Hej!

Inom släkten har vi en större gård, färdigställd 1893 som eventuellt jag kommer överta inom en snar framtid. Skriver eventuellt eftersom det är ett större projekt som jag vill bilda mih en helhetsbild av innan beslut tas. ☺ Har läst igenom de flesta trådar i denna delen och köpt på mig lite litteratur kring byggnadsvård för att fördjupa mig. Anser mig vara hyggligt händig och med ett konstant intresse av att lära mig mer.

I princip är det 3 saker som behöver åtgärdas ganska omgående där det första är uppvärmning (kikar på jordvärme pga ytan, ca 700kvm inkl delar av källare ovan jord), nästa är fönster totalt 41st varav en tredjedel är 1-glas orginal med karmar i fint kärnvirke vilka ska behållas, resterande är utbytta på 60 talet till betydligt sämre virke, tror dessvärre att dessa behöver bytas ut. Tar gärna emot tips på var man skulle kunna hitta antingen gamla fönster eller nya i rätt stil - 15 höga och 11 breda 2-lufts med ca 6 högt överljus - totalt 2,1m.

Det tredje projektet, som är ganska främmande för mig, är uppbyggnaden av taket på andra våningen. Stocken (totalt 7,3m) som är tänkt att bära upp reglarna / timret räckte visst inte hela vägen varpå man skarvade den (se bilder). Detta har resulterat i att taket tryckts ner med enormt mycket sprickor i putsen som följd. Det finns ett litet fönster på vinden man skulle kunna montera ner och med kran lyfta in en I balk eller liknande och försöka "spänna" upp stocken och därmed taket mot denna.

Vad tror ni? Ser ni kanske några andra möjligheter att rädda taket?

Mvh
 
  • 08010031.JPG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08010033.JPG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M
Ska börja med att säga att jag nog kan vara ute och cykla på tunn is, jag är inte alls expert på området.

Men ser det inte ut som att problemet är att bjälken har spruckit där man satt bultarna? Dvs den har inget större stöd från dem längre.

Det måste väl vara ett innertak som ligger under, eller ser jag fel? I så fall skulle man väl kanske kunna höja den bjälken med domkraft eller liknande och sedan montera en lodrät timmerstock som den sedan får vila på. Det är ju inte så konstruktionen är tänkt att fungera - men att få det där stabilt under en längre tid känns ju bra svårt.
Man vill ju förmodligen inte fästa upp den i takåsarna heller då dem säkerligen redan är bra belastade av yttertaket.

Men det är som sagt bara en tanke från lekman!


Fönster behöver normalt sett inte bytas om dem inte är helt ruttna, men det kanske är det dem är?
 
Vinäs fönster, där handlade vi fönster när vi böt ut tre stycken pga väldigt ruttna karmar och bågar. Ta mått, ring upp och beskriv hur du vill ha dom sen får du ritning på mailen.
 
T
Kan tipsa om Specialsnickeriet Vallsås i Tomelilla http://specialsnickeriet.weebly.com/index.html)

De nytillverkar fönster i bra virke utifrån de mått och den stil du vill ha till rimliga priser. De har gjort nya fönster åt mig och vårt tillbygge då jag ville ha kopplade fönster i samma stil som de som sitter idag + några fasta glaspartier.

Är väldigt nöjd med fönstren, målade med linoljefärg :)
 
Tack för svar Marcus. Du har nog helt rätt i att den sjunkit pga sprickan, och det är ett innertak under. Jag tolkar det som att du menar att man lyfter taket underifrån i rummet på vån 2 och bultar fast en ny stock eller regel längs befintlig? Det skulle kunna fungera, enda oron jag har är att golvet i rummet under sviktar en del som i sin tur gjort att innertaket på 1a våningen spruckit. Risken är att det spricker ytterligare om man inte lyckas stötta mot bärande ytterväggar på nåt vis. Samtliga innertak har oerhört fina takmålningar, dock med en del sprickor som jag gärna lever med för att behålla det men är rädd att det spricker mer.

