chafor skrev:
Det är lika farligt för privatpersoner som för yrkesarbetande att hantera asbest.
Fast det stämmer inte. En yrkesarbetande (som arbetar med asbest) exponeras för asbest dagligen, medan en hemmafixande privatperson förmodligen bara exponeras för asbest vid rivning en eller ett fåtal gånger under en livstid.
 
  • Gilla
Brantemark
  • Laddar…
Ja, per tidsenhet är det ju lika farligt, elelr troligen farligare för privatpersoner. Men det handlar så mycket om den totala exponeringen. Så det är klart, om man röker, bor i ett radonhus och roar sig med att riva asbest åt vänner på fritiden är man nog illa ute, men annars räcker normal försiktighet.
 
Sunt förnuft är det som gäller.
Har plockat ner mitt eternittak 300m3 inte packade jag in varje platta i pladt inte.
Lastade på ett släp i omgångar och körde till kommunens avfallsanläggning där fick man lägga det i en container.
 
Riva tak/fasader utomhus borde vara ganska riskfritt. Största problemen borde vara inomhus eftersom man orsakar mer damm (bilar bort kakel, skrapar mattlim, river rörisolering etc) och dammet stannar kvar en längre tid.
 
När ska denna hysteri kring asbest ta slut?

Att gå en vända på stan och andas in avgaser och andra partiklar är ju minst lika farligt. Det reflekterar man aldrig över men så fort man ser en liten eternitplatta så skriker man högt
 
Stuff skrev:
När ska denna hysteri kring asbest ta slut?

Att gå en vända på stan och andas in avgaser och andra partiklar är ju minst lika farligt. Det reflekterar man aldrig över men så fort man ser en liten eternitplatta så skriker man högt
Extra roligt är det när en rökare nojar sig över asbest men gladeligen suger i sig cigaretter flera om dagen :D
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Det är väl inte så konstigt. Asbest är ju extra farligt om man röker... :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
chafor skrev:
Bra information från arbetsmiljöverket.om hantering av asbesthaltiga material i byggnader.
Det är lika farligt för privatpersoner som för yrkesarbetande att hantera asbest.

[länk]
Nu har jag bara skummat igenom skriften, men jag kan inte se någonstans att de påstår att det är lika farligt för privatpersoner. De rekommenderar att privatpersoner skall vara lika försiktiga som yrksverksamma sanerare. Men jag kan inte se att de någonstans jämför riskerna.

Eftersom det faktiskt är väldigt hög dödlighet i asbestrelaterade sjukdomar inom de grupper som arbetade mycket med asbest på den tiden det var ett populärt byggnadsmaterial. Det fanns ju folk som arbetade i eternitfabriker med att såga eternitplattor och rör till lämpliga leveransstorlekar, de arbetade helt utan skyddsutrustning i ett ständigt moln av asbestfiber år ut och år in.

I den gruppen har man hittat hög dödlighet.

OM det nu var så att risken för att dö i en asbetsrelaterad sjukdom vore ungefär lika hög bara man någonsin råkat bli utsatt för asbest. Då skulle vi ju ha haft en extremt hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar i hela befolkningen, iallafall bland oss som är över 40 år.
 
  • Gilla
Brantemark och 1 till
  • Laddar…
F
Stuff skrev:
När ska denna hysteri kring asbest ta slut?

Att gå en vända på stan och andas in avgaser och andra partiklar är ju minst lika farligt. Det reflekterar man aldrig över men så fort man ser en liten eternitplatta så skriker man högt
Denna trasiga logik ser jag ofta speciellt i min egen tråd. Hur tar en fara ut en annan fara? Är inte ens matematiskt korrekt +1 fara +1 blir 2 faror tom där.

Att folk inte reflekterar betyder ju att de är okunniga på mer än ett område inte att saker blir ofarliga.. Herregud logiken
 
S
Faranmedlivet skrev:
Denna trasiga logik ser jag ofta speciellt i min egen tråd. Hur tar en fara ut en annan fara? Är inte ens matematiskt korrekt +1 fara +1 blir 2 faror tom där.

Att folk inte reflekterar betyder ju att de är okunniga på mer än ett område inte att saker blir ofarliga.. Herregud logiken
så du får du får en elstöt och druknar blir det två döda då?
 
F
SBH skrev:
så du får du får en elstöt och druknar blir det två döda då?

Du blir medvetslös och drunknar eller så dör du direkt av elstöten och bara ramlar i vattnet
 
S
Faranmedlivet skrev:
Du blir medvetslös och drunknar eller så dör du direkt av elstöten och bara ramlar i vattnet
en stöt så du fökolnar och du hamnar i vattnet och sjunker är det två döda då?
 
SBH trollar, men jag svarar ändå.
För visst är det knasigt att bortse från en risk för att det finns andra risker, det är ju precis tvärtom.

Du vet mycket väl att det inte blir två döda, men kombinationen i ditt exempel med el och vatten gör ju att risken att dö ökar mångdubbelt och precis så funkar det ju med asbest, luftföroreningar mm. Det blir ju inte två döda av asbest för att en person som hanterar asbest också röker, med risken för just den individen ökar tusenfalt (eller nåt i den stilen, minns inte de exakta siffrorna).
 
S
Anna_H skrev:
SBH trollar, men jag svarar ändå.
För visst är det knasigt att bortse från en risk för att det finns andra risker, det är ju precis tvärtom.

Du vet mycket väl att det inte blir två döda, men kombinationen i ditt exempel med el och vatten gör ju att risken att dö ökar mångdubbelt och precis så funkar det ju med asbest, luftföroreningar mm. Det blir ju inte två döda av asbest för att en person som hanterar asbest också röker, med risken för just den individen ökar tusenfalt (eller nåt i den stilen, minns inte de exakta siffrorna).
Faranmedlivet är även livrädd för kvicksilver. så försöker bara förklara att det går att tänka på andra sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.