När man torkar virke är det precis som dom skriver ovan att fuktigheten i omgivande luft är viktigt. Men samtidigt förändrad luftens möjlighet att ta till sig fukt med temp. Kan inte redogöra för matten bakom, utan praktisk erfarenhet och Google info :) så tillsatt värme från ditt element kommer göra susen även om du har för hög luftfuktighet som aldrig skulle ge ett torrt virke utan värme. Därför det inte går att torka virke när det är några få plus ute, även om luften är som torrast under kalla tiden
 
teed skrev:
När man torkar virke är det precis som dom skriver ovan att fuktigheten i omgivande luft är viktigt. Men samtidigt förändrad luftens möjlighet att ta till sig fukt med temp. Kan inte redogöra för matten bakom, utan praktisk erfarenhet och Google info :) så tillsatt värme från ditt element kommer göra susen även om du har för hög luftfuktighet som aldrig skulle ge ett torrt virke utan värme. Därför det inte går att torka virke när det är några få plus ute, även om luften är som torrast under kalla tiden
Tack för infon :)

Min lilla ide var att bygga ett sorts tork rack vid elementet, med spröjs mellan bräderna så luften kan cirkulera.
Men...är risken att det kanske blir för varmt så att virket spricker eller vrider sig tro ?

Hur hade ni gjort ?
Dvs hade ni spänt fast det eller lagt någon sorts tyngd på ?

Ska titta om det finns når DIY på youtube om olika tork rack.

Än en gång tack för all hjälp och tips, alltid roligt att diskutera med kunniga människor :)
Min lilla dröm är att kunna ha ett litet lager med olika storlekar allt från 22x95 upp till 22x195.

MVH
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
teed skrev:
Jag kör med en sådan. Gjorde en film om min.
[länk]
Kanonbra :)

Men alla dessa ugnar osv är väl mest för dom som sågar sitt virke själv och ska torka ?
Detta fick mig att undra.....det står att du kan få ditt nysågade virke torrt på 4-5 veckor, dvs med en fukthalt på 6-8 % med den virkestorken.

Men jag som köper mitt virke från brädgården på tex Beijer Bygg osv....hur lång tid kan det ta att få ner fukthalten till ca samma dvs runt 8-10 % eller kanske rent av 6-8 % ??......OM man enbart luft torkar i garage som jag hade tänkt ?

Virket från brädgården brukar ligga som högst på 16 % och ibland så lågt som tex 14 %.

PS: Vad vår det för mätare du använde för att mäta fukthalten i brädan ?
 
Redigerat:
Mstoltz, om du har tid att vänta två veckor kan du låna en enkel mätare för luftfuktighet och en enkel för virke av mig.

Mvh
Linus
 
Frustrator skrev:
Mstoltz, om du har tid att vänta två veckor kan du låna en enkel mätare för luftfuktighet och en enkel för virke av mig.

Mvh
Linus
Hej

Tack så mycket Linus , vänligt av dig.
Helst skulle jag vilja hitta så jag kan ha det själv med hemma :)

Jag använder idag biltemas fuktmätare med stift, vilket nog inte är så pålitlig, samt så förstör man ju virket varje gång man kör in stiften för att mäta.
Och ska jag då ha den brädan till snygga träskyltar vill man ju inte ha en massa hål i den...he he.

Så jag skulle vilja hitta en fuktmätare UTAN stift som inte kostar skjortan.

Så tips mottages gärna ;)
 
Jag har köpt två st av denna billiga fuktmätare från Kina. Sedan har jag testat dom flera gånger på trä som jag sedan vägt och kört i micron för att kontrollera mätarna. Dom har legat närmare än +-1% vilket gör mig nöjd. Ända viktiga är att man kalibrerar de i rätt temp.
http://s.aliexpress.com/I7BJ7VnU
 
Hur lång tid det tar att lufttorka bygghandels-virke beror på en mängd saker.
Viktigaste är:
Relativ luftfuktighet, lufttemperatur, luftcirkulation, virkets dimension och virkessort (gran, björk, ek etc.)

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du kan få en 45mm tjock regel från 16% till 6-8% på ca 4 månader om du förvarar det luftigt inomhus i normal rumstemperatur under en svensk vinter (dec - mars).

Ovan förutsätter jag normal ventilation och ca 20 grader då kommer RH ligga under 30% hela tiden. Då torkar virket snabbt! Vid köldknäppar kommer RH krypa nedåt 10%.
 
vectrex skrev:
Hur lång tid det tar att lufttorka bygghandels-virke beror på en mängd saker.
Viktigaste är:
Relativ luftfuktighet, lufttemperatur, luftcirkulation, virkets dimension och virkessort (gran, björk, ek etc.)

