Alpha1 skrev:
Det är bästa tipset hittills tror jag!

Men en sån superbra snickare kommer antagligen vara superdyr också, vi söker något medel nästan budget men inte dåligt.

Tack!!
Om du söker en medel/buget snickare som kör med fast pris så varför inte skaffa sig en polack? Det är väldigt populärt och ekonomiskt om resultatet inte är det viktigaste utan tillgänglighet och pris hamnar först.
Eventuellt strul eller fel genomförande kan du få hjälp med här på BH 😆
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
H
Nils82 skrev:
Om du söker en medel/buget snickare som kör med fast pris så varför inte skaffa sig en polack? Det är väldigt populärt och ekonomiskt om resultatet inte är det viktigaste utan tillgänglighet och pris hamnar först.
Eventuellt strul eller fel genomförande kan du få hjälp med här på BH 😆
va snackar du om
 
Alpha1 skrev:
Mycket snack om att det kan bli dyrt för hantverkaren, ingen tänker på kunden som nog tar störst skada om det går åt skogen. Sen när har man börjat värna om företag framför konsumenten.

Tack för alla svar.
(Det känns som nästan alla här mer eller mindre jobbar som snickare. :rolleyes:)
Tänk på att de är du som efterfrågar en tjänst, ja är själv i byggbranchen och samtliga jobb ja tagit in folk för, framförallt el, kör ja alltid på rak timdebitering. Funkar likadant i de flesta branscher där förutsättningarna är annorlunda varje gång.

En bil mek vet hur lång tid och vad materialkostnaden är för att byta bromsar på en Volvo V70, men ringer du han och säger att du vill ha ett fast pris på ett jobb där de "skramlar" i motorn, kommer de bli svindyrt, kan vara allt från en lös plåt till lagerras,
 
tommib
Jag är inte den som försvarar hantverkare i första hand men här är du helt fel ute TS. Det är definitivt inte inkompetent att inte kunna ge dig ett fast pris på ett attefallsbygge i lösvirke efter dina ritningar. De bra hantverkare jag har haft att göra med har specifikt avrått från fast pris då det innebär att de måste höja sin debitering såpass mycket att det med stor sannolikhet blir dyrare för mig eftersom de då tar höjd för precis allt strul. Däremot har de kunnat ge en bra uppskattning på tidsåtgången om inget strular (eller inräknat det jag vet kommer strula).

Fråga dig själv, vad är det för kvalitet på ditt förfrågningsunderlag? Är det blyertskladd på ett papper med idéskisser om hur du drömmer om att huset ska se ut eller är det en komplett k-ritning och kompletta ritningar på alla detaljkonstruktioner med specificerade material. Har du provgrävt på tomten där grunden ska vara? Vet du att det inte finns något i vägen för rördragning till ditt Attefallshus?

Om du har gjort allt detta och faktiskt har ett komplett professionellt förfrågningsunderlag så bör en hantverkare kunna lämna en hyfsat bra fastprisoffert men något säger mig att så inte är fallet.

Du säger dessutom att du vill ha någon i mellanprisklassen eller billighetsklassen som inte är allt för kass. Det rimmar illa med dina övriga önskemål. När du lägger till din övriga attityd så tror jag att du kommer ha väldigt svårt att hitta en bra hantverkare som vill jobba för just dig. Det finns helt enkelt för mycket jobb där ute för att de som är bra ska vilja ta en kund som redan från början är strulig. hempularen skrev i #29 att de bra hantverkarna kommer vilja ha referenser på dig som kund också, det är även min upplevelse.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Alpha1 skrev:
Tack för alla svar.
(Det känns som nästan alla här mer eller mindre jobbar som snickare. :rolleyes:)
Så är det inte, tråkigt att du hittar på en förklaring istället för att ta till dig och lära dig av det som skrivs. Det är många som skriver samma sak och flera av dem är kunniga och har mkt erfarenhet (vilket du inser om du tittar runt på hur de hjälper till på forumet).
 
hul skrev:
va snackar du om
Utveckla frågan, tack.
 
Alla är inte snickare men många här är antingen hantverkare eller intresserade inom området och här finns en mycket stor kompetens själv har jag aldrig tagit hit hantverkare på offert har precis fått mitt tak bytt totalkostnad inklusive allt plåtarbete takavvattning 61k inklusive moms för 120m2 vad jag har kunna läsa här så hade det varit svårt att få en offert under 120kkr för det jobbet men då fick jag vänta i nästan ett år efter beställning för dom hade jobb i kö...
 
