Jag har flyttat avloppet i köket, och undrar om ett 75 rör kommer klara duschbrunn, vask med tvättmaskinsinkoppling samt köksavloppet, eller borde jag få dit 110 rör som stam eller dubbla 75?

Rummet detta kommer ned i är en enkel tvättstuga som idag även har ett badkar, men det är 40-talsstandard. Jag har tänkt lyfta detta litegranna, men ingen totalrenovering med helkakling osv...

Rören ska ned i källargolvet, det är bara några cm "skorpa" av betong, så själva bilningen verkar gå lätt... Har läst här på BH, samt tittat på bilder på andras jobb, förstått att man ska undvika skarpa böjar, få vettigt fall och se till att förgreningar har bra vinkel in för att inte få bakflöde... Se till att ha vettigt ställe med rensluckor. Annars antar jag att det är bara att köra på...

Jag gör bara om en bit nu som det är tänkt, så kör jag 110 alt två st 75 så kommer det nog få gå ihop i ett 75 ändå, men på ett ställe där jag kommer ta vid senare och byta ut gamla gjutjärnsrör. Då tänkte jag även isolera med typ isodrän, men detta är bara ett litet hörn, så för detta tänkte jag köra EPS betong lokalt och sikta på att inte göra om det igen när jag bilar resten av golvet längre fram.

Undrar även, jag tänkte även byta en gjutjärnsbrunn när jag ändå rotar med detta, om man ska sätta ett duschhörn senare, var i duschhörnet placeras lämpligen brunnen? Själv gillar jag inte att stå på själva brunnen när jag duschar, men jag antar att det är lattare få till fallet om brunnen sitter mitt i... Kanske åt ena kanten (mot mitten av rummet och inte mot väggen) så att man kan få fall så ev vatten som rinner utanför på golvet även får fall mot denna brunnen?

https://www.byggahus.se/forum/badrum/184693-placering-golvbrunn-i-dusch.html

edit såg denna länk, ca 250 från vägg, och synka med tänkt klinker?

Vet att det säkert är bättre att göra om allt på en gång, men logistiskt, tidsmässigt osv så går inte det just nu, jag måste prioritera att kunna ansluta köksavloppet och utan att bila i golvet så måste röret passera rakt över en dörr där idag anslutningen är...
 
Redigerat:
Försökt googla och inte hittat bra svar.

Kan golvbrunn (dusch) + vask med tvättmaskinsanlutet avlopp + köksavlopp med DM alla samsas till en 75mm avlopp?

Kommer provisoriskt ansluta genom att bila bort en gjutjärnsbrunn...

Om inte 75 räcker för allt (kök, dusch och tvättmaskin) kan jag då lägga 2st 75mm som kan temporärt gå samman till den förmodade 3" rör som ansluter till gjutjärnsbrunnen?

Det bör gå att sen ansluta på 2st 75mm på ett 110-rör som bör finnas längre in i golvet...

Om isåfall, vad är bäst. Kök/DM och vask/tvättmaskin delar 75mm, dusch får eget (enklast att ordna) eller dusch och vask/tvättmaskin?
 
I uponors material hittade jag nedan tabell

Avloppsenhet Normflöde l/s
Tvättställ 0,3
Diskbänk 0,6
Diskbänk (restaurang) 1,2
Tvättmaskin ≤ 5 kg 0,6
Tvättmaskin > 5 kg 1,2
Hushållsdiskmaskin 0,6
Diskmaskin (restaurang) 1,2
Utslagsback 0,9
Vattenklosett 1,8
Badkar 0,9
Bidé 0,3
Urinal 0,3
Golvbrunn 1,5
Tvättränna (per meter) 0,4

Oluftad ledning 2.9l/s - 75mm (10m horisonell, 4m fallhöjd)

(jag bedömer det är 2.4m fallhöjd från köket till källargolv och ca 4m horisontell längd på avsticket till där luftningen går upp)

I mitt fall
dusch 1.5, diskbänk 0.6, diskmaskin 0.6, tvättbänk 0.6, tvättmaskin 0.6-1.2 -> 5.5 "worst case" (men jag antar det är om alla bidragsgivare låg på kökets nivå?)

Jag antar att det trickiga inte är själva flödet då, utan risk för tömning av vattenlåsen?

En 110 klarar enl samma tabell 6.3 i flöde.

Delar jag upp det på 2st 75 som jag sen kan ansluta till 110 röret (när jag bilar vidare) så bör detta funka galant. På kort sikt hoppas jag det hela funkar ändå där de samsas in till en 75.

Den stora frågan blir ju om köket (DM och vask går ju i samma) ska få ett eget 75 rör och brunn, vask och tvättmaskin ska få en egen? Det känns som att om man duschar och kör tvättmaskin samtidigt som någon dessutom står och tömmer nåt i vasken så har man allt som kan strula i samma siktfält, så det är nog det jag går på om ingen har synpunkt.

Lättast förläggningsmässigt skulle dock vara att kök och tvättbänken (inkl TM) samsas om samma och brunnen får en egen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.