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du kan få en 45mm tjock regel från 16% till 6-8% på ca 4 månader om du förvarar det luftigt inomhus i normal rumstemperatur under en svensk vinter (dec - mars).

Ovan förutsätter jag normal ventilation och ca 20 grader då kommer RH ligga under 30% hela tiden. Då torkar virket snabbt! Vid köldknäppar kommer RH krypa nedåt 10%.
Tackar så mycket för info :)

Jag använder 22x95mm upp till 22x195mm.
Dvs tjockleken är alltid mellan 21-22 mm tjock och bredd varierar från 95mm till 195mm.

Dom senaste dagarna har tempen i garaget legat på runt 15 grader.

PS: vad menar du med RH ? ( är ny på detta )
 
mstoltz skrev:
Tackar så mycket för info :)

Jag använder 22x95mm upp till 22x195mm.
Dvs tjockleken är alltid mellan 21-22 mm tjock och bredd varierar från 95mm till 195mm.

Dom senaste dagarna har tempen i garaget legat på runt 15 grader.

PS: vad menar du med RH ? ( är ny på detta )
RH är helt enkelt relativ luftfuktighet (förkortas RH från engelskans Relative Humidity).
 
vectrex skrev:
RH är helt enkelt relativ luftfuktighet (förkortas RH från engelskans Relative Humidity).
Aha...Tackar :)

Jag hade en gång några brädor på tork ( 22mm tjock ) under sängen med vikter på.
Dom torkade på ca 2 veckor och krympte med nästan en halv cm ( från 14,5 cm bred till 14 cm bred )

Men tror att jag måste dessutom få tag på en ordentlig fuktmätare utan stift så att man kan mäta fukthalten i mitten av brädan och inte bara i ändarna.

Ska kolla lite på hur jag ska göra i garaget.....
I natt var det lite kallt men i garaget var det 15-16 grader...så kanske ska skruva upp elementet lite så att det stiger till ca 18-20 grader .

Hur många grader ska det vara egentligen när man luft torkar , så att virket inte vrider och spricker ?
För högt så torkar det ju för snabbt och spricker / vrider sig, och för lågt så torkar det kanske för sakta.
Så vad är en bra temp vid luft tork i garage ?
 
mstoltz skrev:
Aha...Tackar :)

Jag hade en gång några brädor på tork ( 22mm tjock ) under sängen med vikter på.
Dom torkade på ca 2 veckor och krympte med nästan en halv cm ( från 14,5 cm bred till 14 cm bred )

Men tror att jag måste dessutom få tag på en ordentlig fuktmätare utan stift så att man kan mäta fukthalten i mitten av brädan och inte bara i ändarna.

Ska kolla lite på hur jag ska göra i garaget.....
I natt var det lite kallt men i garaget var det 15-16 grader...så kanske ska skruva upp elementet lite så att det stiger till ca 18-20 grader .

Hur många grader ska det vara egentligen när man luft torkar , så att virket inte vrider och spricker ?
För högt så torkar det ju för snabbt och spricker / vrider sig, och för lågt så torkar det kanske för sakta.
Så vad är en bra temp vid luft tork i garage ?
Det där är en hel vetenskap. Men generellt så brukar det inte vara någon fara att torka för fort när det handlar om redan torkat virke (reglar och plank från bygghandeln).

Som sagt så är luftfuktigheten viktigare än temperaturen men med stigande temperatur så sjunker RH (det är därför det kallas relativ luftfuktighet, den är relativ till temperaturen). Ska se om jag kan skriva en förklarande längre text senare.
 
I mitt garage är det ungefär 16 grader och brukar ta 1-2 månader för reglar att torka ner under 10%. (Går snabbare på vintern) sen 1-2 veckor i min lilla verkstad för sista rökningen.
 
Vectrex: Tack för all info :)
Ja du får gärna om du orkar och vill skriva lite mer ingående förklaring.

Frustrator: Låter kanon, och eftersom vi bor på samma breddgrader så ligger det väl ca samma här hos mig :)
Men reglar är det allt från 45x45 och uppåt du menar då ?
Samt är detta som du köpt på bygghandel eller sågat själv ?

Tänkte mina brädor är ju tunnare än så....endast 22 mm tjocka.

Men som sagt , man måste kunna mäta så man vet när man har rätt fukt kvot, och tror inte att med min mätare från biltema ger en korrekt bild.
Kanske i ändarna men inte i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.