Ser väl ut som en lösning som kan fungera, fundera på att valma taket också, så ser det inte lika stort ut.
 
Noseone skrev:
Njae. jag trodde garagetaket skulle va åt andra hållet. Det sär ser mysko ut.
Det som ser mysko ut är att man är så van att garageporten ska sitta på en gavel.
 
Är väl en vanesak, jag är uppvuxen med att garaget var en förlängning av husets gavel och hade porten mot långsidan.

Så det är mer naturligt för mig ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
vi har ju köksfönstrena att ta hänsyn till,så långt kan garaget vara.
även så äger vi inte mycket mark till höger om huset. ( skog intill )

så vi vill nog nyttja från gavel till köksfönstret och så brett så garaget blir ca 50kvm
 
Ett garage i vinkel med valmat tak blir bra tycker jag.
 
Nu har vi äntligen efter 5-6 veckor fått ritningen prissatt och godkänd.
Ska ha möte idag och lägger upp en slutgiltig ritning lite senare.

Vi landar på ca 20500kr/m2

Sen har vi även kontakt med markägaren runt våran tomt, och han säljer gärna mark till oss dock för 50kr/m2 , det känns "dyrt" för död skogsmark.. men vi behöver nog köpa till ett par meter.

Inflytt blir nog till nästa sommar, men i en optimistjolle med medvind kanske till våren 2018.
 
Nu har vi stött på lite problem med lantmäteriet.

Det finns ingen som vet vart min tomt ligger.
- Det finns inga gamla tomtkartor
- Det finns inga gamla eller nya tomtmarkeringar.
- Lantmäteriet har varit ut 2 gånger tidigare och försökt hitta markeringar.
+Det jag vet är att tomten är 828kvm och ca 36x23 meter

Det finns en tomtkarta på lantmäteriet.se men den är bara ungefärlig och kan diffa flera meter enligt dom för dom har bara gissat vart min tomt ligger..
Gröna är deras tolkning, Vitt sträck är mitt staket, Svart är infarten till tomten.
Satellitbild på en fastighet med grovt markerade gränser och infart, intillgriplig tomtkartaproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valen vi har som jag ser det, dock ej fått tag i markägaren än.

- försöka använda lantmäteriets fulkarta i bygglovet
- Kan bli problem i framtiden vid ev. tvister osv med markägaren runt om
- Kanske inte alls går igenom i bygglovet pga att den inte stämmer.

- Skapa en exakt tomtkarta tillsammas med Lantmäteriet och markägaren runt huset.
- Lång väntetid 4veckor - 6månader
- Hög kostnad (35-50,000kr)
+Vi vet exakt vad vi äger och inte.

- Sätta ut 4 hörnpinnar. Inom dom äger jag 828kvm, försöka skriva servitut på resten utöver 828kvm med markägaren.
+ Borde gå ganska snabbt?
- Markägaren kanske mer benägen att sälja än att skriva servitut..
 
niino skrev:
Nu har vi äntligen efter 5-6 veckor fått ritningen prissatt och godkänd.
Ska ha möte idag och lägger upp en slutgiltig ritning lite senare.

Vi landar på ca 20500kr/m2

Sen har vi även kontakt med markägaren runt våran tomt, och han säljer gärna mark till oss dock för 50kr/m2 , det känns "dyrt" för död skogsmark.. men vi behöver nog köpa till ett par meter.

Inflytt blir nog till nästa sommar, men i en optimistjolle med medvind kanske till våren 2018.
Jag har just, efter snart två års trassel förstorat min tomt rättså rejält genom att köpa ikringliggande mark från ett skogsbolag. Alltså ungefär det som du vill göra?

Först tog det en evig tid (nästan ett år) att hitta rätt person på skogsbolaget och övertyga denne att det var en bra idé att jag köpte marken av dom. Sedan bad de mig att säga vad jag ville betala för marken. Svår fråga.

Jag bjöd till slut just 50kr/m2 för marken med argumentet att det är halva priset för kommunal tomtmark här i trakten, men att kommunal tomtmark dels är färdigstyckad osv när man köper den och att marken jag köpte är belastad med ett servitut som i sig gör den svårbebyggd, men ihop med min tidigare tomt så passar den bra. Möjligen var det ett överpris, de sa nämligen ja på stående fot till det erbjudandet, liksom att jag utökade ytan en aning mer än jag tänkt från början. För mig var det å andra sidan värt det priset att slippa tjafs och få en snabb affär.

