Dragit upp vitgröe i gräsmattan så fingrarna blöder.
 
Första riktigt varma vårdagen idag.
Har flyttat ut alla förgrodda grönsaksplantor till våra små leksaksväxthus,
så nu är det tomt i fönstren här inne.
Det är tomater, dill, persilja, plocksallad och kanske lite annat.

Bilder kommer förhoppningsvis i morgon :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
harry73
Klippt gräs för första gången och försökt utrota mossan.
Barnen var smart och gjorde inte så mycket

Hängmatta mellan träd i trädgård med nyslaget gräs och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KristinaRT
Tog ner isoleringen i växthuset (håller frostfritt under vintern), bar ut alla växter, sopade rent, skurade hela m såpa och putsat väggarna, skurade utsida och tak samt rensade hängrännorna. Sedan satte jag upp skuggardiner innan jag klippte bort död delar på växterna och bar in alla igen. Till sist skurade jag möblerna m såpa, spolade av dem och satte in dem. Och växthuset är förvandlat till kombinerat växthus/uterum!
Avnjöt ett glas vin där inne i kväll, i behagliga 18 grader :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Rensat ogräs, ogräs och ännu mer ogräs i rabatterna nu när det var så fint väder i måndags.

Tänkte också byta kniven på gräsklipparen men efter två timmars svärande så fick jag fortfarande inte loss bulten som håller fast bladet.....förmodligen en kombination av rost och att jag kört på en rot eller tre :mad:

suck.
 
CM1234 skrev:
...
Tänkte också byta kniven på gräsklipparen men efter två timmars svärande så fick jag fortfarande inte loss bulten som håller fast bladet.....förmodligen en kombination av rost och att jag kört på en rot eller tre :mad:

suck.
Det kan inte vara så att du försökte åt fel håll?
Sådana där roterande verktyg är ofta vänstergängade för att inte gänga upp sig själva vid drift.
 
KnockOnWood skrev:
Det kan inte vara så att du försökte åt fel håll?
Sådana där roterande verktyg är ofta vänstergängade för att inte gänga upp sig själva vid drift.
Det var precis det min granne frågade när jag pinsamt kom vandrandes med mössan i handen och frågade om han kunde hjälpa mig. Den är vänstergängad men det visste jag om från början så jag har ju dragit den åt rätt håll, men trots försök av episka proportioner så vill den inte. Nu har huvudet, på skruven alltså, dessutom blivit otroligt deformerat så jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Slipa till kanterna på huvudet för att få till hyfsat raka kanter, vinkelslip och helt enkelt skära av huvudet, svetsa dit en mutter eller något (inte för att jag har en svets eller ens kan svetsa........) och sedan försöka på nytt med en fast nyckel.

slänga sk*ten åt h*lvete och köpa en ny?! :banghead:
 
harry73
Lämna in på service?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mjo.,...lutar en aning åt det hållet....även om det tar emot :surprised:
 
Mutterknack :)
 
Ramnemark skrev:
Mutterknack :)
Been there, done that :) Dumt nog så kollar jag lite på Klippos maskiner.....herregud vad det kliar i fingrarna!

jaja, vi får väl se vad jag hittar på för ofog
 
Börjat gräva bort en grässlänt som finns på ena sidan av altanen. Har stört oss på denna sen vi flyttade in då det är lite trång passage precis där den ligger. Två lass matjord till tippen blev det och det är väl ungefär ett kvar.

Pågående arbete med att gräva bort grässlänt vid altan med synliga högar av matjord och gräskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grässlänt vid altan med en släpvagn full av matjord, gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
...
Bilder kommer förhoppningsvis i morgon :)
Ja, så här blev det:
Ungplantor av tomat i svarta krukor på en metallhylla i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingslådor med småplantor nära ett växthus och husvägg under början av växtsäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte särskilt imponerande eller hur :p

Men vänta bara tills det börjar växa på riktigt!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Inte riktigt lika produktivt i trädgården idag. Ytterligare 32 hagtornsplantor har satts i backen samt att vi fortsatt jobba med att stabilisera kantstenen och fylla upp med mer jord för bokhäcken.
 
Helt oplanerat målat en bit av gräsmattan med Falu Rödfärg.Så kan det gå när hinken välter :)

Och beundrat snickarens arbete med bjälklag till ny altan.
 
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.