Länkar till tidigare tråd där jag samlade lite frågor och fick många goda idéer om hur man skulle kunna lösa några av de större utmaningarna som finns.

https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/271271-rad-kring-bevarande-av-sekelskiftsgard.html

Då flytten närmar sig med stormsteg börjar det bli dags att skapa en projekttråd för att dels dokumentera detta långvariga projekt, men även för att bolla idéer och få inspiration och råd från er.

Då jag inser att jag själv är lite av en tidsoptimist har min fru stöttat mig i planeringsfasen vilket gör att vi väljer att se detta som ett projekt över minst 8-10 år. Framför allt då vi har barn i förskoleålder som man gärna vill spendera en hel del av fritiden med. Förhoppningsvis kommer de få upp intresset och även bidra på sikt! :)

Vi kommer försöka återställa så mycket som möjligt till ursprungligt skick där jag kan motivera tidsaspekt samt kostnader. Samtidigt ska vi bo här under lång tid framöver så alltför mycket avkall på komfort kommer ej göras.Tanken är att göra så mycket som möjligt själva för att hålla nere kostnaderna. Jobbar inte inom branschen men har ett genuint intresse som uppkommit under renovering av vårt nuvarande hus där jag lärt mig en del under resans gång.

Vann en speedheater här från Byggahus förra året som kommer komma väl till pass här. :)

Kommer försöka uppdatera på veckobasis med start i slutet av maj då vi påbörjar rum för barnen.

Lite utvändiga bilder:

Sekelskifteshus i behov av renovering med avskalad färg och slitet tak, omgivet av grönskande buskar och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sekelskifteshus med vit fasad, röda tak och svart utsmyckad entré, redo för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sekelskifteshus i två våningar med inskriptionen "C.T. 1893 J.L." på vinden och omgivande gårdsbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sekelskifteshus med trädgårdstrappa, inskription "C.T. 1893 J.L." på fasaden, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första delen är som sagt uppfräschning av 2 sovrum samt en hall. Dessa renoverades ganska hårt på 60-talet då originalfönster ersattes, mineralull och tretex är den röda tråden rakt igenom.

Just konstruktionen på ytterväggarna skulle jag önska lite input kring. Nedan följer en bild som illustrerar uppbyggnaden (synad via en klädkammare utan ytskikt). Problemet som jag ser det är dels mineralullen i sig,trots lutningen på taket utvändigt ser jag det som en risk. Fönsterna sitter i takkupor vilket gör att fönsterkarmen blir än bredare med den reglade väggen vilket gör att mycket av ljuset försvinner.

Sektionsritning av väggkonstruktion med skiffer, tegel, isolering, trex och takhöjdsmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserat rum med kläder, bord, prylar, lampa och fönster som ger lite ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett sovrum med tapet, fönster, sängöverkast och en väggbonad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att riva ner tretex, isolering samt reglar, lägga cellolusaskivor i facken mellan takreglarna/timret (ev. bygga på ytterligare beroende på dimension och behov av isolering).
Tegelväggen skulle jag vilja ha fri för att dels spara lite golvyta, men även bryta av med olika ytskikt mot snedtaket.

Är det rätt väg att gå, eller finns det andra alternativ?
 
Ett mycket spännande hus med stor potential men också mycket framtida arbete. Skalet förefaller dock vara ganska intakt så paniklösningar kanske kan undvikas. Vore intressant att få veta namnet på ursprunglige arkitekten.

Tvåstens tegelmurar har ett isoleringsvärde som motsvarar ca 6 cm mineralull (lite beroende på teglets volymvikt, lägre är bättre). Samtidigt så har dessa murar en betydande värmekapacitet som gör att solvärmen utnyttjas bättre än vad som är vanligt. Det är inte självklart att du skall satsa på invändig isolering av tegelväggarna. Det är viktigt med en helhetssyn. Cellulosaisolering i taket är bra och gör att den tilläggsisoleringen kan göras utan att riskera takkonstruktionen. Reglerna i BBR m fl skrifter om U-värden för olika byggnadsdelar är inte tillämpbara för den här typen av byggnad.
 
Ja, det är definitivt gott om arbete under en överskådlig framtid. Detta är vi dock taggade för, och eftersom huset är ganska stort kan man skynda långsamt utan att projekten stör tillvaron, därav att vi först vill ordna sovrum. Utvändigt är det som du skriver ingen panik, taket är helt och tätt samtidigt som drygt 1/3 av huset idag har el och vattenburen värme så man kan lugnt överväga och planera arbetet framåt utan att stressa igenom något man ev. ångrar. ☺️

Huset är ritat och byggt av min farmors farfar, detta var det sista han byggde och det som avviker en del från de andra 2 gårdarna han ritat, med udda vinklar, torn och många oerhört fina detaljer invändigt tex takmålningar och kakelugnar med olika stil.

Tack för info ang. tegelväggen och isolering, jag är inne på att undvika isolering öht gentemot den, åker dit i helgen och börjar riva ut tretex och gammal isolering. Hoppas få en bra bild över konstruktionen så jag kan uppdatera här.
 
Hur stort är huset?
 
Boyta ca 500 kvm, samt 250 kvm källare ovan mark. Dessvärre har vi inga ritningar över huset, jag har ännu inte börjat undersöka om man kan få tag på original från något arkiv.
 
Redigerat:
Redigt stort!
 
Jag ser fram emot att få följa detta projekt. Bara en synpunkt till när det gäller ytterväggarna av 2-stens tegel: Genom att tilläggsisolera dessa väggar på insidan missar man möjligheten till positiv påverkan på inneklimatet som väggarna har, som varm yta på vintern och som kall yta på sommaren.
 
Tack för inputen, tegelväggarna kommer inte isoleras. 48cm tjocka är dem, så förutsätter att luftspalt saknas.

Det blev dåligt med bilder denna omgången, men kommer fler efterhand. Framöver blir det mestadels helger då jag har drygt en timmes resväg.

Mineralull revs ner, upp med vindduk och råspont för att sedan spruta in cellulosa (isocell) i snedtak samt kattvindar och innerväggar. Stort tack till Folkes bygg och byggnadsvård, goda idéer och ovärderlig rådgivning!
Renoveringsprojekt med gammal träpanel, avlägsnad mineralull och stege på ett snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess med vindskyddsduk och träreglar i ett oisolerat hörn av ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gammaldags rum med en dekorativ kakelugn och vit dörr, renoveringsmaterial synligt, i pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.