tommib
Skulle säga att det är ett hotbrev, om än med fina ord. Om du vill svara på det kan du säga i korthet att du bestridit fakturan och inte ändrat uppfattning i frågan. Egentligen behöver du väl inte svara men det är ändå artigt att göra det. Skriv så lite som möjigt dock, allt du säger kan användas emot dig osv...

Att de fått det till det dubbla har väl att göra med dröjsmålsräntan som anges på fakturan.

Visst hade du betalt den delen du ansåg var skälig?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag betalade för allt material samt 2x4,5 timmar. Totalt 11.163 sek
 
Att de fakturerar dubbla är väl antagligen för att de räknat med ROT-avdraget. Får man inte betalt ifrån kunden så kan man inte heller få ROT-pengarna ifrån skatteverket. Man som beställare är ansvarig för att företaget erhåller hela betalningen (t ex om man tidigare maxat ROT-avdraget) så ifall Skatteverket nekar eller man inte får pengarna ifrån dem så fakturerar man vanligtvis resten.

De bör kunna ha sökt ROT för 2x4,5 timme på det du betalat.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte fått några meddelanden från skatteverket, så de har inte sökt någon rot än så länge. När jag bestred fakturan så var jag väldigt tydlig med att om rot inte beviljades pga något fel firman gjort i ansökan så kommer det inte att ersättas av mig.
 
Mikael_L
Om detta ombud inte har kontaktat dig tidigare så anser jag nog att det är lämpligt att ge ett svar om din inställning.

Men håll ditt svar kortfattat och utan all annan information än att du (som tommib skrev) inte ändrat uppfattning i sakfrågan.

Möjligen kan du även skriva att du avser få frågan juridiskt prövad i domstol. Om du vill vara lite extra kaxig, då har du angett var du själv tänker att det hela ska sluta om de vill fortsätta.
Men detta är inte på något vis nödvändigt, och ev inte alls smart. Jag vet inte ...


Lite undrar jag ju allt vad det är för slags ombud det där ... Är det verkligen en advokat eller jurist ...

men, du behöver inte svara mig nu. Bara ett tips såhär, låt inte allt som händer sippra ut i forumet just nu. Tänk över först om det på något vis skulle kunna vara till nackdel att du skriver något här, innan du skriver.

"Harmlös" information är ju till ingen skada, men ös inte ut sånt som kan användas mot dig.
Och hur det än blir och går, så får du väldigt väldigt gärna rapportera om allt du hållt för dig själv, sen när det hela har blåst över. :)
 
Redigerat:
Bestrid!
 
Mikael_L
Svenss0n skrev:
Skämtar du? En installation av en ny värmepump brukar landa på 5000 kronor. Vid en installation brukar man normalt sett vara 1 gubbe. Jag antar att den ena har jobbat och den andra stått med händer i fickan. Låter som de blåser dig rejält!
Jag ögnade genom tråden och reagerade faktiskt lite på detta.

Tänker du på LLVP då (luft-luft-vp)?

Jag kopplar då och då in elen på LVVP (luft-vatten-VP) och kan väl säga att det är inte helt ovanligt att bara min arbetsinsats kan bli en heldags jobb ibland (ca 5000:- till kund), sen brukar rörmokaren jobba med detta jobb i två dagar (där jag kommer på morgonen dag 2) så han lägger som regel något runt 10-14 timmar i snitt.

Det är ganska mycket jobb med LVVP, röris ska förutom allt det vanliga som att tömma delar av värmesystemet, koppla in sig där, avlufta även greja med värmebärarkretsen, rördragning till utedelen, påfyllning, avluftning osv. Och sen kanske lite shuntar osv.
Och jag har att dra och koppla in matning till innedel, matning och styrning till utedel, reglercentral inne och lite utetempgivare och några till givare. Är det gynnsamt och delvis klart (t.ex. att matning och utegivare redan finns, bara behöver bytas osv) så klaras det av på på 4 timmar, men måste allt fixas blir det ofta ca 7-8 timmar.


I TS fall gäller det dock endast en flytt av utedel, så det behöver ju inte alls bli så blodigt. Och det vet vi ju redan, då två gubbar befann sig i huset i ca 3,5 timmar och sen var de klara. :)
 
Den som författat brevet jobbar på Nordbro Juristbyrå i Malmö. Enligt deras hemsida håller de på med juridik (alla områden), inkasso, redovisning och fakturaköp.