Kan en moderator vänligen döpa om den här tråden till
"Timmpenning eller inte vid mindre jobb"

Fredriq skrev:
Så är det inte, tråkigt att du hittar på en förklaring istället för att ta till dig och lära dig av det som skrivs. Det är många som skriver samma sak och flera av dem är kunniga och har mkt erfarenhet (vilket du inser om du tittar runt på hur de hjälper till på forumet).
Vad tycker du jag ska ta till mig?
 
Nils82 skrev:
Utveckla frågan, tack.
Han menar nog att man ska inte dra alla "polacker" över en kant. Finns garanterat bra hantverkare där också.
 
Nu var det ju inte kvaliten utan priset som diskuterades med polsk arbetskraft
 
Ditt argument för att inte lyssna på andra på forumet verkar vara att "alla här är snickare och är partiska" medan du istället borde se de sakliga argumenten och försöka förstå att verkligheten är nån annan än vad du vill att den ska vara. Det finns två parter i ett avtal, Du och hantverkaren. Ett avtal är till för bägges skull, inte bara din.
 
  • Gilla
hangun
  • Laddar…
Alpha1 skrev:
Det är bästa tipset hittills tror jag!

Men en sån superbra snickare kommer antagligen vara superdyr också, vi söker något medel nästan budget men inte dåligt.

Tack!!

Allt kostar och en duktig anställd snickare ska ha lön för sin insats. Ska även ha semester, arbetskläder, sjukersättning, försäkringar, utbildningar, verktyg, arbetsbil mm. Därför kostar det 560 kr inkl moms.

Du pratar om billigare snickare och vill inte ha en "dyr". Vad är det du vill ta bort för den snickaren? Försäkring? Sjuklön?

Mitt förslag är att du bygger det själv, då blir det "budget"
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
hangun skrev:
Allt kostar och en duktig anställd snickare ska ha lön för sin insats. Ska även ha semester, arbetskläder, sjukersättning, försäkringar, utbildningar, verktyg, arbetsbil mm. Därför kostar det 560 kr inkl moms.

Du pratar om billigare snickare och vill inte ha en "dyr". Vad är det du vill ta bort för den snickaren? Försäkring? Sjuklön?

Mitt förslag är att du bygger det själv, då blir det "budget"
Vad är det du snackar om nu? Tror du på riktigt alla snickare har exakt samma priser?
Du behöver inte göra en sorghistoria över det hela, för då får du en tillbaks.

Jag säger att jag inte vill betala mer än nödvändigt. Vill inte betala överdrivna priser i jämförelse till vad som ska göras.

Jag antar att du som skriver sådär är snickare och därför blir kränkt samt tar väldigt illa upp när priset ska ner.
Då hoppas jag att du själv köper dina kläder ifrån lyxvarumärken där inget barnarbete finns. Hoppas även du enbart köper svenskt kött. Sen hoppas jag att du köper fairtrade-frukt. För annars har du rätt mycket dubbelmoral i dig.
 
Alpha1 skrev:
Vad är det du snackar om nu? Tror du på riktigt alla snickare har exakt samma priser?
Du behöver inte göra en sorghistoria över det hela, för då får du en tillbaks.

Jag säger att jag inte vill betala mer än nödvändigt. Vill inte betala överdrivna priser i jämförelse till vad som ska göras.

Jag antar att du som skriver sådär är snickare och därför blir kränkt samt tar väldigt illa upp när priset ska ner.
Då hoppas jag att du själv köper dina kläder ifrån lyxvarumärken där inget barnarbete finns. Hoppas även du enbart köper svenskt kött. Sen hoppas jag att du köper fairtrade-frukt. För annars har du rätt mycket dubbelmoral i dig.
Lycka till med att hitta en seriös hantverkare :rolleyes:
Jag tror en billig "fixare" är det du söker.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vad arbetar trådskaparen med? Hans arbetsgivare kanske kan börja söka en "budgetvariant" att ersätta honom med? Finns många arbetslösa därute

Kanske till och med finns någon ledig pizzabagare som kan lära upp sig snabbt
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.