Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Daniel 109 skrev:
Du ska med andra ord ha en fuktspärr i väggen. Bara att du använder en annan än man brukar? Det funkar säkert.

Kan du beskriva din tänkta konstruktion?
Ersätter alla skivor med 1"6 golv väggar och tak och sen behandlar dom med thermogaia
 
H
Ribons skrev:
Ersätter alla skivor med 1"6 golv väggar och tak och sen behandlar dom med thermogaia
Och där kom reklamen som vi alla väntat på och självklart var de för en produkt som är starkt kritiserad och finns ingen forskning på att den fungerar.
Utan företaget har till och med ljugit om flera undersökningar.

länk där professor i byggtekning förklarar lite om bluffen.
http://www.fuktcentrum.lth.se/verkt...lovade-effekter-hos-bestrykningen-termoskydd/

"Sammanfattningsvis kan man säga att en bestrykning med Termoskydd inte kan ge den funktion av tilläggsisolering eller brytning av köldbryggor som förespeglas i marknadsföringen. De speciella uttorkande egenskaperna är inte dokumenterade och utifrån de materialdata som finns så verkar inte funktionen finnas. Om bestrykningen har den höga reflektionsfaktor som materialdata anger så kan den ge en effekt av att begränsa temperaturen på solbelysta ytor. Att bestrykningen skulle ha en värmereflekterande effekt som ger en märkbar förbättring av termisk komfort i ett rum är inte dokumenterat. Alla utfästelser rörande bestrykningen är inte granskade här, men det är tydligt att det saknas dokumentation av tester som visar att de stämmer."

Sedan har de även gjort tester på byggnader där de felaktig beskriver att färgen reducerar energibehovet med 12%.
Vilket är skamligt finns inga bevis för detta vilket också påpekas i många undersökningar inte ens de som äger husen kan gå i god för resultaten.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
H
I tidningen Fastighetstidningen har färgen testats och man har fått att den har samma egenskaper som vanlig färg
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
R
så du är tbx igen ... dom frågade och jag svarade, du syftar på Profs Björk ien och hans lektor kompis AF klintenberg (inte speciellt kunniga inom omr) titta på vad svendenius säger (som har lite mer kunskap inom strålning och elektromagnets fysik) men som vanligt håller du dina starkars profs kompisar bakom ryggen.
Som jag sa till dig förrut betakar mig från dina ´vitsord´och din dåliga kunskap inom omr
 
R
somfärg ja, men inte dom andra egenskaperna
 
Mikael_L
Ribons skrev:
Ersätter alla skivor med 1"6 golv väggar och tak och sen behandlar dom med thermogaia
Ja det verkar ju lite tveksamt. Du kan precis lika gärna använda billig midun väggfärg från byggmax då, de har exakt samma innehåll förutom en mycket liten mängd cellulosa i thermoskydd/thermogaia.
 
R
men men ni frågade och jag svarade på era frågor så om ni tro eller inte tror så är det upp till er.
Jag vet att min idee och produkterna håller för mig och att dom har den effekten som jag säger. är ingen hittochpå prof som saknar belägg för mina antagande
 
H
Ribons skrev:
så du är tbx igen ... dom frågade och jag svarade, du syftar på Profs Björk ien och hans lektor kompis AF klintenberg (inte speciellt kunniga inom omr) titta på vad svendenius säger (som har lite mer kunskap inom strålning och elektromagnets fysik) men som vanligt håller du dina starkars profs kompisar bakom ryggen.
Som jag sa till dig förrut betakar mig från dina ´vitsord´och din dåliga kunskap inom omr
Jo sant han är bara forskare på KTH sedan 80-talet om jag minns korrekt, inte direkt någon trovärdighet.


Finns ju inget bevis att de funkar allt som har presenterats har ju visat sig vara bluff i princip.
ta bara Botkyrka projektet du hänvisat till flertalet gånger. finns inga bevis att de fungerar och de säger till och med den tekniska chefen för botkyrkabyggen som drivit projektet
 
Så länge det inte blir sprickor mellan brädorna funkar säkert din metod. Men det funkar säkerligen lika bra med en vanlig badrumsfärg. Trä brukar röra på sig, så hur du ska undvika sprickor förstår jag inte. Lägg inga pengar på en försäkring och räkna med att det blir ett lägre pris vid en ev försäljning.
 
Mikael_L
Ribons skrev:
men men ni frågade och jag svarade på era frågor så om ni tro eller inte tror så är det upp till er.
Jag vet att min idee och produkterna håller för mig och att dom har den effekten som jag säger. är ingen hittochpå prof som saknar belägg för mina antagande
Jag har inte heller skrivit det minsta hittepå i hela tråden.

Allt jag skrivit om är de mekanismer vi vet om som resultatet av flerhundraårig forskning och utförda experiment av en lång rad och stor mängd ingenjörer, forskare, vetenskapsmän, både teoretiker och empiriker.

Och sen har jag nu läst innehållsförteckning på denna färg och en del andra färger och kan sluta mig till att de innehåller samma sak. Så jag tycker du kan köpa den där färgen ifall den inte är dyrare än vilken annan inomhusväggfärg med akrylbas som bindemedel.
Låt dig inte bli lurad.
Det finns så många charlataner där ute som bara är ute efter dina pengar. Detta verkar vara ett klockrent exempel på detta.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag är generellt oroad av att bara ett lager precis vanlig akrylfärg (på plankvägg :eek:) är rätt fuktspärr i ett badrum.
Jag skulle då verkligen inte våga bygga så.
 
R
Daniel 109 skrev:
Så länge det inte blir sprickor mellan brädorna funkar säkert din metod. Men det funkar säkerligen lika bra med en vanlig badrumsfärg. Trä brukar röra på sig, så hur du ska undvika sprickor förstår jag inte. Lägg inga pengar på en försäkring och räkna med att det blir ett lägre pris vid en ev försäljning.
där är det en del som folk inte har fattat, för att något skall röra på sig behövs det fukt, och keramiska membranet hinndrar fukten från att komma in till underlaget (blir vatten tätt när det har sugit till sig 4* sin egen vol) när dt sen torkar så krymper bindemedletoch fortsätter sin vent av underliggande mat. vanlig färg blir hård och spricker och flagnar av fukt så det är inte samma sak som membranet
 
R
kan man produkten så vet man , man är inte så dum att man gemför membranet men andra produkter så
 
H
Ribons skrev:
men men ni frågade och jag svarade på era frågor så om ni tro eller inte tror så är det upp till er.
Jag vet att min idee och produkterna håller för mig och att dom har den effekten som jag säger. är ingen hittochpå prof som saknar belägg för mina antagande
du pratar om professorer som saknar belägg osv.
när den produkten du förespråkar inte kunnat stryka dess effekter i några laborationerstudier och istället då utfört flera tvivelaktiga praktiska studier som inte visat några direkta resultat av färgen
 
R
hul skrev:
du pratar om professorer som saknar belägg osv.
när den produkten du förespråkar inte kunnat stryka dess effekter i några laborationerstudier och istället då utfört flera tvivelaktiga praktiska studier som inte visat några direkta resultat av färgen
då har du inte läst ref som fins, inte heller utalanden från SP (dom fick ett förslölag från en målare att det ända som kan avhjälpa deras fuktproblem var just membranet (du vill ju inte att jag skriver namnt så)
Sen har du inte läst igonom allt matrial som finns utan tydligen bara från en ur kass (köpt profs.) som inte kan mkt om fukt... men iom att du verkart vara i samma liga som han vill jag inte begära för mkt (som man säger inom byggsvängen dum gör som dum säger)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.