Känns inte helt seriöst om man säger så....

Jag har iaf svarat på mailet och berättat att bestridan kvarstår.
 
  • Gilla
JohanEngström och 1 till
  • Laddar…
Fy fan va groteskt fult.

Till alla stackars jävlar som fortfarande efter alla varnande exempel hävdar att löptimme blir billigast... det kanske är dags att vakna? Inget ont menat till ts...
 
Usch och fy, den firman verkar rutten minst sagt. Tycker du hållit en god ton genom hela processen. De i sin tur verkar allt annat än professionella som kommer med hot och en allmänt hård ton. Är det en seriös firma?

Har själv varit i farten flera gånger och fajtats med aggressiva hantverkare, både snickare och rörisar. Historierna var ungefär som dina. Jag är hemma under arbetets gång, skriver upp när folk kommer och går och ungefär vad de gör. Jag får en slutsumma, det kommer efter någon månad en faktura med helt andra timmar en gång 50% mer timmar än vad personen var här.Eller var han här men pratade i telefon i kanske 30-40 minuter med andra kunder. Jag ringer upp och ifrågasätter. Firman börjar hota med diverse otrevligheter t.ex. "Du din jävel ska betala varenda öre annars kommer jag tillbaka och river ut hela skiten", som dessvärre slutade med en nedlagd polisanmälan om olaga hot.

Kan tillägga att jag liksom du haft en trevlig ton och varit helt inställd på att hitta en fredlig lösning.

En slutsats jag kan komma till är att många i branschen verkar ha gått "livets hårda skola" och tycker att dylika ordförråd och hot, hård ton är ren vardagsmat, medan en annan som kommer från den akademiska världen har en helt annan inställning till saker och ting. Sen verkar det också vara vanligt att man har många jobb på gång samtidigt och kör några duttar här och där, och konstant skönredovisar timmarna, där t.ex en halvtimme blir en timme, en timme och en kvart blir 2 timmar osv. Jag lovar du kommer upp i nästan 30-40% extra "dötid" samt en massa restid etc på grund av allt detta spring.

När jag som kund beställer ett jobb förutsätter jag att det utförs med ett någorlunda effektivt upplägg, att hantverkaren försöker ha med det mesta i bilen och att det blir max 1 vända om dagen till bygghandeln för grejor man glömt eller behöver då man upptäckt något. Jag känner från flera hantverkare igen din beskrivning med sovmorgon, köra och handla material, och kombinera detta med lunch, dyka upp vid 2-tiden, jobba nån timme och sen sticka vid halv 4. Men lik förbannat fakturera 8 timmar.

Jobbar själv i konsultbranschen och har mer än en gång hamnat i tvist med leverantörer, och ofta går det att resonera sig ur saker och ting, där det ofta bygger på någon sorts missuppfattning om kravställningar, tidsåtgång etc. Det är inte svårt att hitta en lösning om man vill. Endast någon gång har vi varit så pass långt ifrån att tinget har kopplats in för att lösa tvisten men det hör till det ovanliga. Så länge jag som utförare har tydligt på fötterna kring vad jag egentligen har gjort för de fakturerade timmarna så är jag inte orolig och redovisar mer än gärna detta för kund så denne förstår hur jag tänker och varför något tog så pass lång tid.

Detta förfarande verkar många hantverkare vara helt främmande för utan hotar istället. Åk hem till kunden, gå igenom installationen, förklara varför man var tvungen att vara två personer i vissa arbetsmoment, förklara varför komponent X och Y inte fanns med i bilen. Bättre att vara ärlig. Om en hantverkare ber om ursäkt för att denne har glömt att köpa en grej och att det kommer kosta lite extra i att hämta det materialet, det bryr jag mig inte om så mycket. Alla kan göra nåt misstag. Men köps det material flera gånger o dagen under flera veckor, ja då är nåt riktigt fel.


Lycka till!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En liten uppdatering.

Har inte hört något sedan jag meddelade juristen att då firman inte på ett tillfredställande sätt kunnat redovisa vad de gjort på tiden de inte varit närvarande så kvarstår bestridandet.

Fick brev häromdagen om att de sökt rot för den delen som jag betalt. Så jag antar att det inte kommer hända mer.
 
  • Gilla
ftj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.