Skulle kanske kunna hissa upp golvreglar via balkongen och bygga en stabil plattform (samma längd som stocken) och lägga på de bärande väggarna? Eller är det en helvild idé?

60-tals fönster är dessvärre helt slut, inte målade sedan de monterades.

Alriksson, stort tack för tipset. ☺
 
Det finns mycket plats ovan balken så det borde inte vara något jätteproblem, en rejäl kerto eller limträ balk där du ersätter stocken.
Vad bär den egentligen? Väggen lär ju inte hänga i den utan snare taket i rummet under.

Kan man tänka sig att börja från källargolvet och stämpa och sen våning för våning tills du faktiskt lyfter taket som hänger i stocken?

Kan du lägga ut ritningar och märka stockens placering är det lättare att säga hur den kan lyftas kanske..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har du funderat på limträbalk parallellt med gamla balken, ev två en på var sida med "kortlingar" emellan. Sen borde du kunna avlasta den böjda gamla balken gängvarv för gängvarv. Kanske skulle rädda takmålningarna.
Lyfte en gång ett tak på en sommarstuga på liknande sätt, takstolarna sviktade under vikten av ett nytt tegeltak. En domkraft vid varje takstol ,en grov limträbalk på tvären, och några millimeter åt gången så reste dom sig igen.
tvåa på bollen:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
Johan_86 skrev:
Tack för svar Marcus. Du har nog helt rätt i att den sjunkit pga sprickan, och det är ett innertak under. Jag tolkar det som att du menar att man lyfter taket underifrån i rummet på vån 2 och bultar fast en ny stock eller regel längs befintlig? Det skulle kunna fungera, enda oron jag har är att golvet i rummet under sviktar en del som i sin tur gjort att innertaket på 1a våningen spruckit. Risken är att det spricker ytterligare om man inte lyckas stötta mot bärande ytterväggar på nåt vis. Samtliga innertak har oerhört fina takmålningar, dock med en del sprickor som jag gärna lever med för att behålla det men är rädd att det spricker mer.

Skulle kanske kunna hissa upp golvreglar via balkongen och bygga en stabil plattform (samma längd som stocken) och lägga på de bärande väggarna? Eller är det en helvild idé?

60-tals fönster är dessvärre helt slut, inte målade sedan de monterades.

Alriksson, stort tack för tipset. ☺
Jag tänkte mig att man på något ställe där så är möjligt, både estetiskt och tekniskt (bärvikt m.m), sätter en lodrät timmerstock som löper mellan golvbjälklag på andra våning och undersidan av den sviktande bjälken på vinden.
Bjälklaget på andra våning hjälper då till att bära upp den "dåliga" bjälken.
Det svåra är nog att få det estetiskt, men vi har en sådan i hallen på andra våning som ser helt OK ut

Jag kan tänka mig att bjälken löper mellan långsidorna och den kan därför ha funktionen att stadga upp dessa två. Det är därför inte säkert att det är så lätt att bara lyfta bort och ersätta den. Ofta byggde man timmerhusen på det viset att alla tvärgående stockar hade till uppgift att se till så att ytterväggarna inte stack iväg inåt eller utåt.

Jag tänker mig nämligen att man måste stötta den spruckna bjälken antingen under eller ovan, annars kommer samma problem uppstå igen.
Jag tror inte heller på att lägga någon form av längsgående balkar som stöd då timmer är något kopiöst starkt och tungt att om den ger vika, så gör nog dagens virke utan tvekan detsamma. Men jag kan mycket väl ha fel!
 