Sedan kom ganska precis ett års väntan på att lantmäteriet skulle göra klart fastighetsregleringen. Eller ja, själva regleringen tog bara någon månad när de väl fick tummen ur och började jobba. Det är kötiden som är lång. På grund av ett flertal byten av koordinatsystem genom tiderna så blev det också mycket jobb att fastställa den nya tomtgränsen. Men det var bara mätteknikern som fick slita lite extra. Det påverkade inte resten av jobbets tid nämnvärt. Betalade lantmäteriet 43000kr för fastighetsregleringen (fast pris). Även det kanske dyrare än det behövt bli, men då grannfastigheten är gigantisk, har otydliga gränser och är nerlusad med servitut och dylikt så vågade jag inte chansa på löpande räkning. För stor risk att något skulle ta längre tid än väntat.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej!

Vi håller på med tillval i till det nya huset.
Är det värd att sänka U-värdet från 1,3 till 1.0 för 733kr / Fönster.
ca 10 fönster totalt, handlar om alubeklädd utsida av träfönstren.

tänker på 40 år kanske man har sparat in det ganska snabbt?

Är det nått annat ni hade satsat extra krut på ett ny bygge?
 
niino skrev:
Nu har vi stött på lite problem med lantmäteriet.

Det finns ingen som vet vart min tomt ligger.
- Det finns inga gamla tomtkartor
- Det finns inga gamla eller nya tomtmarkeringar.
- Lantmäteriet har varit ut 2 gånger tidigare och försökt hitta markeringar.
+Det jag vet är att tomten är 828kvm och ca 36x23 meter

Det finns en tomtkarta på lantmäteriet.se men den är bara ungefärlig och kan diffa flera meter enligt dom för dom har bara gissat vart min tomt ligger..
Gröna är deras tolkning, Vitt sträck är mitt staket, Svart är infarten till tomten.
[bild]

Valen vi har som jag ser det, dock ej fått tag i markägaren än.

- försöka använda lantmäteriets fulkarta i bygglovet
- Kan bli problem i framtiden vid ev. tvister osv med markägaren runt om
- Kanske inte alls går igenom i bygglovet pga att den inte stämmer.

- Skapa en exakt tomtkarta tillsammas med Lantmäteriet och markägaren runt huset.
- Lång väntetid 4veckor - 6månader
- Hög kostnad (35-50,000kr)
+Vi vet exakt vad vi äger och inte.

- Sätta ut 4 hörnpinnar. Inom dom äger jag 828kvm, försöka skriva servitut på resten utöver 828kvm med markägaren.
+ Borde gå ganska snabbt?
- Markägaren kanske mer benägen att sälja än att skriva servitut..
Jag antar att ni VILL kunna använda hela den ytan ni idag betraktar som er tomt, dvs inklusive infartsväg? (Eftersom det verkar stå en bil parkerad på den). Eftersom jag inte tror att alternativ 3 går märkbart snabbare än alternativ 2, så hade jag valt alternativ 2 alla dar i veckan. Ta dit lantmätare och grannen.
 
Jag skulle göra en tomtbestämning vid sommarstugan inför en skogsavverkning. Då gick det att få ärendet prioriterat så att det bara skulle ta 1-2 veckor. Prata med nån handläggare på lm och förklara läget så kommer det säkert att kunna lösas snabbare.
 
Med själva tomtproblemet har vi gått vidare med att göra en fastighetsbestämmelse och köpa till ca 650kvm mark.

Jag försöker även få mäklaren att betala delar av detta då dom lurat oss vid köp av fastigheten med tomtgränser ( där dom pekade att tomten slutade, där slutade den inte alls)

Nu är vi som sagt i slutfasen av beställningen av huset. Kommer boka möte med HTH för att göra kök och tvättstuga, sen sista detaljerna på val-listan typ utformning på trappan,blandare såna "små"saker.

kostnad för isolering av alla innerväggar ligger på ca 9500kr(217kr /löpmeter á 45meter).. Jag tror även att det är en hög kostnad att det är värt det ljudmässigt, vi har även 70mm stegissolering i bjälklag.
 
Nu är det inte mycket val kvar.
Köket ritades i början av veckan och innehåller svart ek + vit köksö.

Huset är idag på ca 185kvm
Skjutdörrar till kontor och gästrum
gjort om badrum uppe
Så här ser ritningen ut idag:


Arkitektonisk ritning av en entrévåning med vardagsrum, kök/matsal, kontor, gästrum, hall, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av en våning i ett hus med tre sovrum, badrum, klädkammare och trappa utan avsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av ett modernt kök med svart ek och vit köksö, integrerade vitvaror och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett kök med svart ek på skåp och en vit köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick bakslag på bygglovet, vi måste välja rött tak.

Men när huset är färdigt är det ok att byta färg på taket.
Går det måla nya röda bettongpannor svarta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.