Hej!
Har ni något tips på hur man kan hitta seriösa hantverkare? Brabyggare.se känns inte jätteseriöst.

Har frågat runt bland vänner men inte fått nått tips.

Tack!!! :confused:
 
S
om du börjar leta efter företag för sommarens jobb. så är du sent ute.
 
Vad är det för typ av hantverkare du behöver?

Prova att fråga hos en mindre byggvaruhandel, de brukar veta vilka snickare som är vettiga av de som handlar av dem.

Stadsbyggnadskontoren har också ofta koll på vilka som är seriösa och inte.

Annars, leta upp några konkreta namn och be om referenser på dem här på Byggahus.se.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Ta in offerter för jobb du vill ha utfört, 3-5 st iaf, kolla upp bolagets referenser och ekonomi, Google är din vän.
Begär en personlig träff.
Får du in ex 4 offerter på mellan 140-170k för ett tak jobb, och de 5:e landar på 90, så ska du dra öronen åt dig, behöver naturligtvis inte vara en skojare,
jaga inte bästa pris, det är sällan en god idé, för tycker du en bra hantverkare är dyr så prova en dålig.
Är du osäker finns alltid bygga hus som kan hjälpa på ett eller annat sätt
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Vad är det för typ av hantverkare du behöver?

Prova att fråga hos en mindre byggvaruhandel, de brukar veta vilka snickare som är vettiga av de som handlar av dem.

Stadsbyggnadskontoren har också ofta koll på vilka som är seriösa och inte.

Annars, leta upp några konkreta namn och be om referenser på dem här på Byggahus.se.
Hej!
Jag behöver någon som kan bygga oss ett Attefallshus efter våra ritningar.

Tack!! =)
Vänligen.
 
Titta var det pågår arbeten i närområdet. Ring på och hör vad de som bor där har att säga om firman.

Men som sagts, om du får kontakt med en riktigt bra snickare så bör du nog räkna med att bygget blir tidigast sent i höst, troligare nästa vår.
 
hempularen skrev:
Titta var det pågår arbeten i närområdet. Ring på och hör vad de som bor där har att säga om firman.

Men som sagts, om du får kontakt med en riktigt bra snickare så bör du nog räkna med att bygget blir tidigast sent i höst, troligare nästa vår.
Det är bästa tipset hittills tror jag!

Men en sån superbra snickare kommer antagligen vara superdyr också, vi söker något medel nästan budget men inte dåligt.

Tack!!
 
Nej, bra hantverkare är oftast inte så dyra. Och även om de skulle debitera ett timpris som ligger 40 - 50 kr högre än "vanligt" så jobbar de ofta minst dubbelt så fort.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nej, bra hantverkare är oftast inte så dyra. Och även om de skulle debitera ett timpris som ligger 40 - 50 kr högre än "vanligt" så jobbar de ofta minst dubbelt så fort.
Hej!
Jag har väldigt dålig erfarenhet av timpriser, förstår heller inte hur folk tänker med timpriser.
Jag anställer ju inte personen, jag köper en produkt där jag vill ha ett fast pris.
Aja, nog med offtopic. Moderator får gärna ta bort min och hempularens inlägg.

Tack så mycket.
 
Jag har använt brabyggare.se två gånger och det har funkat bra för mig. Fick flera bra offerter - men också en som var helt uppåt väggarna som låg på ca 5ggr så dyr som dom andra. Var ute i god tid, ta referenser, skriv avtal etc. Och lite sunt förnuft! Lycka till!
 
Alpha1 skrev:
Hej!
Jag har väldigt dålig erfarenhet av timpriser, förstår heller inte hur folk tänker med timpriser.
Jag anställer ju inte personen, jag köper en produkt där jag vill ha ett fast pris.
Aja, nog med offtopic. Moderator får gärna ta bort min och hempularens inlägg.

Tack så mycket.
Jag antar att du inte tänkt serieproducera ditt Attefallshus. Och då är det knappast värt för varken dig eller någon annan att sitta och räkna ut exakt hur lång tid varje moment kommer att ta utan det blir en uppskattning. Om snickaren skall jobba på fast pris kommer uppskattningen troligtvis att innehålla en rätt rejäl säkerhetsmarginal så att snickaren inte går med förlust ifall han räknat lite fel. Du får allt som oftast betala betydligt mer för en one off produktion med fast pris jämfört med löpande timpris.
Är det en bra och pålitlig hantverkare fungerar löpande jättebra och blir säkerligen billigast.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
S
dennis_f skrev:
Jag antar att du inte tänkt serieproducera ditt Attefallshus. Och då är det knappast värt för varken dig eller någon annan att sitta och räkna ut exakt hur lång tid varje moment kommer att ta utan det blir en uppskattning. Om snickaren skall jobba på fast pris kommer uppskattningen troligtvis att innehålla en rätt rejäl säkerhetsmarginal så att snickaren inte går med förlust ifall han räknat lite fel. Du får allt som oftast betala betydligt mer för en one off produktion med fast pris jämfört med löpande timpris.
Är det en bra och pålitlig hantverkare fungerar löpande jättebra och blir säkerligen billigast.
alla monent går att räkna på.speciellt ett ny bygge. vi kör med recept på olika arbets moment. med tid, matrail åtgång.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
H
SBH skrev:
alla monent går att räkna på.speciellt ett ny bygge. vi kör med recept på olika arbets moment. med tid, matrail åtgång.
Jo men du kan självklart inte använda dina recept på ett attefallshus hos en privatperson.
Inte de dom är uppbyggda för, dessutom är recepten relativt dåliga man kommer alltid närmare när man räknar del för del det visar sig kalkyl efter kalkyl
 
Hej!
Någon moderator får gärna ta bort all offtopic i denna tråden.

Avslutningsvis tycker jag att folk som inte kan ge fast pris på något är rätt inkompetenta eller okunniga inom sitt yrke.
 
H
Alpha1 skrev:
Hej!
Någon moderator får gärna ta bort all offtopic i denna tråden.

Avslutningsvis tycker jag att folk som inte kan ge fast pris på något är rätt inkompetenta eller okunniga inom sitt yrke.

ofta eller alltid kan man ge fast pris men många gånger är de mycket billigare för kunden att välja löpande räkning
 
  • Gilla
Minikubik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.