någon artikel om det KjellTimell nämner och då rekommenderas det att bara köra golvvärmen vid användningen av rummet. Dock är detta något jag kommer frångå :)
 
Mitt hus är likandant. Kallt på källargolvet året om och just nu 16 grader varmt i luften.

Jag tror det blir kanon hursom och är sugen på att göra likadant när jag gör om tvättstuga och fixar ett badrum i källaren.. Tror förutsättningarna är ganska lika dina, kanske ett tunnare betonggolv (60tals hus). Jag har plastgolv limmade i vissa rum som säkert suttit sedan 60-70talet och de sitter bra än = ingen uppkommande fukt.
 
Okej :) Hur många m2 hamnar du på?
Jag tror att tjockleken på mitt betonggolv är 10-12cm.

Allt som allt tror jag att detta projekt kommer sluta runt 250k :thumbdown:
 
I runda slängar 20-25 kvm. Tjockleken hos mig är däremellan också.

Shit, och då gör du mycket själv! Jag vill gärna tro att mitt projekt blir som för ett vanligt badrum 150-200k. Men den som vet....

NU ska det bli kul att snart se lite slutresultat för dig ;)
 
Idag har vi kört lokal fallen och spacklat skarvar.
Nyspacklad golvskarv där lokalt fall runt avlopp har skapats i en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat golv med nyspacklade skarvar i ett tomt rum med ställning och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@jockeping Är du intresserad av min kostnadsplan hittar du den bifogad här så kan du se vad de olika delarna har gått på.
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Hörnet i duschen fixat:
Renoveringsfas av duschhörn med nyinstallerade gipsväggar och synliga rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista fallet i duschen fixat:
Hörn i en dusch med nyligen fixad avrinning och fuktisolerade väggar i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Projekt uppdatering:
Börjat med tätskikt i badkarshörna. Det var svårare än jag trodde (limmet torkar väldigt fort) :thumbdown:
Pågående installation av grönt tätskikt i en badrumshörna med märkningen "KeraSafe".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.