Någon som har bra tips på mörkläggning? Nästan inget utrymme mellan fönstret och taket på fönsternischen så rullen på en rullgardin får inte plats
 
Ska ni ha gardiner runt fönstret? Isf kan du "gömma" rullgardinen på sidan och sätta en liten vajer längst upp på väggen ovan fönstret där rullgardinen kan löpa i en ögla. Sätt en motor på den också och automatisera den. :)
 
Jag gillar inte gardiner, det döljer de fina snickerierna. Men sambon vill så jag får väl gå med på det :D
haha, avancerat projekt :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Varför finns det inte "LCD-film" så man kan mörklägga fönstret elektroniskt? :D Jag vet det finns solfilm som fungerar så, men här vill man ju dämpa 100% LCD-projektorer har ju blivit mycket bättre senaste åren när det gäller svärta så man tycker man borde kunna tillverka LCD-film som släpper genom lite ljus
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jo jag, men som jag skrev ovan det finns solfilm den dämpar bara 50 procent eller så. Vill ha 100 procent :/
 
aha, dubbla lager? :banghead:
 
Ne då får han ju bara bort 75% :wow:
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Brainy skrev:
Ne då får han ju bara bort 75% :wow:
ja, hur fan tänkte jag där :D
 
En grej jag inte tänkt på, det är orginalglas i fönstren, mao lite vågiga osv. Känslan kanske blir förstörd av sådan film
 
AndersMalmgren skrev:
En grej jag inte tänkt på, det är orginalglas i fönstren, mao lite vågiga osv. Känslan kanske blir förstörd av sådan film
Va rädd om originalglasen! De ger sånt liv och ljusinsläpp mot nya fönster!

Är själv lite delad map gardiner, vi har inga, de från lägenheten vi bodde i tidigare är för korta (vi har nånstans 2.85 i tak nu och kom från en modern lägenhet). Men när man har rullgardiner så är de inte så snygga. Kanske en kornisch som täcker gardinen? Har även funderat på en hissgardin som i upprullat läge ser dräglig ut... (typ https://www.jotex.se/gardiner/hissgardiner). Även i vårt TV rum har vi behov av gardin för solljus som lyser in på TVn under några eftermiddagstimmar. Ett bökigt alternativ som mina föräldrar praktiserat i ett rum som ibland används för övernattande gäster är gardiner som bara hängs upp på natten på små spikar i öljetter i gardinerna (spikarna sitter kvar jämt förstås men stör inte).

Själv störs jag inte så mycket av ljuset när jag sover, men barnen har svårare sova i ljus...
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut skrev:
Verkar finnas just sådan teknik [länk]

[länk]
Det där.... det var intressant :)
 
JohanLun skrev:
Va rädd om originalglasen! De ger sånt liv och ljusinsläpp mot nya fönster!

Är själv lite delad map gardiner, vi har inga, de från lägenheten vi bodde i tidigare är för korta (vi har nånstans 2.85 i tak nu och kom från en modern lägenhet). Men när man har rullgardiner så är de inte så snygga. Kanske en kornisch som täcker gardinen? Har även funderat på en hissgardin som i upprullat läge ser dräglig ut... (typ [länk]). Även i vårt TV rum har vi behov av gardin för solljus som lyser in på TVn under några eftermiddagstimmar. Ett bökigt alternativ som mina föräldrar praktiserat i ett rum som ibland används för övernattande gäster är gardiner som bara hängs upp på natten på små spikar i öljetter i gardinerna (spikarna sitter kvar jämt förstås men stör inte).

Själv störs jag inte så mycket av ljuset när jag sover, men barnen har svårare sova i ljus...
Jag är sugen på att lägga alldeles för mycket pengar på en feting bioprojektor också så lika viktigt med mörkläggning i vardagsrummet som i sovrummen tyvärr. Svårt detta!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det här med dra 1 gigabit nätverk var inte helt enkelt, men efter lite övning verkar det fungera ok

Nätverkskabel korrekt ansluten till en RJ45-vägguttag efter övning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av DU Meter-program med överföringshastigheter, visar framgångsrikt 1 gigabit nätverkstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för skum plint du använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.