Ett imponerande bygge Mathias. Alldeles för snyggt för att användas som brygga.


Till kännedom för att andra som blir inspirerade är Mathias stockkistor av en typ som passar bäst i trakter där man inte har vattenståndsökning under vintern.
Här vid kusten tättimrade man alltid stockkistorna med slätknutar (laxknut eller låsknut) så isen inte kan få fäste någonstans. Annars kan isen lyfta isär stockkistan när vattenståndet stiger. Riktigt välbyggda stockkistor är bredare i bottnen och smalnar uppåt av samma orsak.
 
Hej!

Träbrygga vid insjö med sjunkande vattennivå omgiven av snö och en hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bor vid en dämd insjö så hos mig sjunker vattnet under vintern

//Mathias
 
Ni får ursäkta om jag kapar tråden men tillhör ämnet så försöker ändå:

Jag tänkte renovera en gammal brygga på västkusten under försommaren och undrar om någon med erfarenhet kan svara på om det genomgående krävs virke av typ NTR M eller om detta gäller enbart den del av bryggan som är i konstant kontakt med vattnet (läs pålar och regelstomme).

Tack på förhand.
 
Hej. Jag fick besked att den marina impregneringen inte är tillåten längre. Min leverantör Varbergs trä kunde erbjuda en dubbel a impregnering.
 
Tack Andhul,

Alright, då blir ju valet av virke lite lättare men resultatet kanske lite svagare. Men om man pålar med galvade rör och sen bygger "bryggan" med dubbel a samt tar upp träkonstruktionen vintertid, håller det för marin miljö?

Som ni hör är jag vääldigt färsk men det ska bli kul att börja pyssla lite i sommar.

Tack igen,
 
Hej!
Jag satte svarta tryckvatten rör, PE-rör, på utsidan av stolparna för att skydda mot isen. Sedan tryckte jag ner dom 50cm i leran för att inte skeppsmasken skulle komma åt dom. Mellan stolpen och röret fyllde jag upp med makadam och grovbetong för att undvika ev frostsprängningar av vatten som finns kvar i mellanrummet. Sedan vilka dimensioner du vill ha på bryggan, finns det byggare med mycket mer erfarenhet än jag att fråga....
ps. hör av dig om bilder etc..
Mvh Andhul
 
Redigerat:
Stort tack för tipset! Jag tror att jag fixar dimensionerna med lite research, mest materialen jag oroat mig för att välja fel!
 
andhul andhul skrev:
Hej! Jag bor på en ö utanför Göteborg. Här är långgrund lerbotten. Jag köpte ett förlängningsbart jordborr av en snubbe i Småland. Det är lite jobb när leran, liksom suger fast borret. men om jag tar det lite försiktigt går det men tar lång tid. Stolparna är 5 m långa och 16 cm i diameter. Jag brukar borra ca 2,5 m ner i leran. Jag har gjort en hoppställning som man fäster i stolpen , sen står vi 4 st och hoppar ner stolpen till rätt djup. Som skydd för isen använder jag PE-rör, som jag trär utanpå stolparna. Dom är svarta och väldigt hala. Tyvärr är dom dyra också... Jag kompletterar med lite bilder senare.
 
  • Delvis konstruerad träbrygga vid vattnet med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt låg i våg fick jag vara noggrann med att mäta ut så att det blev räta vinklar o samma avstånd mellan trallen. Det tog ca ett år att få det färdigt...
 
  • Ett pågående bygge av ett trädäck på pelare vid vattnet med omonterade brädor upplagda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara lite kvar av räcket....
 
Hej! Hoppas det är OK att jag skjuter in en fråga lite parallellt här.
Jag tycker det är väldigt intressant att läsa denna tråd och alla kloka inlägg. Jag går i tankarna att bygga en liten brygga i Mälaren och har läst på en del. Dock är jag inte helt säker på vilken konstruktion men det lutar åt en stenkista då det finns en befintlig jag funderar på att försöka rädda / renovera. Det är förmodligen väldigt mkt jobb. Se bilder. Min tanke är att fylla på med mer sten och därefter ”lägga” på ett gäng kraftiga impade balkar som blir grunden för bärlinan och sedermera trallen. Eventuellt fäster jag in balkarna med gjutna plintar och låter konstruktionen hänga över / skjuta ut 2-3 m för att komma längre ut - det är ganska långgrunt och jag vill kunna lägga till med lillbåten. Tror ni min ide är bra eller är det dödsdömt att utgå från befintlig grund? Hur mycket renovering behöver jag göra skulle ni tro? Ska undersöka grunden närmre inom kort.
På bilden ser ni grannens pålade brygga och hur den blivit efter isens härjningar. Väderstrecket är nordost vilket leder till kraftiga vindar ibland och is som rör sig mkt.
Delvis nedsänkt, algbevuxen stenkista vid Mälarens strand med grannens pålade brygga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad träbrygga med pålar i Mälaren och en stenkista vid strandkanten, mot en bakgrund av öppet vatten och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.