Finns det något "Jacuzzi-look-like"" som går att köpa, som har enkel avtappning typ bottenplugg för enkel tömning? Badet behöver inte ha en massa funktioner, helst inga alls, förutom vattencirkulering och uppvärmning. Tittat på "badtunnor" men de ser trista ut och är oftast för djupa. Vill gärna ha lite mera halvliggande ställning som man har på Jacuzzis, och badet får gärna också se lite "lyxig" ut.. :)
Badet behöver inte var stort, kanske för 3-4 personer men vi vill ha kontrollerad vattentemperatur upp till ca 40C som i ett japanskt "ofuro"

Vi har ett fritidshus och vill kunna fylla upp spa under t.ex helger, för att sedan alltid enkelt & snabbt kunna tömma badet när vi inte är där.
 
Tack för svaren. Jag har nu kommit fram till att vi ska ha ett väldigt litet spa-bad, för två. Storleksmässigt som ett "stort badkar" -typ.. :)

Det blir nog att jag gjuter upp form själv och kaklar spa invändigt. Badet kommer att få tre anslutningar. En "bottenplugg" och två anslutningar för vattencirkulation/uppvärmning. Förslag på el-genomströmningsvärmare (med tjusig kontrollenhet) uppskattas storligen.. :)
 
Hemmakatten gjorde något liknande i deras nybygge. Tror du får svårt att räkna hem det ekonomiskt jämfört med att köpa ety färdigt. Men det finns ju mer i livet än pengar! :)
 
Jo, det finns precis det du efterfrågar.

Min svåger har köpt en rund "jacuzzi", dvs ett spabad helt utan bubblor. Alltså en eluppvärmd badtunna helt enkelt.
Han ville ha en badtunna som alltid är uppvärmd, men slippa allt kladd med munstycken och annat, och bada tyst.
Vedeldad gick totalt bort.
Jag har inte namnet/märket på tunnan. Men det är ett runt isolerat spabad med inbyggt reningsverk(filter), ozonrenare, cirkulationspump och värmare. Ansluts 1-fas 16A. Tror att värmaren är på 1Kw. Det enda extra som finns är belysning.
Levererades med tjockt isolerat lock.
Minns inte storleken men tror att den är ca eller knappt 2 meter i diameter. Rymmer 900 liter vatten om jag inte minns fel. En av sittplatserna är lite upphöjd för tex barn.
Levererades och placerades för några veckor sedan.

Går upp till 40 eller 41 grader.

Vill du veta mer så hör av dig så skall jag se vad jag kan luska fram.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har själv detta paket
https://www.pool-fritid.se/produkt/terrasspool-jacuzzi-large-paket-2/

Är mycket nöjd har kört 1 år nu.
Dock använder jag fjärrvärme i poolen, har hållit 40-42°C hela vintern utan problem badat nästan varje dag.
Vintern i Skåne har varit mycket mild i år så kostnaden för jan-feb var bara 200 Kr mer.
Gjorde en test i Oktober då vi var bortresta och kunde stänga all övrig värme i huset. Utetempen var 6-9°C
poolen med 65 meter rör i krypgrunden drog 21 kWh under 30 timmar, jag tippar att hälften är förluster i rören (det är c:a 2°C varmare i krypgrunden men det kommer hela huset tillgodo)
Det ger en kostnad på c:a 50 öre/ timme
Om jag stänger cirkulationen=uppvärmningen minskar tempen med 2° / dygn.
Jag har även stängt en vecka då sjönk tempen till 21°C

Jag använder ingen poolkemi utöver klor-granulat, när vattnet blir grumligt tömmer jag ut det på gräsmattan.

Det går åt 1.163 kWh för att öka 1000 liter vatten en grad.
Alltså vår badbalja sommartid, kallvatten in 12°C värm upp till 40°C =temperatur diff. 28° x 2000 liter x 1.163 kWh ger 65 kWh kostnad = 65 x 0.255 kr = 16.50 kr.
med varmvatten går det på en timme!
Tyvärr kostar 2000 liter kallvatten 30 Kr i vår kommun!
Klart att bada.

Isolering är AO jag har 100mm frigolit limmat på alla ytor
Pool under konstruktion med isolering och installationer, placerad på trädäck intill hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett upplyst, åttkantigt träbadkar utomhus med snötäckt mark runtomkring och två glas på en bricka vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ett tomt runt spabad med silhuetterna av människor överlagrade för anonymitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det runda spabadet ut.
Tror det kostade kring 20000-25000kr
De på bilden ville alla var väldigt anonyma.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
knipo skrev:
[bild]
Så här ser det runda spabadet ut.
Tror det kostade kring 20000-25000kr
De på bilden ville alla var väldigt anonyma.
Toppen! Tack!
Jag vill gärna veta mer om denna. Har du namn på märke/leverantör är jag tacksam.
:)
 
jokomoko skrev:
Toppen! Tack!
Jag vill gärna veta mer om denna. Har du namn på märke/leverantör är jag tacksam.
:)
p.s
Har den en undervattens-tv? :) :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Leif i Skåne skrev:
Har själv detta paket


Är mycket nöjd har kört 1 år nu.
Dock använder jag fjärrvärme i poolen, har hållit 40-42°C hela vintern utan problem badat nästan varje dag.
Vintern i Skåne har varit mycket mild i år så kostnaden för jan-feb var bara 200 Kr mer.
Gjorde en test i Oktober då vi var bortresta och kunde stänga all övrig värme i huset. Utetempen var 6-9°C
poolen med 65 meter rör i krypgrunden drog 21 kWh under 30 timmar, jag tippar att hälften är förluster i rören (det är c:a 2°C varmare i krypgrunden men det kommer hela huset tillgodo)
Det ger en kostnad på c:a 50 öre/ timme
Om jag stänger cirkulationen=uppvärmningen minskar tempen med 2° / dygn.
Jag har även stängt en vecka då sjönk tempen till 21°C

Jag använder ingen poolkemi utöver klor-granulat, när vattnet blir grumligt tömmer jag ut det på gräsmattan.

Det går åt 1.163 kWh för att öka 1000 liter vatten en grad.
Alltså vår badbalja sommartid, kallvatten in 12°C värm upp till 40°C =temperatur diff. 28° x 2000 liter x 1.163 kWh ger 65 kWh kostnad = 65 x 0.255 kr = 16.50 kr.
med varmvatten går det på en timme!
Tyvärr kostar 2000 liter kallvatten 30 Kr i vår kommun!
Klart att bada.

Isolering är AO jag har 100mm frigolit limmat på alla ytor
Ser härligt utd^_^b
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
jokomoko skrev:
p.s
Har den en undervattens-tv? :) :)


Såg ut som en TV-skärm :) :) men antar att det är är någon form av filter-eller?
Som sagt, jag är himla intresserad av din svågers spa-modell Knipo.

Tacksam för mera info/ uppgifter om leverantör/modell :wow:
 
Redigerat:
Teven är mest troligt skimmeröppningen
 
Vänta.
Jag jobbar på det.
Den är inköpt på Stoby tidigare i år. Priset var 29000kr, tror jag han sade.
Jag återkommer snart med mer info.
Det verkar vara en ganska "anonym" tunna.
 
Hittade detta.

Bildsamling av spabadet J-815, inklusive översikt, belysning, filterlucka, termlock och displaypanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktioner för installation av spabad med krav på plant underlag och elektrisk anslutning av auktoriserad elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en instruktionsmanual för spa med text som beskriver justering av temperatur och pumpfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart badtunna med etikett 'Drain valve ON/OFF' och en pil som pekar på avloppsventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.