Hej! En förstapostare här - visen barmhärtighet ;-) Jag har dock sökt igenom forumet så gott jag kunnat och svaren har uteblivit.

I bilköpartagen, har möljat på med ett caddyskåp några år, smidig kärra för den som flyttar mer prylar än personer. Men nu tarvas något med personbilskomfort, dock vill man ju inte göra avkall på det praktiska när det skall repas och byggas om.

Man kan köra byggskivor på släp men det är oändligt mycket smidigare att bara svänga om brä'går'n när andan faller på och hämta litet skivor för det där dörrhålet (eller vad det nu månde vara) som skall åtgärdas. I caddyn skruvade jag ihop en enkel "släde" för att ställa skivorna lutande men med en personbil slipper man gärna det - för stort ingrepp, lätt att göra fula märken när man styr runt skivor på enmanhand etc.

Vad är svaret? En personbil/mpv/flexifordon/familjebuss med dimensioner nog stora för att knö in byggskivor liggande på golvet! Men vilka kärror klarar det...?

Jag tror inte jag är ensam om problemet - snälla, hjälp en fåvitsk!
 
Redigerat:
S
Om du ska få in en skiva mellan hjulhusen i en skåpbil så är det Toyota Hiace, Renault Trafic och liknande som klarar det.
Familjevarianterna på dem kanske är för korta?
 
Om du kan köra med luckan öppen där bak funkar en V70, iaf för 90cm breda skivor.
 
Välkommen till forumet!
Jag kör en audi A6 från 02. Mycket har jag fraktat där, och ofta berömt hur mycket som ryms, men någon byggskiva (om du menar 120x240) är nog inte ens nära att det skulle gå, den är för smal mellan bakre hjulhusen.
Audi A6 går bort, och därmed sannolikt alla (?) bilar man normalt kallar personbilar.
 
Jag hade en Opel vivaro förut. Tar man ut sofforna bak så har den ett plant golv som är några cm större än 250x120. Väljer du den längre karossen så får du ytterligare 30cm.
 
Mikael_L
Dacia Logan är nog en av de allra rymligaste personbilskombinarna.
Jag tvivlar dock mycket på att den rymmer 120cm byggskivor mellan hjulhusen, men kanske stående snett i kombiutrymmet.

Sen om man vill ratta rumänsk bil med mycket Renaultkomponenter i är en annan fråga. ;)
 
Körde en fullstor mdf i min suburban utan problem, fick fälla baksätet för att rymmas dock.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Hej igen! Bock och bug för allt intresse, bådar gott.

I min iver glömde jag att speca mer ingående vad som skall lastas. Precis som ett par av er klurat ut så är det fråga om 120cm bredd. Skivorna kan sticka ut, det går att åtgärda men bredden är gränssättande.

Hittade en Nissan Evalia med 122cm bredd i skuffen. Men den kärran verkar nöjaktigt rolig att pendla/långköra med.

Renault Espace, Caddy personbil, Citroen grand Picasso och Peugeot 5003 är samtliga preciiiis för smala så långt som jag kan se.
 
Vet inte om man fortfarande kan få tag på Ford Windstar, men den var perfekt!!!!
Luftfjädring och ett oändligt gap om man plockade ut soffor & säten i bak.
Hade en sån när jag byggde och det var inga problem att lasta in +30 fullstora gipsskivor!

Med sätena i så åkte 7pers som kungar, och soppaförbrukningen var rimlig.
 
KristinaRT
Kom att tänka på en sak; om du hittar en bil som får plant golv när man fäller eller tar ut sätena borde man väl kunna skuva ihop en enkel (urtagbar) ställning som håller skivorna diagonalt??? Då borde antalet bilar som kan fungerar öka, eller?
Oavsett hur du lastar blor det risk för skador (på sig själv eller bilen) om du hanterar skivor i den storleken själv......

Annars såg jag den kanske största personbilen jag sett härom dagen, en Doge Ram. Pickup och på det inbyggda flaket skulle nog det mesta få plats :)
Liikte mindre är VW Amarok, ockås pickup där du får plats med mycket på flaket ;)
 
Redigerat:
lat skrev:
Vet inte om man fortfarande kan få tag på Ford Windstar, men den var perfekt!!!!
@lat - Det där låter som en melodi för mina öron. Kikade litet snabbt och Windstar ersattes av Freestar/style men lades ned för 10 år sen. Himlade synd ety den prickade in många av mina punkter på kravspecen men just 'Rimliga mil' faller den tyvärr nog igenom på.

Men tack för tipset, precis dylikt jag är på jakt efter!
 
Ford F650 xuv kanske? Men, det är nog lite opraktiskt med den höga lasttröskeln... :cool:
En person står bredvid en öppen Ford F650 XUV, vilket framhäver fordonets höga lasttröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrysler/Lancia Voyager med Stow n Go borde kunna ta en skiva. Tyvärr då att det är en Chrysler/Lancia.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Om du ska få in en skiva mellan hjulhusen i en skåpbil så är det Toyota Hiace, Renault Trafic och liknande som klarar det.
Familjevarianterna på dem kanske är för korta?
Du har precis fångat den springande punkten, vill man 120cm+ mellan hjulhusen så får man gå upp en nivå, man lämnar mpv och landar i familjebuss/uppsnofsat hantverkaråk.

Jag har insett mitt tillkortakommande och måste böja mig ni fysikens lagar - det blir till att bygga en vagga och luta opp skivorna något för att få plats med dem.

Men - vilken kärra blir det då? Läst på mig en hel del och det lutar just nu åt *trumvirvel* Citroen Grand Picasso! Den har med sina sköna balans mellan byggbuss och kärra med personbilskomfort, dessutom med en habil prisbild, lyckats pricka in de mesta på kravspecen. Renault Espace hägrar men just ur det där praktiska hantverkarperspektivet vinner Picasson och dessutom spar man en slant. Tråkigt vuxenbeslut - men hey.

Några erfarenheter hos er andra vad gäller MPV:er? Förstahandsinfo på Picasso, Espace eller dylikt?

Nå, till dess - Hare! // Petter
 
Alla Chrysler Grand Voyager (numera Lancia) ska klara liggande skivor på 120 x 240 cm med marginal.
Stow'n'Go-modellerna är dessutom lätta att omvandla mellan 7-sits och skåpbil.
De äldre modellerna utan Stow'n'go är jobbiga eftersom man måste lyfta ut sätena från bilen.
Framför allt soffan längst bak är för tung för en person. Man måste vara två för att lyfta ur den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.