S
hul skrev:
Jo men du kan självklart inte använda dina recept på ett attefallshus hos en privatperson.
Inte de dom är uppbyggda för, dessutom är recepten relativt dåliga man kommer alltid närmare när man räknar del för del det visar sig kalkyl efter kalkyl
hur menar du? det inte något speciellt på ett attefallhus. aldrig legat fel någon gång.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
S
Alpha1 skrev:
Hej!
Någon moderator får gärna ta bort all offtopic i denna tråden.

Avslutningsvis tycker jag att folk som inte kan ge fast pris på något är rätt inkompetenta eller okunniga inom sitt yrke.
där har du fel. finns många renoveringar och special byggen där det inte går att lägga fast pris.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är väl rätt självklart att i ett fast pris ingår alltid en säkerhetsmarginal.

Om du anlitar en duktig hantverkare så blir rörligt pris oftast billigare.

Risken med rörligt pris är om det är en mindre erfaren byggare, eller en byggare med låg beläggning, att det blir dödtid, eller onödigt många på arbetsplatsen.

Om du anlitar en erfaren hantverkare med goda referenser, så har han så hög beläggning att han inte har någon anledning att försöka maxa timmarna på ett givet bygge. Och om den goda erfarenheten finns så samordnar han de olika momenten på ett så effektivt sätt som möjligt, inga tidskrävande missar i utförande eller planering.
 
BirgitS
Alpha1 skrev:
Hej!
Någon moderator får gärna ta bort all offtopic i denna tråden.
För att vara säker på att en moderator ser de inlägg som du anser vara off-topic är det bäst att du klickar på inläggets/inläggens Rapportera-länk och skriver vad du tycker om det/dem.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Alpha1 skrev:
Avslutningsvis tycker jag att folk som inte kan ge fast pris på något är rätt inkompetenta eller okunniga inom sitt yrke.
Eller så är de så vana och insiktsfulla att de vet att saker kan ändra sig väldigt mycket under projektets gång när beställaren är privatperson. Vilket gör att projektet spårar ur och blir väldigt trist för alla.

Är byggherren privatperson gäller ABS. Jag som proffs bör inse att du som privatperson kan tro att en massa saker som inte står i handlingarna skall ingå. För att kunna lämna ett fast pris måste därför underlaget vara löjligt detaljerat.

Det tar lång tid att sammanställa ett sådant underlag. Det måste göras i samarbete med dig som beställare vilket ger ytterligare felkällor. Kommunikationen blir asymmetrisk då proffset måste förutsätta att du saknar kompetens även om du har det. De egna skisserna kanske inte går att bygga efter. Det finns ingenting om vatten och el. Ingenting om konstruktioner. Eller också finns det, massor, men kanske inte så bra. Det leder till ytterligare tidsödande förhandlingar.

En duktig snickare vet om det här och har jobb. Vill du att han/hon skall vara intresserad av ditt projekt så är det troligare om ditt förfrågningsunderlag är professionellt och heltäckande.
Börja med att ta hjälp av en arkitekt så att du har färdiga bygghandlingar att titta på. Då blir det lättare att hitta en seriös hantverkare.

Får du ett fast pris på dina handskisser är det antingen väldigt dyrt, eller så kommer det från någon som är inkompetent och okunnig.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande det är illa att man inte kan få ett fast pris på exempelvis ett snickerijobb. Ni som försvarar timlön, jobbar ni som snickare kanske?


Hade viljat se er min om en pizzeria sa att de tog timpenning för en pizza.
Till pizzerians försvar (likt era):
- Pizzabagaren kanske tappar degen på golvet och måste börja om, förlustaffär?
- Kunden kanske mitt i allt ber om lite extra pålägg? (Längre tid att baka.)
- Pizzan kanske blir bränd, slänga börja om på nytt.
- Din pizza kanske tar längre tid p.g.a olika omständigheter att baka.
- Du kanske lämnar en disk efter dig som är svårare att diska än vanligt.


Eller om man ska köpa en hemsida med 5 undersidor och man sitter ner och kommer överens om allt i förväg. Priset? - Vi tar 550kr/timmen. Det kan ta allt mellan 50 till 200 timmar. (Till högsta sannolikhet tar det nog 200 timmar! (varför stressa för att få mindre betalt?)

Det säger sig själv, timlön är nog det dummaste som finns. Sen om det är en verklighet som någon skrev, det spelar ingen roll. Fuskbyggare är en verklighet också, inte är det ok för det.

Finns ingen bransch där jag som privatperson skulle vilja ingå ett avtal med timpenning.

Säger det igen, kan man inte ge en offert med ett fast pris i förväg är man enligt mig amatör!
 
H
SBH skrev:
hur menar du? det inte något speciellt på ett attefallhus. aldrig legat fel någon gång.
Recepten som finns uppbyggda i diverseprogram är ju inte framtagna för småprojekt för man ska klara de enhetstiderna så behöver de komma upp i lite mängder.
Går absolut inte med ett litet attefallshus. bara logistik osv äter ju upp kostnaderna på ett sånt litet projekt.