Redigerat:
M
Jag tror dessutom att det är den sviktande bjälkens tyngd som får hela bjälklaget att svikta. Det ser mer ut att vara tänkt för uppfästning av innertak än att bära så kraftig tyngd. Långa träplank brukar alltid svikta efter 100års belastning, det är väl därför vi bygger med cc600 idag. Inte för att modernt virke håller i 100 år, men annars hade det väl sviktat redan efter några veckor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för alla era tips, dessvärre finns inga ritningar alls över huset men ska försöka förklara hur det huset ser ut då detta är i mitten av huset med samma rumsstorlek på alla våningar. Börjar vi med källaren (ovan mark) är rummet ca 50 kvm (7x7m) och 2,1m takhöjd. Ovanför (vån 1) samma storlek på rummet, 3,6m takhöjd. Ovanför detta rummet (2a vån) 50kvm igen, med ett nersjunket tak och timmerstocken på vinden löper tvärs över rummet.
I mitt tycke ett av de rum med mest potential (4 fönster + balkong på ena sidan och samma uppsättning på motsatt sids) så en permanent vertikal stötta /pelare gör sig inte nog inte så bra. Att stötta taket våning för våning låter som det bästa alternativet för att minska risken för fler sprickor.

Limträ låter som en utmärkt idé, har funderat lite på det tidigare men var osäker på bärighet liggandes, enda kruxet är att man behöver en lyftkran för att få in den - höjden på vindsfönstret är 8-10m ovan mark men det är väl bara till att höra sig för och se vad det kan kosta.

Återigen, stort tack för all hjälp, uppskattas något enormt!
 
M
Är det ett helt öppet rum på 50kvm där man inte tänkt bedriva vuxendans så är det helt klart svårt att få till en stolpe snyggt mitt i rummet! :)

Jag trodde det fanns innerväggar eller något sådant där man hade kunnat gömma den.
Man behöver ju inte stötta just där skarven är idag, utan det räcker säkert från mitten av bjälken och "framåt" mot skarven. Den lilla skarvbiten till höger lär hänga med av bara farten :)
 
Marcus, tror du är inne på rätt spår. Timret som bär innertaket är 8m långt, medans rummet på bredden är ca 7m så det är nog tänkt att stocken ska bära upp de mindre stockarna och därmed taket. Den stora stocken vilar på ytterväggarna men infästningen ser inte alltför bastant ut. Ev kanske man borde försöka få bort det tunga gamla timret och försöka fästa limträt direkt i de mindre timret?

Hittade förövrigt en IFÖ modell retro däruppe! �� 08010025.JPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
08010027.JPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
08010030.JPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
08010028.JPG (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vuxendans...! ☺☺rummen är helt öppna så finns inget att gömma mot är jag rädd - ändarna på stocken ligger dessutom nära fönstrena på bägge håll vilka är precis ovanför balkongdörrarna hehe.

Edit: insåg att det är svårt att urskilja på bilderna men planken mellan det mindre timret ligger på distans klossar, så det finns ytterligare ett spikat plank underifrån som sedan är putsat. Uppskattar tjockleken på det mindre timret till ca 15-18cm.
 
Redigerat:
M
Så klart att problem aldrig infinner sig där dem är enkla att rätta till!

Tycker dock det ser ut som att balken går in i tegelväggen? Men jag kanske ser dåligt på bilden.

Haha ja det var mig en fin tron du har hittat! Den får du nästan damma av och ställa fram i vardagsrummet! :)

Kan hända att längsgående limträbalkar håller, läste lite mer om deras hållfasthet, verkar ju onekligen extremt starkt!
 
Marcussjogren skrev:
Så klart att problem aldrig infinner sig där dem är enkla att rätta till!

Tycker dock det ser ut som att balken går in i tegelväggen? Men jag kanske ser dåligt på bilden.

Haha ja det var mig en fin tron du har hittat! Den får du nästan damma av och ställa fram i vardagsrummet! :)

Kan hända att längsgående limträbalkar håller, läste lite mer om deras hållfasthet, verkar ju onekligen extremt starkt!
Det stämmer, den går in i väggen. Var nog lite otydlig men menade att den infästningen borde inte räcka om stocken vore till för att stötta väggarna horisontellt. Förmodar att de skippat ett par tegelstenar för att få in stocken så kortändan löper förmodligen genom väggen och är täckt med puts utifrån.

Den tronen är given i vardagsrummet! ☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.