Intressant att se att plastmatta och keramiskt ytskikt med bakomliggande tätskikt är ungefär lika bra (dåligt). Det finns ju en del starka förespråkare för plastmatta just för att de skall vara så mycket bättre än keramiska alternativ.
 
Det framgår inte vilken fördelning av varianterna som finns. Så det går inte att avgöra om den ena är bättre än den andra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kök har ju minst lika många riskgrejer som ett badrum så att man inte har golvbrunn och tätskikt med uppvik på golvet i kök tycker jag är minst sagt märkligt.
Skulle avhjälpa nästa alla problem där
 
Det finns nog mycket gamla våtrumsmattor från 70- och 80-talet som inte bytts och ger skador.

Inget nämns om frysar med ismaskin och espressomaskiner som orsak till vattenskador i kök. Enligt en besiktningsman jag pratade med var det vanliga orsak till läckage.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
martinradbo skrev:
så att man inte har golvbrunn och tätskikt med uppvik på golvet i kök tycker jag är minst sagt märkligt.
Håller med dig i princip, men det skulle innebära att många kök skulle behöva tätskikt över hela golvet och väggar samt avvägt golv med golvbrunn.
Antalet apparater som är direktanslutna till vattennätet börjar bli många. Diskmaskin, ångugn, ismaskin, kaffebryggare, vattenkranar, avlopp m.m.

Många moderna tvättutrymmen saknar golvbrunn och tätskikt trots att föreskrifterna för tvättstugor föreskriver golvbrunn och tätskikt.
 
Daniel 109 skrev:
Det framgår inte vilken fördelning av varianterna som finns. Så det går inte att avgöra om den ena är bättre än den andra.
Det inser jag med. Men med tanke på att plastmattor framhävs som ett överlägset alternativ blir jag ändock förvånad över fördelningen av skador. Antalet skador skulle ju varit nära noll för plastmattorna.
 
arneri68 skrev:
Många moderna tvättutrymmen saknar golvbrunn och tätskikt trots att föreskrifterna för tvättstugor föreskriver golvbrunn och tätskikt.
Fast det är inte ett krav med golvbrunn i tvättutrymme, det är ett allmänt råd i föreskrifterna som går att frångå om man kan visa att det alternativa sättet är fullgott. T ex genom att man har någon form av vattenfelsbrytare.
 
-RB- skrev:
Det inser jag med. Men med tanke på att plastmattor framhävs som ett överlägset alternativ blir jag ändock förvånad över fördelningen av skador. Antalet skador skulle ju varit nära noll för plastmattorna.
Ja, det är väll felmonterat nån skarv eller genomföring?
Tror du plastmatta läcker igenom bara i sig?
Däremot finns det flertalet genom åren tätskift som man haft under keramik som visar sig släppa igenom.
 
BirgitS
-RB- skrev:
Det inser jag med. Men med tanke på att plastmattor framhävs som ett överlägset alternativ blir jag ändock förvånad över fördelningen av skador. Antalet skador skulle ju varit nära noll för plastmattorna.
Även plastmattor har en teknisk livslängd och det finns ju fortfarande kvar mängder med plastmattor från 80-talet (syns på mäklarbilder) och de har ju passerat sin tekniska livslängd.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Även plastmattor har en teknisk livslängd och det finns ju fortfarande kvar mängder med plastmattor från 80-talet (syns på mäklarbilder) och de har ju passerat sin tekniska livslängd.
Det handlar nog om limsläpp eller skarvar som går isär.
Inte att själva.plasten helt plöttsligt börjar läcka igenom.
 
BirgitS
TheGame skrev:
Det handlar nog om limsläpp eller skarvar som går isär.
Inte att själva.plasten helt plöttsligt börjar läcka igenom.
Vi fick en spricka i plastmattan ett par cm från golvbrunnen där vi bodde förut. Den plastmattan las in 1989 och sprickan uppstod 2010. Troligen berodde det på att golvbrunnen inte var fast förankrad utan avloppsröret satt först fast 40-50 cm bort så varje gång man duschade rörde sig golvbrunnen och drog i mattan.
 
En stor fördel med plastmattan är att den syns. Man ser skador, sedan är det kanske inte alla som gör något åt det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Fast det är inte ett krav med golvbrunn i tvättutrymme, det är ett allmänt råd i föreskrifterna som går att frångå om man kan visa att det alternativa sättet är fullgott. T ex genom att man har någon form av vattenfelsbrytare.
Du tänker på tvättmaskinens vattenanslutning vilket är väldigt vanligt i dag? Vattenkran och avlopp är också risker. Vår ena vattenkran i köket började läcka mellan armatur och blandare en natt. Vatten rann ut på granitskivan och ner på golvet. Lyckligtvis vaknade jag av droppandet och kunde stänga ballofixerna innan det blivit någon skada. Kranen hade fungerat utan problem över 10 år.
Stopp i avloppet kan också ge vattenskador. Ett golv med golvbrunn kan ge lite mer tidsfrist. Har fått stopp i avloppet med resultat att tvättmaskinens tvättvatten hamnade på golvet. Inga stora mängder, men 10 liter är ändå tillräckligt.
 
Intressant med lite mer detaljerad undersökning, och med ett hyfsat stort underlag, men ändå är det massor med oklarheter i underlag/redovisning som gör att det är svårt att få ut så mkt matnyttigt.

Några saker som dock är intressanta:

1) Den övervägande delen (62%) av skador orsakas av ledningssystem (rör & koppling/fog).
(Är kanske egentligen självklart, men har inte riktigt kommit fram under de senaste årens larmrapporter.)

2) Tvättmaskiner är nästan felfria medan diskmaskiner läcker som såll...

3) Att anslutning mellan tätskikt och golvbrunn är ett mkt större problem med plastbrunnar än med gjutjärnsbrunnar.
(Både för keramik och plastmatta.)
Varför då?
Det indikerar att man ska använda rejäla gjutjärnsbrunnar istf plastbrunnar.
Men sannolikt beror det på brister/oklarheter i dataunderlaget, dvs det finns så många fler plastbrunnar än gjutjärnsbrunnar i badrum så därför blir antalet skador mot plastbrunn mkt större.

4) Skillnaden i täthet mellan keramik och plastmatta härrörde huvudsakligen från de tidigare rollade tätskikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.