Vinn programmerbart robotkit till ungarna

Strawbee Quirkbot robotkit med sugrör och kopplingar framför en laptop som visar programmeringsmjukvara.

För en tid sedan körde vi en tävling med en byggsats till barnen - som ett insteg till det smarta hemmet. Den blev väldigt populär så nu tänkte vi köra en repris men med ett annat byggkit. Denna gången tävlar vi, tillsammans med M.nu, ut två Strawbee Quirkbot - ett slags sugrörsbyggkit med tillhörande motor, LED:s och sensorer. Barnen (och du med såklart) kan bygga och omforma sin lilla robot i mängder av varianter. Ett kreativt sätt att stimulera till lek och lärande samtidigt.

2 vinnare!

Totalt värde cirka: 2 700 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför du vill vinna en Quirkbot.

Fråga: Var startades M nu?


1. I en källare
X. I en vindsvåning
2. I ett garage

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 12 maj.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från M nu. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar M nu för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Anthrax84
  • Laddar…
1. I en källare.


Min äldsta son är 8 år och otroligt intresserad av teknik, studerar alla små tekniska detaljer i vardagen för att se hur de fungerar o s v.

Jag har letat efter något spännande och kreativt sätt att lära honom grundtänket i programmering och detta verkar vara precis det jag letat efter. Det blir ju extra kul när man kan få fysiska effekter av programmeringen, i form av robotarna, och inte bara i datorn.
 
D09
Svar 1

Ett jättebra alternativ till surfplattan när det regnar ute i sommar 👍

Grabben kan behöva träna på att använda dator också. Annars så tror han snart att allt går att styra på ett svep.
 
Alternativ 1, i en källare.
Min lillgrabb har problem med lite olika saker, bland annat att fokusera på saker och vara stilla. Detta sliter rätt mycket på hela familjen. Däremot är han väldigt intresserad av tekniska saker och en robot tror jag vore något som skulle fånga hans intresse och vara något han och jag kan göra tillsammans
 
1. Källare

För att "Bygg en robot" är ett jättebra svar på ett klagande "jag har inget att göööraaa" 😎
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Källare

Min far och min son skulle älska att få upptäcka det här tillsammans. Kvalitetstid mellan generationerna!
 
1. I en källare

I tider när vi lätt hamnar framför var sin skärm, tror jag helt enkelt att det skulle bli en fantastik sak för oss, min 11-åriga grabb, min 8-åriga tjej och jag, att göra ihop. Kul som dessutom är lärorikt!

/GC
 
Svar: 1
Sonen pratar ofta om att han ska jobba på pappas jobb när han blir stor, så då är det väl på tiden att han börjar lära sig att programmera. Med Strawbee Quirkbot så skulle intresset väckas på riktigt, och han skulle få en bra start på karriären.

Eftersom han fyller sex år i sommar så har han ju ändå några år på sig för att lära sig att programmera på riktigt, d.v.s. i C och assembler. 😁
 
Svar: 1
Jag två barn som är väldigt intresserade dels av att bygga saker, dels att leka med datorn. Det här hade varit ett perfekt sätt för dem att kombinera sina intressen.
 
Svar: 1, i en källare
Motivering:
Sverige kommer behöva alla teknikkunniga tjejer vi kan få i framtiden. Och min 8-åriga dotter har redan uttryckt intresse för teknik, så allt som behövs nu (för att rädda Sverige ;) är uppmuntran och inspiration, vilket jag tror detta kit kan ge.
 
1. I en källare

Dottern har börjat leka med en Coji-robot som styrs via bluetooth, men vill ta steget vidare och jag tror en Quirkbot skulle vara ett lämpligt steg. Möjligheterna för att börja lite enklare och sedan göra mer avanderade konstruktioner ser riktigt goda ut med Quirkbot.
 
1. i en källare

2. Noel och Ossian är två "tekniska" killar som behöver något att klura på om det mot förmodan skulle regna någon dag i sommar. De bygger av allt de kommer över som farmors köksredskap och mormors sängkläder!
 
Svar 1 i en källare
Med en dotter som ska på operation om två veckor och sen ska sitta med gips hela sommaren så vore denna vinst en gåva för hela familjen för alla missade bad på semestern.
 
Svar 1: I en källare.

Min dotter har provat att programmera med hjälp av appar, men finner det för abstrakt. Det här hade varit perfekt så att hon kan växa sitt teknikintresse på ett mer praktiskt sätt.
 
1. I en källare.

Min grabb har snöat in sig på ett robotspel på ipaden, Detta hade varit perfekt för han att få leka med det i verkligheten ist och lära sig hur programmering fungerar. Få lära sig grunderna till hur man får saker att fungera. Så kan vi tillsammans leka på ett pedagogiskt sätt och lära oss båda hur teknik och programmering fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.