Hej!

Håller på med en altan och är nu i behov av en laser men vet inte riktigt vilken jag ska ha.
Till att börja med så ska lasern klara av att lysa upp en rak linje på berget jag ska bygga altanen på, så att jag vet at jag sätter stolparna i en rak linje. Sen ska jag kapa alla omkringliggande stolpar på en viss höjd och vill då även att lasern ska kunna peka ut exakt på alla stolpar vart de ska kapas.
Nu vet jag inte om alla lasrar har detta, men någon form av inbyggt vattenpass eller liknande så jag kan se att lasern står rakt då berget jag ska ha den på lutar.

Är det någon speciell laser som klarar det här ändamålen? Kan ni även rekommendera någon som ni själv använder så är det också bra.

Mvh
 
Du får jobba i skymning eller med elektronisk mottagare. De flesta vettiga lasrar är självnivellerande.
 
  • Gilla
pacharan och 2 till
  • Laddar…
Med den Bosch 3-80 jag har så funkar det på upp till 4-5m med vit tumstock och skinande sol om man har solen i ryggen och inte direkt på tumstocken. Men, det är lite besvärligt så mottagare vill man verkligen ha om man ska ha flexibilitet och jobba obehindrat dagtid.
 
Har en TopCon LC-4X med mottagare som funkar bra. Alla lasrar har i princip ett vattenpass inbyggt i foten så du grovnivellerar med ställskruvarna och så självnivellerar lasern inom +-3 grader eller vad den nu klarar. Kolla dessa specifikationer när du köper. Sedan i princip alla självnivellerande lasrar blinkar med linjen när det kommer utanför området. Kolla hur långt avstånd du kan köra i dagsljus. Och kolla så mottagaren har ett vettigt klämfäste så du kan montera den på stav. Och så skall lasern gå att köra på AA-batterier helst. Annars om det är laddningsbart så kolla att batteriet går att byta och vad det kostar. Bra om både laser och mottagare går på AA-batterier så du bara behöver ha med en sort.
 
De enda som verkligen funkar bra i starkt dagsljus är de gröna lasrarna, dock vet jag inte om Bosch och liknande har dessa?
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Redigerat:
FredrikR skrev:
Majoriteten av dessa har väl röd laser, dock postades det nyligen en bild på en deWalt med grön laser, som dessutom drevs av samma batterier som elverktygen.

<edit>
Hittade
[länk]
Japp majoriteten av lasrar är röda. Grön laser är ovanligt och det är nog bara ett fåtal av alla tillverkare som har det och då enbart i någon enstaka modell.

Fördelen med grön laser är att ljuset ofta är mycket starkare, vilket i sin tur gör den betydligt mycket farligare för ögat, skulle tro att det är därför de är ovanliga :)

Men i starkt solljus så är det nog den enda sortens laser som man kan se bra, röda har helt enkelt för klent ljus för att synas tydligt.

Så antingen mottagare eller grön laser i starkt solljus :)
 
kulle
Det finns ju glasögon som gör att man ska kunna se linjen bättre, någon som provat och kan bekräfta om det fungerar? :)
 
Hyr en proffslaser på Ramirent, gör utsättningen och lämna tillbaka den. Hobbylaser funkar inte bra utomhus.
 
Med mottagare funkar det hyfsat, men man måste gissa ungefär vart lasern är eftersom den inte syns.
 
kulle
Jag har en bosch krysslaser som jag använder inomhus till 90% och den funkar bra men utomhus är det svårt o se, så därför frågan om glasögon.
 
kulle skrev:
Jag har en bosch krysslaser som jag använder inomhus till 90% och den funkar bra men utomhus är det svårt o se, så därför frågan om glasögon.
Glasögonen är inget mirakelkur. Lite bättre bli det men de handlar om så marginell förbättring.

Vill man utnyttja sin normala inomhus krysslaser så är det billigaste och vänta till på kvällen och markera ut, då är de inga problem.

Alternativet är att köpa en mottagare till sin vanliga krysslaser(så länge den har denna funktion).
Ersätter inte en utomhuslaser, men gör det möjligt att mäta ut under soliga förhållanden.
 
kulle
Ok tack, som jag trodde då :)
 
J Jarlsgård skrev:
Japp majoriteten av lasrar är röda. Grön laser är ovanligt och det är nog bara ett fåtal av alla tillverkare som har det och då enbart i någon enstaka modell.

Fördelen med grön laser är att ljuset ofta är mycket starkare, vilket i sin tur gör den betydligt mycket farligare för ögat, skulle tro att det är därför de är ovanliga :)

Men i starkt solljus så är det nog den enda sortens laser som man kan se bra, röda har helt enkelt för klent ljus för att synas tydligt.

Så antingen mottagare eller grön laser i starkt solljus :)
Ögat är ca 2,5 gånger så känslig för grönt ljus jämfört med rött, det är därför du upplever grön laser som starkare med samma effekt som röd. Det är utstrålad effekten som är farlig och är väldigt låg i alla krysslasrar. Gränsen från strålskyddsmyndigheten för lagliga lasrar är <5mW oavsett färg. Du upplever alltså grön som starkare med det är inte alls farligare.
 
  • Gilla
A_Alvis
  • Laddar…
Fairlane
Jag har ingen aning om hur "Bosch Quigo Green" fungerar, om den är bra eller så, men priset är ju inte så illa som när jag köpte laser för 2 (?) år sen. 850 kronor på Clas Ohlson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.