Sen är de alltid bättre att räkna del för del än med recept. Recept är aldrig lika exakt
 
Det märks att du inte är hantverkare... Vill du ha ett attefallshus som du vet exakt vad det kostar och vad du får så finns det säkert hundra st prefab modeller kostar mellan 60-400 k sen bara lufta på plats här på bygga hus finns otroligt mycket kompetens men när du inte lyssnar så är detta nog fel forum för dej
 
Köp prefab om du vill ha färdigt till fast pris
 
Enklast svar på din ursprungsfråga (som andra även skrivit) är att höra med bekanta, ringa runt till olika firmor och begära offert och referenser. Dom bra hantverkarna kommer knappast ringa på din dörr och erbjuda sina tjänster utan du får ringa dom.......
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande det är illa att man inte kan få ett fast pris på exempelvis ett snickerijobb. Ni som försvarar timlön, jobbar ni som snickare kanske?


Hade viljat se er min om en pizzeria sa att de tog timpenning för en pizza.
Till pizzerians försvar (likt era):
- Pizzabagaren kanske tappar degen på golvet och måste börja om, förlustaffär?
- Kunden kanske mitt i allt ber om lite extra pålägg? (Längre tid att baka.)
- Pizzan kanske blir bränd, slänga börja om på nytt.
- Din pizza kanske tar längre tid p.g.a olika omständigheter att baka.
- Du kanske lämnar en disk efter dig som är svårare att diska än vanligt.


Eller om man ska köpa en hemsida med 5 undersidor och man sitter ner och kommer överens om allt i förväg. Priset? - Vi tar 550kr/timmen. Det kan ta allt mellan 50 till 200 timmar. (Till högsta sannolikhet tar det nog 200 timmar! (varför stressa för att få mindre betalt?)

Det säger sig själv, timlön är nog det dummaste som finns. Sen om det är en verklighet som någon skrev, det spelar ingen roll. Fuskbyggare är en verklighet också, inte är det ok för det.

Finns ingen bransch där jag som privatperson skulle vilja ingå ett avtal med timpenning.

Säger det igen, kan man inte ge en offert med ett fast pris i förväg är man enligt mig amatör![/QUOTE]

Det här säger faktiskt att du inte har så stor insikt i vad hantverkarna gör. Jag kan hålla med om att man skulle kunna få ett Attefallshus till fastpris. Dock finns det så många projekt och renoveringar där man inte har alla förutsättningar klara eller kan förutse allt som kan hända. De flesta kan nog ge ett fastpris ändå, dock med ett rejält påslag för oförutsedda händelser. Går projekt som det ska hade du tjänat på att välja timpris, går det dåligt får du förmodligen betala ungefär som fastpriset.
 
Jo en duktig hantverkare kan säkert skriva ihop en offert för att bygga ditt attefallshus. Men som det påpekats högre upp i tråden, så behöver en sådan offert vara detaljerad, och övertydlig. Annars tar hantverkaren en stor risk, om du som beställare pekar på någon oklarhet i offerten så är det din tolkning som gäller, kan bli väldigt dyrt för hantverkaren.

Att skriva en sådan detaljerad offert för ett såpass litet projekt kostar för mycket. Många seriösa hantverkare tar då hellre andra uppdrag. Och jag upprepar, om du hittar en hantverkare med bra referenser, så kommer han inte att lura dig. Han tjänar bra på att vara ärlig, ryktet är ovärderligt. Har han dessutom överfullt i orderboken så vill han under inga omständigheter maska hos dig, det gör ju att han blir tvungen att försena nästa proj. med risk att den kunden blir missnöjd.

Men många av de här riktigt duktiga ställer lika höga krav på goda referenser mot kunden, de vill inte arbeta mot en kund som de inte litar på.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Mycket snack om att det kan bli dyrt för hantverkaren, ingen tänker på kunden som nog tar störst skada om det går åt skogen. Sen när har man börjat värna om företag framför konsumenten.

Tack för alla svar.
(Det känns som nästan alla här mer eller mindre jobbar som snickare. :rolleyes:)
 
Och då är det återigen så att OM du letar reda på en hantverkare av bra kvalitet, med bra referenser. Då minimerar du risken för obehagliga överraskningar.

Men om hantverkaren har orderboken fylld till nästa sommar, varför skulle han då lägga ner ex. 20h på att skriva en detaljerad offert, timmar som han aldrig kan debitera. När det räcker att skriva en erfarenhetsbaserad prisuppskattning för löpande räkning, på 20 minuter. Skillnaden för dig som beställare är att uppskattningen kan få överskridas med max 15%. Men i praktiken blir det oftast snarare kanske 10% under uppskattningen.
 
Jag håller med hempularen att be om en ungefärlig prisuppgift och sen köra på rörligt är ett bra sätt att försäkra sig om att priset inte kan dra iväg och jag har själv använt mig av den modellen flera gånger. Med tanke på hur marknaden ser ut där duktiga hantverkare har för mycket jobb finns helt enkelt ingen anledning att lämna en fast prisuppgift där hantverkaren riskerar att gå back. Men om marknaden skulle vända och det är ont om jobb även för de duktiga hantverkarna så är situationen annorlunda. Då kan hantverkare pressa priserna bara för att få ett jobb och ta smällen även om det går back eftersom det ändå är bättre än inget jobb alls och då kan det som kund vara mer fördelaktigt att köra på fast pris.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.