Åsa Lund skrev:
Hur mycket kommer att bli kvar synligt av de långa ekstavarna när ni monterat den stora diskbänken?
Att ni vill ha det utseendet på de andra ytorna är jag helt med på. Bänkskivan där ni ska ha diskbänk däremot...

Se till att få alla ursågade bitar själv så har du världens bästa råvara för fina skärbrädot sedan!!!
Inte så jättemycket kanske vid just diskhon, men jag kan du inte direkt säga till snickeriet att jag vill köpa 1/3 av skivan på annat ställe och sedan be dom att fixa så den passar ihop med den dom tillverkar.

Bra tipps med skärbrädorna!
 
Eftersom du skriver att ekskivan är dyr - kom ihåg att Ikeas skåp kräver djupare bänkskiva än standard (så inte firman tar för givet att ni vill ha 610 när ni behöver 635). Men jag skulle inte sätta en dyr skiva runt diskhoarna, den kommer att bli svampig och mörk av vattnet, även om du slipar och oljar ofta.
(Hälsar en som har rostfritt 3,90) :rolleyes:
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag menar att du kan köpa två olika kvaliteter av en och samma tillverkare. Helstavsskivor till det som är till 100% synligt och "vanlig" bänkskiva med kortare bitar i till ytan runt diskhon.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Nu gör han som tillverkar skivorna dessa från grunden, dvs. köper ekplank som han sågar/hyvlar/limmar och hyvlar igen.
Hur som haver så att materialet till dessa redan beställda och det är möjligt att han redan har börjat på med tillverkningen.
 
Redigerat:
Golvvärmen på plats! Slangvindan funkade skapligt men den krävde en operatör så tjejen fick hoppa in 😀 Tog ca en timme att lägga den (65m slang / 19m2)


Installation av golvvärme med slangvinda och utlagda värmeslingor på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av golvvärme med synliga vit slangar utlagda på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installering av golvvärme med vit slang utlagd i ett mönster över golv med person som håller i slangvindan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skulle provtrycka golvvärmen igår, här kan ni läsa om hur det gick.
https://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/294758-provtrycka-golvvarme-uponor-20x2-vad-behovs.html

Lagt flytande Golvspån idag, fick bli 22mm.
Gick okej men limningen var lite dryg tycker jag. Har också ränknat/sågat fel så det fattas två skivor. Får fixa dom på måndag. Blev en något för stor glipa på en kortsida, tror att det var något skräp i sponten. Men den får gå under namnet rörelsefog. :)


Golvvärme rör installerade på golv med en 22mm Golvspån skiva delvis lagd ovanpå, limningsprocess påbörjad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv under konstruktion med synliga golvvärmeslingor och nylagda golvspånsskivor, limflaska och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum under renovering med nyinstallerade golvspånskivor, verktyg och golvvärmerör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat golvspån med limflaskor och verktyg på ett ofärdigt golvvärme projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen har vi börjar på med lite ytskikt! Taket är målat en av två styckningar. Väggarna är spacklade två gånger och jag har börjar på med en fondvägg av vit finsågad slätspånt.


Renoveringsrum under arbete med spacklade väggar, stege och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsrum med spacklade väggar och påbörjad fondvägg av vit slätspånt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med nymålade vita tak, spacklade väggar och påbörjad vit slätspånt på fondvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det händer även lite saker utomhus :) Men där gör vi ju inte så mycket själva.


Uppgrävd trädgård framför röd stuga, tom byggarbetsplats med synlig jord och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusarbeten med en grävmaskin och en dumpervagn bredvid en stor hög med grus på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödfärgat hus med nummer 2 och nygjuten gångväg kantad av vit fiberduk, skugga av en person syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusarbete med grushög, grävd grävning och material vid röd trähusfasad under klart himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hinner inte så mycket på kvällarna men panelväggen blev klar ikväll och väggarna är slipade och spacklade för tredje gången. Målningsarbetet har jag lejt bort till min mor.

Svårt att få med strukturen bra på bild men vi är iaf nöjda med hur det blev.

Nyinstallerad vit panelvägg med fönster, slipade och spacklade väggar redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna panel är det

Slätpanel TGV finsågad profil 3127, målad vit, med 8% fuktkvot märkning och FSC-certifiering, tekniska specifikationer visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I snö/regnvädret som kom igår läckte det in vatten under vår garageport och då alla kartonger med kök och golv står där blev det mindre kul att se att några kartonger hade sugit åt sig vatten, en stomme och en lucka som låg underst i högen...
 
Uterum, blir nog gjutning innan helgen :) Och stommen och glaspartierna kommer levererade under nästa vecka, en veckas leveransförsening på dom men det var bara bra.

Förberedelse för gjutning av grund till uterum med rörstommar och sandbädd intill röd trävilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund till uterum med armering och gjutformar intill röd trävilla och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Kök, provlade golvet lite idag, den ljusa plattan var inte riktigt som vi kommer ihåg det från golvproverna. En något gul/grönare ton, ska kolla upp det med butiken i morgon. Färgerna är Orbit och Silver Shadow

Ska fundera ut bästa sättet att lägga det, blir lite mer klurigt när vi lägger in det på diagonalen. Jag är ledig på fredag så ska lägga in det då.



Golvprov med diagonalt lagda plattor i nyanserna Orbit och Silver Shadow på ett ljusare golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Plattorna kan visst ha en gulton som ska försvinna efter en tid, nedan från Forbos broschyr. Så det känns ju bra!

Utdrag från Forbos broschyr som informerar att nylagt linoleum kan ha gultoning som försvinner med tiden.
 
Ibland är det bra att man dubbelkollar det mesta, mätte upp gjutformen idag och den var fel. Byggarna hade läst fel på ritningen och gjort den 230mm för kort. Dom håller på och justerar den just nu och har vi tur så ska dom gjuta i morgon förmiddag. Ett ganska klantigt och onödigt misstag tycker jag men snabbt agerat av firman när jag påtalade felet iaf.
 
Blir finfint med panelen och golvet, skönt att slippa slipa och spackla och slipa och spackla och.... va?
 
Idag blev det gjutning ute för uterummet, kul att vara med och se hur dom gör. Gick fort och jag tror att det blev bra. Men det har varit över 20 grader och blåsigt här idag så jag hoppas att betongen inte har fått några sprickor. Byggarna täckte plattan med plast efter några timmar.

Betonbil framför rött hus gjuter grund för uterum under en solig och blåsig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Arbetare gjuter en betongplatta för ett uterum med hjälp av en betongbil under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person gjuter betong för uterum på armeringsnät, med skyddsglasögon och hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betong hälls i en form med armeringsjärn för ett uterums grundplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen gjuten betongplatta för uterum intill röd stuga, med skyddande plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta för uterum täckt med plast för att skydda mot sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag har jobbat på inne med att lägga golv, det är som sagt Marmoleum click, mycket trevligt golv att lägga. Och snyggt blir det också!


Installation av Marmoleum click-golv i ett mönstrat och halvfärdigt läge med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat Marmoleum click-golv med schackrutigt mönster i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skalbaggeskal och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en sänksåg inför det här projektet och är så sjukt nöjd med den! Raka och fina snitt blir det på allt från skivmaterial till golvplattor. Inga problem att ta 1mm extra om första kapningen blev lite för lång :)

Jag har en OSB som arbetsbänk/offerskiva under.

En sänksåg och tigersåg på en OSB-skiva med skivmaterial och golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
anniesjoholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.