Det där förklarade ett och annat :rolleyes:
TACK!

Är det samma princip för såväl manövetpanel som rökdetektorer?

Öppen manöverpanel för hemmalarm med osammanhängd kabeldragning och oplacerad rökdetektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
Nu kan jag i alla fall göra grovjobbet. Så får vi se om jag klarar att koppla in centralenheten eller och jag får lyfta telefonen till den lokala larmfirman :surprised:
 
Är det någonting man behöver tänka på om man köper ett begagnat SPC larm?
Kan man få tillgång till ny mjukvara osv?
 
B
rydboholm skrev:
Tack. Det är jag som inte riktigt förstått grunderna.
Men jag känner mig fortfarande lite förvirrad.
Behövs det bara 3st kavlar och sen 2st motstånd?
Jag har inte hittat någon riktig genom på grunderna, hur det verkligen fungerar vid själv inkopolingen av kablarna?
Bifogar en bild på vad jag har hemma att jobba med just nu.
[bild]
Jag hade problem när jag satte skruv på båda sidor, enligt larmfirman jag köpte av skulle det bara skruvas i ENA sidan, för att inte höljet skulle skeva. Men det kanske gick bra. men ofta är ju väggarna inte perfekta.
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
D
Förborra och skruva inte åt så hårt att plasten spricker så ska det nog inte vara några problem.
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Det märktes när skruv nr2 drog att hela plastenheten skevade. Bra tips :)
 
B
Ska hjälpa en kollega att uppgradera sitt spc idag, vet det var lite strul med att vissa webläsare inte kunde ansluta till äldre SPC, några tips om vilka läsare som faktiskt fungerar? Vi har en PC med win10, och en Mac att använda.

tanken är att göra alla uppgraderingar via webgränssnittet, ända upp till senaste.
 
RilleRock
Boan skrev:
Ska hjälpa en kollega att uppgradera sitt spc idag, vet det var lite strul med att vissa webläsare inte kunde ansluta till äldre SPC, några tips om vilka läsare som faktiskt fungerar? Vi har en PC med win10, och en Mac att använda.

tanken är att göra alla uppgraderingar via webgränssnittet, ända upp till senaste.
Innan ni uppgraderat den till senaste versionen så hade jag kört via usb och PRO.

Ja kör usb och surfar in på webgränssnittet helt utan PRO men de är kanske lite överkurs.
Dock himla smidigt när kunden inte har koll på sitt nätverk (y)
 
RilleRock
rydboholm skrev:
Det märktes när skruv nr2 drog att hela plastenheten skevade. Bra tips :)
Skall man fästa i vinkeln så underlättar det att använda de medföljande skruvarna iomed storleken på skallen om man vill få dit detektorn smidigt.
 
RilleRock
rydboholm skrev:
Det där förklarade ett och annat :rolleyes:
TACK!

Är det samma princip för såväl manövetpanel som rökdetektorer?
Nej och ja :p
 
B
RilleRock skrev:
Innan ni uppgraderat den till senaste versionen så hade jag kört via usb och PRO.

Ja kör usb och surfar in på webgränssnittet helt utan PRO men de är kanske lite överkurs.
Dock himla smidigt när kunden inte har koll på sitt nätverk (y)
Ska styra upp nätverket först ;-)

Men rent tekniskt, är det någon nackdel med att köra bara web? Har inte PRO installerat... bara kört web sen en lång tid tillbaka..

Är ju nåt med SSL som ställer till vissa webbläsare.

Men bortsett från det , inga konstigheter att köra via webben?
 
Mina användare har profil med dessa rättigheter: Frånkoppling, Tillkoppling, Återställ.
Jag gjorde så för att man endast behöver stoppa dit tagen för att Tillkoppla larmet, så fort jag lägger till något annat intressant alternativ (ex. läsa log, ändra pin) så måste man stoppa dit tag och sedan trycka på "Välj?" för att Tillkoppla larmet.

1) Så till problemet, när man Tillkopplar larmet och det blir tillkopplingsfel så blixtrar blixtljuset, det slutar aldrig även fast jag ställt in att det ska blixtra i 4 sekunder vid tillkopplingsfel. Tolkade fel, den visar meddelande i MAP i 4 sekunder

2) Nästa problem är att ovanstående användare kan inte avbryta blixtrandet, stoppar man dit tagen igen så försöker den Tillkoppla larmet igen och då får man Tillkopplingsfel igen. Lägger jag till någon rättighet så man måste aktivera med "Välj?" då fungerar det att avbryta blixtrandet, eftersom man då kan stoppa dit taggen och den frågar om tillkoppling och man kan välja Avsluta

3) Kan man få bort texten Tillkopplingsfel och bara visa vilka sektioner som är fel?

EDIT:
4) Förut visades alltid det i displayen vilken sektion som var öppen, hur får jag tillbaka det? Fick tillbaka texten

EDIT2:
5) Vad innebär attributet "Frånkoppling lokalt När Frånkoppling lokalt är valt, kommer ett sektionslarm ge rapportering endast vid Tillkopplat eller Deltillkopplat läge."? Vad för rapportering försvinner? Logg?
 
Redigerat:
B
Det gick fint att uppgradera till 3.7.1, MEN, jag loggar in på Vanderbilt, och där finns bara firmware 3.6.6 ??

Hur kommer det sig? fick nåt konto där för ett bra tag sen, men lite skumt? borde inte 3.7.1 finnas där också?
 
RilleRock
McZ skrev:
Mina användare har profil med dessa rättigheter: Frånkoppling, Tillkoppling, Återställ.
Jag gjorde så för att man endast behöver stoppa dit tagen för att Tillkoppla larmet, så fort jag lägger till något annat intressant alternativ (ex. läsa log, ändra pin) så måste man stoppa dit tag och sedan trycka på "Välj?" för att Tillkoppla larmet.

1) Så till problemet, när man Tillkopplar larmet och det blir tillkopplingsfel så blixtrar blixtljuset, det slutar aldrig även fast jag ställt in att det ska blixtra i 4 sekunder vid tillkopplingsfel. Tolkade fel, den visar meddelande i MAP i 4 sekunder

2) Nästa problem är att ovanstående användare kan inte avbryta blixtrandet, stoppar man dit tagen igen så försöker den Tillkoppla larmet igen och då får man Tillkopplingsfel igen. Lägger jag till någon rättighet så man måste aktivera med "Välj?" då fungerar det att avbryta blixtrandet, eftersom man då kan stoppa dit taggen och den frågar om tillkoppling och man kan välja Avsluta

3) Kan man få bort texten Tillkopplingsfel och bara visa vilka sektioner som är fel?

EDIT:
4) Förut visades alltid det i displayen vilken sektion som var öppen, hur får jag tillbaka det? Fick tillbaka texten

EDIT2:
5) Vad innebär attributet "Frånkoppling lokalt När Frånkoppling lokalt är valt, kommer ett sektionslarm ge rapportering endast vid Tillkopplat eller Deltillkopplat läge."? Vad för rapportering försvinner? Logg?
Vid tillkopplingsfel visas sektion som är fel.
Varför åtgärdar du inte felet?

Rapportering till ev larmcentral användas inte vid lokalt larm men övriga funktioner är detsamma.
 
RilleRock
Boan skrev:
Det gick fint att uppgradera till 3.7.1, MEN, jag loggar in på Vanderbilt, och där finns bara firmware 3.6.6 ??
De har tagit bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.